De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik ben overigens van mening dat de Erasmusbrug en de Erasmus Universiteit niet hoeven omgekat...
Mee eens. Foute boel natuurlijk, dat omkatten van de geschiedenis.
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Sartre. Wij verschillen misschien van mening over deze Nobelprijswinnaar. De existentiële twijfel, de persoonlijke verantwoordelijkheid en het beginsel van kwade trouw spreken mij nog altijd sterk aan. Ook zijn vertoog over de Joodse kwestie, ik las het in Noordwijk op het strand en herinner mij de diepe indruk die het maakte in 1963. Zij staan bij deze jongen nog altijd overeind. Wankelmoedig? Obsoleet ? Ach kom...

En dan de chansons van Barbara, natuurlijk. Barbara was de artiestennaam van Monique Andrée Serf. Ze was een Franse zangeres, tekstschrijver en componist. Bekende nummers zijn L'aigle noir, Nantes, La solitude en Dis, quand reviendras-tu?. (Wikipedia.)
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Ik heb het nog even opgezocht: "Racisme is de op de spits gedreven objectivering van de ander. Hoe abstract het ook lijkt, nooit gaat het bij Sartre om algemene gedragingen, maar steeds concrete mensen: concrete joden, concrete jodenhaters. Steeds gaat het om individuen die zich vastklampen aan hun haat, die schatplichtig blijft aan hun blik op de ander. Het vanwege dit gegeven dat Sartre, als filosoof van de radicale vrijheid, de racist ten tonele voert als de mens te kwade trouw bij uitstek." ( Ruud Welten. de Faculteit der Wijsbegeerte van de Erasmus Universiteit Rotterdam vanwege Stichting Thomas More, met de leeropdracht 'Hedendaagse benaderingen van menselijke subjectiviteit’ | Lector Ethics & Global Citizenship Saxion | Universitair hoofddocent Tilburg University | Voorzitter bestuur Stichting Vredeswetenschappen | Voorzitter bestuur Gezelschap voor Fenomenologische Wijsbegeerte. )
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Sartre. Wij verschillen misschien van mening over deze Nobelprijswinnaar. De existentiële twijfel, de persoonlijke verantwoordelijkheid en het beginsel van kwade trouw spreken mij nog altijd sterk aan.
Wat nou,"existentiële twijfel"? Ofschoon dit Sartre's enige bijdrage aan de filosofie is, bedoelt de man niets meer dan de besluiteloosheid van de klein-burger om een radicaal besluit te nemen: als hij het 1 doet, verzaakt hij logischerwijs het andere te doen. Niettemin is hij verantwoordelijk voor zijn keuze: een open deur!

Sartre's filosofie is niet meer dan een luchtbel Lex, bovendien volkomen passé.
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Zeker, maar hoeveel "kleine burgers" zijn er denk je? Vandaag, bedoel ik...(Zo'n Nobelprijs krijg je echt niet voor niks en dan nog weigeren.)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

Sartre heeft mooie boeken geschreven, maar politiek was het een opportunist (zo verwarde hij communisme met Stalinisme) en filosofisch een eendagsvlieg.
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Wat is politiek? Ik denk dat het altijd gaat om het zoeken van de mogelijkheden...Carl Schmitt, Leo Strauss und "Der Begriff des Politischen".

Sartre was gelukkig geen heilige en hij koos ook wel eens radicaal verkeerd. Zijn filosofisch systeem staat als een huis.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Zijn filosofisch systeem staat als een huis.
Wat zijn volgens jou dan de sterke punten van Sartre's existentialisme?
hagenaars

Re: De Erasmus-mythe. Een kritische beschouwing

Bericht door hagenaars »

Het existentialisme is een 20e-eeuwse filosofische en literaire stroming die individuele vrijheid, verantwoordelijkheid en subjectiviteit vooropstelt. Het existentialisme beschouwt iedere persoon als een uniek wezen, verantwoordelijk voor eigen daden en eigen lot. Ik leen dit van Wikipedia...(Ik houd van mijn gemak.)

Om de vraag te beantwoorden: * vrijheid * verantwoordelijkheid * humanisme ....
Plaats reactie