de kloof tussen volk en politieke klasse

hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Zo is het! (Maar nogmaals die Piketty las ik niet.) En Hayek een econoom noemen, kan in sommige kringen verwarring geven.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door David Bakker »

Oud CDA-minister Bert de Vries rekent in zijn boek 'Ontspoord kapitalisme' ook af met het neoliberalisme.

https://www.trouw.nl/politiek/oud-cda-m ... ~b6e349e1/
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Ook Paul Verhaege schrijft heel lucide ( en soms een tikkeltje overdreven...) over dit fenomeen. Bv. In Identiteit. De Bezige Bij.

Paul Verhaeghe (1955), hoogleraar Klinische psychologie en psychoanalyse aan de Universiteit Gent, wil meteen een misverstand rechtzetten. ”Psychoanalyse heeft in Vlaanderen een andere betekenis dan in Nederland. Bij jullie mag de hoge burgerij vijf keer per week op de sofa plaatsnemen om te spreken over de eigen neurosen. Bij ons werken psychoanalytici in de geestelijke gezondheidszorg met patiënten uit alle sociale lagen. Ik heb naast mijn werk op de academie ook een praktijk. Zo houd ik een vinger aan pols: wat speelt er in de samenleving?”

Bron: Jurre van de Berg, Sociologie Magazine nr. 2 jaaargang 2013.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

In ‘Samen’ een alleraardigst tijdschrift van de Woningvereniging ‘Samenwerking’, op coöperatieve grondslag, las ik het boeiende verhaal van Wim Kaiser, een schurk die de boel belazerend en als ‘ziener’door het leven ging en daarmee grote (veel te grote) macht en invloed uitoefende op ons koninklijk huis. Beide vorstinnen Wilhelmina en Juliana stonden direct onder zijn bevel en vroegen bijna dagelijks om orders.

Bron: Samen, een uitgave van Coöperatieve Woningvereeniging ‘Samenwerking’B.A, Roelof Hartstraat 42 1071 VK Amsterdam. 2020 sept., auteur Jacques Bettelheim. Aldaar verkrijgbaar. Bevat een uitgebreide literatuurlijst met de bronnen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Beide vorstinnen Wilhelmina en Juliana stonden direct onder zijn bevel en vroegen bijna dagelijks om orders.
Hetgeen de politieke incompetentie van beiden nog eens onderstreept.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Is dat een bruikbaar criterium ? Zij hadden beide immense ruimte in de politieke kringen en benutte die ook.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Oud CDA-minister Bert de Vries rekent in zijn boek 'Ontspoord kapitalisme' ook af met het neoliberalisme.

https://www.trouw.nl/politiek/oud-cda-m ... ~b6e349e1/
Het heeft lang geduurd, maar eindelijk is het dan zover. Nadat het neo-liberalilisme door het CDA werd afgeschreven, volgt nu de VVD met hun verkiezingsprogramma voor 2021. https://www.vvd.nl/verkiezingsprogramma ... gKH6vD_BwE

Een quote uit het concept:
“Een sterke overheid die soms ingrijpt in de economie. Lagere lasten voor middeninkomens en het mkb. Uit de crisis door economische groei in plaats van bezuinigingen.”
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Ja, de gereformeerden laten nog altijd hun specifieke geluid horen in het CDA. Een interessante voorganger van Bert de Vries publiceerde in zijn jaren veel over de lijst van 'stakeholders' bij het ondernemen.

Willem (Wil) Albeda (Rotterdam, 13 juni 1925 – Maastricht, 6 mei 2014) was een Nederlands econoom, schrijver, vakbondsbestuurder en politicus voor het CDA van ARP-huize. Hij was minister van Sociale Zaken in het kabinet-Van Agt I.
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 11 nov 2020, 06:16, 2 keer totaal gewijzigd.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Het is historisch onjuist te suggereren dat de VVD in navolging van het CDA, althans een stroming in die beweging, oog heeft voor de vele belangen die bij het ondernemen een rol (moeten) spelen.
Maar dat is wel bekend, vermoed ik...
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: de kloof tussen volk en politieke klasse

Bericht door hagenaars »

Ja. het was me wat die oproer in de USA! Sommige journalisten, Maarten van Rossum en andere "beïnvloeders", om het malle anglicisme te vermijden, beschrijven de zaak in schrille historische termen. Ik vind dat overdreven.
Over Trump, een talking head is het nog te vroeg om iets te voorspellen. Wie het fameuze boek van Bob Woodward las
Plaats reactie