Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

hagenaars

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door hagenaars »

Is er minder tolerantie? In Europa? In China? Vergeleken met, zeg, twintig jaar geleden?
Martin

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door Martin »

De toleratie is een stuk minder geworden dan 20 jaar geleden Het lijkt erop dat velen hun rechten willen krijgen van de diverse overheden ,gezien de vele demonstraties van mensen op deze wereld. Ik denk dat velen vechten voor hun eigen hachje in deze internationale crisus tijd en dat mensen rechten zoals in de jaren 60 70 80 een ondergeschoven kind zijn geworden De wereld polariseert weer naar mijn smaak naar een derde wereldoorlog In nederland valt het nog wel mee Maar kijk naar Rusland en china en de Oekraine etcetera . Je krijgt weer allemaal domatische hokjes die zeggen dat zij de WIJSHEID en ZOGENAAMDE WAARHEID in pacht hebben en verschillen van mensen onderling helemaal niet willen accepteren. Ik baar mij daar grote zorgen over , hoe dit uiteindelijk zal eskaleren Vele mensen worden weer onderdrukt in hun psyche en welzijn daar omtrent , wat leidt tot WOEDE bij vele minderheidsgroeperingen , waarvan de rechten worden afgenomen
hagenaars

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door hagenaars »

Je hebt gelijk, er is veel onrust in de wereld, maar vlak de ellende van de jaren zeventig, tachtig en zestig niet uit! Denk aan de onderdrukking die toen bv. in China en Oekraïne nog heersten. Dan zijn we nu toch een stuk verder en Is de situatie aanzienlijk verbeterd. Al is de ontwikkeling dus wel gunstig, zijn er toch nog zware problemen.
Vrijheid, want daar hebben we het over, denk ik, staat voortdurend onder druk.
Ik weet niet of de tolerantie minder is geworden. Dan zouden we toch wat specifieker moeten kijken. In Nederland is de tolerantie zeker niet minder geworden, wel krijsen we wat sneller, wat ik overigens wel geinig vind.

In een land als Syrië waren de mensenrechten altijd bedreigd, de vader van de huidige president vergaste hele dorpen.
Ik citeer: De bloedbaden van Hama

Rond 2 februari 1982 en tevens in andere jaren, onderdrukte het Syrische leger in opdracht van president Assad demonstraties en opstanden in de stad Hama. Tienduizenden burgers, meestal van de onderdrukte soennitische meerderheid in Syrië en waaronder ook leden van de Syrische Moslimbroederschap in 1982, werden koelbloedig vermoord. De genocide kreeg bijna geen internationale aandacht.

Dat is dus de vader van de huidige president!
martin

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door martin »

Ik wilde het nog even hebben over die martelaren en zondebokken Er zijn weer vele religies die minderheidsgroeperingen negatief stigmatiseren om ZELF BETER TE LIJKEN kijk naar het cristendom waar velen met die bijbelse gifbeker weer joden homoseksuelen biseksuelen en lesbiennes en het VROUWTJE tot tweede rangs burger vermalen De koran doet precies het zelfde en vele religies op aarde doendat In feite gebeurd dat al eeuwen Maar nu de communicatie middelen er zijn zie je dat steeds meer opduiken Kijk naar iran waar de individuele waardigheid wordt verdrongen door een STAATSRELIGIE in amerika zie je dat ook veel onder TV dominees etcetera Sommigen zijn zo orthodox dogmatisch verindoctrineerd , dat zij denken dat ze daarmee de waarheid in pacht hebben en nooit de moeite nemen oom eens sociologische onderzoeken te lezen zoals het KINSEYRAPPORT uit de jaren 50 waar in staat dat Hoogleraar proffessor Kinsey er zijn levenswerk van maakte van dat rapport , waar in staat dat binnen elk ras er
zich een glijdende schaal bevind van hetero via biseksele identiteit naar homoseksuelen

van Humanist Martin Simon van Griethuijsen
fleur
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 10:24

