Immanuel Kant, een overschatte filosoof

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Er zijn maar weinig mensen die Marx of Hegel lezen.
Om je uit je droom te halen: Bij uitgeverij Vantilt verscheen deze week een nieuwe uitgave van De Duitse ideologie: 1. Feuerbach, en drie basisteksten van Karl Marx.

Bij dezelfde uitgeverij verscheen in 2015 een goed verzorgde uitgave van Het Communistisch Manifest, door Karl Marx en Friedrich Engels.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Ik heb het boek zien liggen, ja. Maar betekent dat een renaissance ? Genoemden worden niet of nauwelijks gelezen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Thomas Pikkety refereert in zijn opzienbare studie over de accumulatie van kapitaal Kapitaal in de 21-ste eeuw uitvoerig naar Karl Marx.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Ik heb Kapitaal in de 21-ste eeuw niet gelezen. Is het naast opzienbarend ook nog relevant?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Is het naast opzienbarend ook nog relevant?
Niet voor marktfundamentalisten. Die weten alles al zeker: de vrije markt is hun heilig.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Heb je een alternatief? En...werkt het?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Zonder na te denken over alternatieven, ben je als politicus een slaaf van het huidige neoliberale kapitalisme.

Inderdaad een slaaf, want onder een neo-liberaal regiem is alle controle door nationale regeringen uit handen gegeven aan een kleine groep van anonieme centrale machthebbers van de Europese Centrale Bank (ECB).

Het neoliberale marktfundamentalisme is de ideologische tegenpool van een marxistische planeconomie.

In analogie met het kapitalisme in de tijd van Karl Marx, laat Thomas Pikkety overtuigend zien dat het huidige Angelsaksiche (neoliberale)economische model ongelijkheid bevordert en volledig instabiel is. Volgens Jean-Claude Trichet, die destijds topman was bij de Europese Centrale Bank, is het financiële systeem nu kwetsbaarder dan voorafgaand aan de crisis van 2008.

Een alterenatief zou minstens een Keynesiaanse component moeten hebben, en zou mensen niet als handelswaar moeten beschouwen (zoals bij het neoliberale model ). Het Rijnlands model kan als vertrekpunt gelden: daar telt niet slechts het korte-termijn aandeelhouders belang, maar bijvoorbeeld ook het belang van werknemers.

En alles eindigt gelukkig niet bij Hayek en Friedman (een adept van Hayek), want natuurlijk wordt er nagedacht over alternatieven. Niet iedereen identificeert zich met zo'n onderdanige ijver als jij met de heersende status-quo.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Om met het laatste te beginnen, de status quo (Ik weet niet goed wat dat is.) kan mij geen moer schelen. De overige zaken dan maar doorgenomen. Als er geen concreet beter alternatief is dan houd ik het bij het al meer dan honderd jaar behoorlijk functionerend vrije marktmodel. Natuurlijk door wetten ingetoomd en met een duidelijke marktmeester.

De Europese regeringen kunnen zo zij dit wensen morgen af van de ECB. Dat brengt mij tot de conclusie dat niemand dat wil, behalve die halfgare 81 jarige hoogleraar die wellicht minister van financiën wordt in Italië. En die motorrijdende Griekse idem. (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... Z1MuJxicRN) .
De marxistische planeconomie heeft niets dan ellende gebracht voor de volkeren die er onder zuchtten.
Ik heb Trichet natuurlijk ook gelezen, hij heeft gelijk, er komt zeker weer een crisis. Of het systeem nu kwetsbaarder is dan toen in 2008? Daar zijn dikke boeken over geschreven. Was het systeem wel zo kwetsbaar als het leek na Lehman Brothers?
Ook het Rijnlandse model kent zijn beperkingen. Vraag het maar aan de auto-industrie...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ook het Rijnlandse model kent zijn beperkingen.
Een open deur: elk economisch systeem kan niet ideaal zijn voor een ieder. Maar het huidige neoliberalisme maakt mensen tot handelswaar, en kiest rücksichtslos voor de economisch sterksten. Ik ben daar op tegen. Het Rijnlands model met zijn vele variaties lijkt mij voor de meeste mensen verre te voorkeur te hebben.
hagenaars

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door hagenaars »

Het is al een enorme stap voorwaarts, de gedachte dat elk systeem naast voordelen ook nadelen heeft. Het liberalisme maakt mensen niet tot handelswaar, in tegendeel. Er is ook geen sprake van dat onze regering zonder om te kijken kiest voor de economisch sterksten. Zo is bv het aantal bijstandsgerechtigden tot de AOW-leeftijd in het eerste kwartaal van 2017 gestegen tot 474 duizend. Dit zijn er 15 duizend meer dan een jaar eerder. Het aantal bijstandsontvangers met een niet-westerse migratieachtergrond is toegenomen, het aantal bijstandsontvangers met een Nederlandse of westerse achtergrond is gedaald. Dit blijkt uit de nieuwste CBS-cijfers over de bijstand.
Het is nog steeds zo dat een combinatie van radicaal kapitalisme en een zekere sociale zorgplicht voor de overheid in ons kikkerlandje en bij de buurlanden het uitgangspunt is. Noem het Rijnlandsmodel.

Wikipedia: Het Rijnlands model is de naam die gebruikt wordt voor een systeem van maatschappelijke ordening. Het wordt meestal gebruikt als een alternatief voor het zogeheten Angelsaksisch model waarbij alle ruimte aan de krachten van de vrije markt wordt gelaten en de overheid zich zo veel mogelijk afzijdig houdt. Dit laatste wordt ook wel neoliberalisme genoemd, een moderne variant op het laissez-faire kapitalisme.
Het Rijnlands model is vernoemd naar het kapitalisme met een menselijk gezicht zoals dat eertijds door de West-Duitse SPD werd gepropageerd. De toenmalige hoofdstad van de Bondsrepubliek, Bonn, lag in het Rijnland.
Laatst gewijzigd door hagenaars op ma 28 mei 2018, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie