Wereldpolitiek

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

Ik keek en luisterde onlangs naar een lezing uit 2015 van de Amerikaans-Hongaarse geopolitieke strateeg Georg Friedman (https://en.wikipedia.org/wiki/George_Friedman). De lezing is te vinden op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QeLu_yyz3tc

De volgende zaken vielen me op:
- Hij neemt de Europese Unie en Europa niet serieus als geopolitieke speler vanwege de onderlinge verdeeldheid tussen landen. Dit lijkt me terecht;
- Verder noemt hij de positie van Duitsland een gebrek in het EU-systeem. Hij doelt hiermee op de economische onevenwichtigheid binnen de EU die is ontstaan door de grote Duitse export (o.a. naar andere EU landen) die goed is voor 50% van het nationale inkomen. Hij gaat in dit kader o.a. in op het Duitse ‘bully-gedrag’ richting Griekenland tijdens de Griekse schuldencrisis;
- Voorts acht hij de verhouding Duitsland-Rusland van precair belang voor de VS. Hij ziet een groot gevaar in de combinatie van Duitse technologie en Russische grondstoffen. Vriendschappelijke verhoudingen tussen Duitsland en Rusland zijn dus niet welkom. Volgens hem kijken de Amerikanen daar al 100 jaar naar op deze wijze. Daaraan voeg ik toe dat daarvoor de Engelse strategie ook gericht was tegen het ontstaan van een grootmacht op het Euroaziatische continent, bijvoorbeeld als resultaat van een Russisch-Duitse alliantie (zie de ‘Heartland Theory’: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Geogr ... of_History);
- Friedman vindt Duitsland, gezien de toenmalig relatief goede verhoudingen tussen Rusland en Duitsland (in 2015!), onbetrouwbaar in relatie met de in 2014 ontstane Oekraïne crisis. Voor wie kiest Duitsland partij?;
- Hij vindt het goed dat de VS met de NAVO een ‘cordon sanitair’ (van de Baltische naar de Zwarte Zee) tegenover het ‘gevaarlijke’ Rusland optrekt;
- Friedman is zich er van bewust dat een neutraal Oekraïne voor Rusland een existentieel punt is maar vindt het goed dat Oekraïne de hulp heeft ingeschakeld van de Amerikanen.

Als Friedman representatief is voor de wijze dat Amerikanen naar Europa kijken dan moet het duidelijk zijn waarom we nu te kampen hebben met een oorlog in Oekraïne.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

David Bakker schreef: vr 03 feb 2023, 15:17 Ik keek en luisterde onlangs naar een lezing uit 2015 van de Amerikaans-Hongaarse geopolitieke strateeg Georg Friedman (https://en.wikipedia.org/wiki/George_Friedman). De lezing is te vinden op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=QeLu_yyz3tc

De volgende zaken vielen me op:
- Hij neemt de Europese Unie en Europa niet serieus als geopolitieke speler vanwege de onderlinge verdeeldheid tussen landen. Dit lijkt me terecht;
Misschien niet juist. In Europa vindt een proces plaats door die structuur, dat je 'nadenken' zou kunnen noemen.
Een soort senaat-effect. Ik vind dat 'afwegen' van zware zaken nog niet zo slecht.
- Verder noemt hij de positie van Duitsland een gebrek in het EU-systeem. Hij doelt hiermee op de economische onevenwichtigheid binnen de EU die is ontstaan door de grote Duitse export (o.a. naar andere EU landen) die goed is voor 50% van het nationale inkomen. Hij gaat in dit kader o.a. in op het Duitse ‘bully-gedrag’ richting Griekenland tijdens de Griekse schuldencrisis;
Heel het Noorden had bully-gedrag naar Griekenland dat toen aan het infuus lag.
Verder is er in een Unie vrijwel altijd een toonaangevend land, dat bijna de dienst uitmaakt.
Heel natuurlijk en niet per definitie fout. Als het maar niet dictatoriaal en roofzuchtig wordt (Zie de historie
van Rusland). Over subsidies binnen de EU, waardoor arme landen het nakijken hebben en hadden valt dan
nog weer heel wat de discussiëren. Maar zie nu wat de Amerikanen doen met groen.
- Voorts acht hij de verhouding Duitsland-Rusland van precair belang voor de VS. Hij ziet een groot gevaar in de combinatie van Duitse technologie en Russische grondstoffen. Vriendschappelijke verhoudingen tussen Duitsland en Rusland zijn dus niet welkom. Volgens hem kijken de Amerikanen daar al 100 jaar naar op deze wijze. Daaraan voeg ik toe dat daarvoor de Engelse strategie ook gericht was tegen het ontstaan van een grootmacht op het Euroaziatische continent, bijvoorbeeld als resultaat van een Russisch-Duitse alliantie (zie de ‘Heartland Theory’: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Geogr ... of_History);
Daar ben ik het met hem eens, hoewel we dat niet konden geloven, omdat er de afgelopen jaren een heel
ander plaatje voor onze neuzen getoverd werd door meneer Putin. O.. wat een gezelligheid en samenwerking...
De Amerikanen hebben ons er wél steeds voor gewaarschuwd. En ja... wat doe je dan??
- Friedman vindt Duitsland, gezien de toenmalig relatief goede verhoudingen tussen Rusland en Duitsland (in 2015!), onbetrouwbaar in relatie met de in 2014 ontstane Oekraïne crisis. Voor wie kiest Duitsland partij?;

Dat kan je zo noemen. Maar de internationale politiek staat helaas bol van het verlinken van andere staten.
'Eigen volk en belangen eerst'.
- Hij vindt het goed dat de VS met de NAVO een ‘cordon sanitair’ (van de Baltische naar de Zwarte Zee) tegenover het ‘gevaarlijke’ Rusland optrekt;
- Friedman is zich er van bewust dat een neutraal Oekraïne voor Rusland een existentieel punt is maar vindt het goed dat Oekraïne de hulp heeft ingeschakeld van de Amerikanen.
Ja. Alleen begrijp ik niet dat 'existentiële van een neutraal Ukraine. Ooo... dodelijk...??
Als Friedman representatief is voor de wijze dat Amerikanen naar Europa kijken dan moet het duidelijk zijn waarom we nu te kampen hebben met een oorlog in Oekraïne.
Oorlog moet niet misbruikt worden om landen maar je wil op te leggen. Dan zijn we op Aarde nog bezig tot
het 'einde der tijden' vanwege al die haantjes. :)
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Waarom zou de VS - en daarmee het gehele Westen - Rusland willen vernietigen, zoals Poetin beweert?

Wraak? Wegens de nationalisatie door de bolsjewisten van Amerikaanse en Britse bezittingen in Rusland, zoals spoorwegen en oliemaatschappijen?

Prins Bernard, de vroegere minister van buitenlandse zaken Luns, maar ook Churchill en Roosevelt vonden de bolsjewisten indertijd ook al gevaarlijker dan de nazi's!
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: wo 22 feb 2023, 17:22 Waarom zou de VS - en daarmee het gehele Westen - Rusland willen vernietigen, zoals Poetin beweert?

Wraak? Wegens de nationalisatie door de bolsjewisten van Amerikaanse en Britse bezittingen in Rusland, zoals spoorwegen en oliemaatschappijen?

Prins Bernard, de vroegere minister van buitenlandse zaken Luns, maar ook Churchill en Roosevelt vonden de bolsjewisten indertijd ook al gevaarlijker dan de nazi's!
Poetin heeft vooral een KGB-trauma door het in elkaar vallen van de Sovjet-Unie. En wellicht is er meer...
In wezen voelt hij zich stiekem een echte 'loser'. Kijk en luister naar hoe hij praat.
En kijk naar hoe hij compenseert naar het volk toe.
En pas op voor stiekeme losers die (absolute) macht verwerven... Die bedenken wel wat handigs (dodelijks) om
aan hun gram (gerief) te geraken. Ik heb dat soort dingen bv. ook in Hitler gezien.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Je denkt dat Poetin geen enkele reden heeft te denken dat de VS Rusland wil vernietigen?
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: vr 24 feb 2023, 10:49 Je denkt dat Poetin geen enkele reden heeft te denken dat de VS Rusland wil vernietigen?
En ik maar nadenken...
Ik heb nog niet waargenomen, dat de VS landen wil vernietigen. Richten naar eigen belangen is volgens mij zo
ongeveer het maximaal ontoelaatbare wat ze wel eens vertonen (ja.. supermachten....).
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

En waarom levert de VS dan zoveel wapens aan Oekraine - vele malen meer dan de EU - om Rusland te vernietigen? En dàt terwijl Oekraine de achtertuin is van de EU, en juist niet van de VS!

Gaat er echt geen lichtje bij je branden?
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

Het Westen voelt veel voor Democratie, ons politieke stelsel, niet zo voor Autocratie.
Laten we even voor we hierover verder praten even wachten opdat de Russen weer naar eigen land terug zijn.
Als Ukraine dit overleeft tenminste. :roll: Daar twijfel ik wel eens aan.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Jij denkt dus dat de VS een inmens wapenarsenaal aan Oekraine levert omwille van hun democratische ideaal?
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: zo 26 feb 2023, 14:05 Jij denkt dus dat de VS een inmens wapenarsenaal aan Oekraine levert omwille van hun democratische ideaal?
Ooow, het zal teveel zijn om op te noemen, maar ik verzeker je dat het Westen zal vechten voor het behoud
van het systeem. Een deel daarvan is democratie ipv. autocratie. En je ziet nu live wat een autocratische staat doet,
dus ik heb daar best begrip voor.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
Plaats reactie