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door fleur »

fred neerhoff schreef:
martin schreef:Niets is Waarheid dan alleen de individuele waardigheid van de mens
Iets is waar of onwaar, onafhankelijk of dat iets goed of slecht is. Kortom, waarheid is a-moreel.
De waarheid kan amoreel zijn.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door fred neerhoff »

fleur schreef:De waarheid kan amoreel zijn.
Ik neem aan dat je immoreel bedoelt? Zo ja, dan heb je daar natuurlijk gelijk in. Evenzogoed als waarheid -afhankelijk hoe het uitkomt - ook moreel kan zijn.
hagenaars

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door hagenaars »

@Martin, ik ben van mening dat de situatie langzaam, tergend langzaam, dat geef ik graag toe, verbetert. Zo is de situatie nu in China geflabberd, in Rusland gevaarlijk en wordt onderdrukking door iemand als Poetin gewoon gevonden.
Maar naast alle ellende die dat met zich brengt, verbetert de situatie toch. Zelfs in Afrika, een ander voorbeeld, neem een land als Burundi (Ik was laatst in Rotterdam op een gezellige avond over dat land.) daar kon je tien jaar geleden tijdens de burgeroorlog zonder levensgevaar niet komen en verblijven, nu gaat een middelbare schoolklas er zonder gevaar op maatschappelijke stage. Het gaat vooruit, maar vraag niet hoe...

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=h ... ZZHSG7B6RA
fleur
Berichten: 3
Lid geworden op: di 12 jun 2012, 10:24

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door fleur »

fred neerhoff schreef:
fleur schreef:De waarheid kan amoreel zijn.
Ik neem aan dat je immoreel bedoelt? Zo ja, dan heb je daar natuurlijk gelijk in. Evenzogoed als waarheid -afhankelijk hoe het uitkomt - ook moreel kan zijn.
Nee hoor, ik bedoel amoreel zoals het werd geschreven. Immoreel en amoreel betekenen hetzelfde wat niet wegneemt dat ik persoonlijk ook liever het woord immoreel gebruik.

Excuus, ik reageerde op de stelling dat de waarheid amoreel is. Het was niet mijn bedoeling te gaan betweteren over wat er in de Dikke Van Dale staat. :roll:
martin

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door martin »

Maar om bij het onderwerp te blijven van NIETS is waarheid dan alleen de individuele waardigheid van de mens en een waarborg daar omtrent We weten nu dat er verschillende menselijke waardigheden zijn die waarheid zijn Hoewel dit zich ook weer zal evolueren tot nieuwe waarheden van de individuele waardigheid Ik denk dat alles in de evolutie in de toekomst gepaard zal gaan met normen en waarden van individuele groepen En het invullen van normen en waarden wat dan weer moralistisch lijkt dus moreel besef Verder moet je natuurlijk nagaan Welke groepen het goede met de mens voor hebben Fascistische groepen is ook een waarheid Maar ik denk dat dat dan weer een ideologie is die de ander beschimpt en niet tolerant is ten aan zien van andersdenkenden Die nieuwe bijbelvertaling heeft ook niet bijgedragen tot meer verdraagzaamheid en is weer dezelfde oubolligheid in die zin hebben die niets geleerd Ik denk dat ieder mens ten goed wordt geboren maar vaak keuzes maakt die ten kwade zijn en die dus mensen schaadt dat is het verschil tusen moreel en amoreel of immoreel
hagenaars

Re: Niets is WAARHEID dan alleen de individuele waardigheid

Bericht door hagenaars »

Over waarheid gesproken: we waren gisteren bij de laatste try out van "De kat op een heet zinken dak". Prachtige voorstelling, louter top prestaties, ga dat zien! Alles over waarheid en het amorele karakter daarvan...Het was sowieso een fijne week voor theater: de Superkapitalisten van Eva Marie de Waal en Sieger Sloot, het stuk is nu niet meer te zien, maar wordt zeker hernomen volgend jaar...
Ter zake:de menselijke waardigheid is zeker hier en daar bv. hier te lande actueel. Gelukkig maar. De Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (UVRM) is wel aan een zegetocht bezig, maar telkens is er terugval.Bv. in Egypte en Syrië.
Natuurlijk is niet ieder mens gelijk...






http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=s ... P1adBnWfYA


Laatst omhoog gehaald door anonymous op wo 25 jul 2012, 15:30.
Plaats reactie