Shanghai museum.

hagenaars

Shanghai museum.

Bericht door hagenaars »

Wij zijn net terug uit China. We wilden het oudste gedeelte van het Shanghaimuseum nog eens goed bekijken en een wandeling langs De Bund 1) is ons wel een vliegreis van een uur of twaalf waard. Het is in de mode te ouwehoeren (Gut wat zeg ik nou...) over de concurrentie, de rivaliteit tussen het moderne China en de oude USA. 2) De USA is uiteraard helemaal niet oud maar fonkelnieuw vergeleken met China en het moderne China is vergeleken met de USA ouwe meuk zoals Amsterdammers wel zeggen.

Wat is het geval? China is een slecht, zeer slecht bestuurd land dat door uitbuiting, corruptie en wanorde3) wordt gedreven. De USA, met een handige malloot aan het hoofd draait wellicht even met een slepende koppeling, maar daarna, volgend jaar, over twee jaar gaat het weer full speed ahead.

1.)De Bund is een gebied in het Huangpu-district in Shanghai en omvat een 1,5 km lange oeverpromenade tussen de Huangpu-rivier en de Zhongshan Road. Het loopt van de Waibaidubrug in het noorden tot aan de Yan'an Road in het zuiden.
2.) Ik geef een willekeurig voorbeeld van de verwarrende misvatting, want China en de USA zijn uiteraard wel concurrenten op de wereldmarkt, maar geen rivalen. Het duurt nog wel even voor de USA de culturele rijkdom van het oude China zal hebben ingehaald en ongeveer even lang voordat het moderne China de economie, wetenschap en de vrije cultuur van de USA kan benaderen. Mijn voorbeeld is de doorgaans zeer leesbare column van Ed Groot ( F.D. d.d. 31 december) waarin hij stelt dat "de wereld wel welvarender, maar niet stabieler werd".
3) Het land staat vol met gevangenkampen, daar komt de toerist uiteraard niet. Maar Human Rights Watch natuurlijk wel. Kijk even in hun jaarrapport 2018....
Plaats reactie