De macht. Het politieke.

hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Zo is het precies, eerst de inhoud en dan de stemming, maar we moeten wel altijd de legitimiteit in de gaten houden.
Een referendum geeft uiteraard het risico van onjuiste keuze. Dat malle associatie verdrag referendum was een goed voorbeeld van zoals het niet moet.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Referenda (bestuur) zoals Brexit of even geleden de Ukraine kunnen verstrekkende gevolgen hebben en de kiezer hoeft die helemáal niet te overzien in positieve dan wel negatieve zin. Bij de Ukraine had de EU al tot het associatieverdrag besloten ook nog...

Ik ben van mening dat referenda niet moeten worden ge/misbruikt voor de hoogste (ingewikkeldste, verstrekkendste) vorm van bestuur. Zoals men het doet in Zwitserland kan voor mij meestal de toets van het mogelijke doorstaan.

Maar het refendum met zorg gehanteerd is duidelijk een fenomeen, dat ik voorsta, daar men niet stemt over politieke partijen e.d. maar over zaken, die al dan niet 'nodig zijn'.
Het kan democratie helpen in mijn optiek.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

een hulpmiddel waar wel veel bezwaren aan kleven, dat is het.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

Jawel, maar volgens mij is er geen stelsel dat geheel zal voldoen.
Zoveel zielen zoveel geesten, dus meningen. :)
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Het is onder vrijdenkers niet nodig de diversiteit van meningen te benadrukken. En dat geen politiek stelsel helemaal voldoet, volgt logisch uit de diversiteit van opinies.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Gerard R. »

We zijn het eigenlijk eens dus.8-)
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Yes.
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

Een ander onderwerpje. De Australische fascisten, wat te doen? De doodstraf? Ik ben benieuwd...
Dan in Mokum, een fascist op een school. Is het juist, dan optreden met geweld, niet lullen maar poetsen. Dichtspijkeren, i.v.m. openbare orde. De GroenLinks burgemeester haat geweld, ook als het noodzakelijk is.


Theodor Holman 11 maart. School kan dicht als we willen. Het Parool, pagina 2 .
Karel
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 03 mar 2019, 23:33

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door Karel »

[quote="hagenaars"]Een ander onderwerpje. De Australische fascisten, wat te doen? De doodstraf? Ik ben benieuwd...
Dan in Mokum, een fascist op een school. Is het juist, dan optreden met geweld, niet lullen maar poetsen. Dichtspijkeren, i.v.m. openbare orde. De GroenLinks burgemeester haat geweld, ook als het noodzakelijk is.

met de Australische fascisten bedoel je de aanslag pleger in Christchurch? en dat van Mokum ben ik niet helemaal op de hoogte... wat is daar precies?
hagenaars

Re: De macht. Het politieke.

Bericht door hagenaars »

In de media is gemeld dat de veiligheidsdiensten meldden dat er jihadisten met een terreur verleden in de Kaukasus actief zijn op een moslimschool. De schoolinspectie werd ook al niet toegelaten en bedreigd. C.q. geïntimideerd.
Ja, het blijkt dat de aanval in Nieuw Zeeland is gedaan door Australische fascisten.
Plaats reactie