Immanuel Kant, een overschatte filosoof

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ook het Rijnlandse model kent zijn beperkingen. Vraag het maar aan de auto-industrie.
In Duitsland maakt het Rijnlandse model juist zijn comeback: https://www.volkskrant.nl/economie/de-m ... ~b7cc2635/

De met deze comeback gepaard gaande nieuwe Duitse monopolies zijn niet zo antisociaal als die van het Amerikaanse Silicon Valley (machteloze werknemers), maar hebben juist een sociaal karakter (met vakbondsinvloed).

Verder ontwikkelt zich in China een nieuw, gemengd kapitalistisch systeem. Ook Nederlandse bedrijven zullen in zulke systemen moeten kunnen floreren.

Het is derhalve nogal leugenachtig en kortzichtig om het huidige Angelsaksische (neoliberale) vrije markt systeem af te schilderen als het enig mogelijke succesvolle kapitalistische systeem.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Je weet natuurlijk dat de V.S. strenge monopolie wetgeving kent, de belangrijkste verboden zijn vastgelegd in de Sherman Act, de Clayton Act, de Federal Trade Commission Act, de Foreign Trade Antitrust Improvements Act of 1982 en de Wilson Tariff Act. Maar ook Europa kent dergelijke wetten. Vakbonden zijn in de V.S., denk ik, machtiger dan in Europa.

Het Duitse participatiemodel, waarbij de bonden in het management deelnemen, heeft grote schandalen opgeleverd.
Ik geloof niet dat het Chinese model houdbaar zal zijn. Het is wel succesvol, overigens.
Het competitieve marktmodel is onovertroffen. Democratie al evenzeer...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het competitieve marktmodel is onovertroffen. Democratie al evenzeer
Voor wie? Voor de miljoenen EU-werklozen? China zou met zijn gemengde economisch model (een economie die zowel publieke als privé-bedrijven toelaat) op de lange duur wel eens superieur kunnen blijken. Op het gebied van innovatieve elektronica zijn ze het westen intussen al voorbij gestreefd. Maar ook in andere mathematisch, en fysisch georiënteerde en technische branches hebben de chinezen een voorsprong genomen. Enige bescheidenheid zou het Westen nu toch wel passen, zou je zeggen.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Bescheidenheid is een deugd. Een politiek systeem met slechts één politieke partij lijkt mij niet erg duurzaam.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Indien de verschillende facties binnen die partij de kans op gelijke macht behouden, is dat nog maar de vraag.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Ik weet zeker dat zulks een illusie is. Tikkeltje ouderwets....amigo.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Tikkeltje ouderwets
Je argumenten zijn?
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Natuurlijk moet ik uitleggen dat een 'keizer' voor het leven gekozen door zijn partij met geen enkele stem tegen en zonder discussie op den duur tot frustratie zal leiden voor die vrijdenkende chinezen die een eigen voorstel of idee hebben en zich niet gehoord voelen...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Je kunt wel badinerend doen over de Chinese beschaving, maar de vraag is natuurlijk of de realiteit nog wel tot je doordringt. Zie bijvoorbeeld Is het Westen de weg kwijt? door Kishore Mahbubani (2018).
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Ik doe natuurlijk niet badinerend over de Chinese beschaving. Dat moet je weten. Nee, ik denk dat het politieke systeem (En dat is echt heel wat anders dan 'de beschaving'.) niet houdbaar zal zijn. Wel eens kennisgenomen van de gevoeligheden bij de minderheden? Ik ben het eens met jouw man uit Singapore: "I am worried that the Western mind, which has always traditionally been, the most open mind in the world, is progressively becoming closed at a time when it should be opening up even more. "

Op zich is geborneerdheid gevaarlijk en bovendien niet goed voor de lading, zoals wij Rotterdammers roepen. Maar het blijft dan vervolgens de vraag, wat doen we er aan. Of tegen...
Plaats reactie