Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

Onze westerse moraal is in de loop der tijden voortdurend veranderd. Ik wil zeker niet beweren altijd verbeterd. In de tijd van Abraham werden zonen en kinderen nog geofferd. Alle oude wijze Griekse filosofen dachten hun hele leven ethisch over hun bestaande moraal.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Blijf je nietszeggende berichtjes sturen? Ga nu eens in op de inhoud. Je weet dat Kant zichzelf tegen sprak toen hij zijn zogenaamde universele moraal verdedigde? Je begrijpt Kant in zijn tijd zo goed, zeg je?
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

Ik blijf op een respectvolle wijze alleen graag in discussie wanneer er echt iets te discussiëren valt.
U mag mij, liefst indien dat in uw karakter mogelijkheden is, zonder uw waardeoordeel over mij zo duidelijk te onderstrepen, altijd aanspreken op de inhoud van mijn voor een betere openstaande mening. Dat had u toch al wel begrepen?
Op een beschaafde toon stel ik uw mening zeer op prijs.
Immanuel Kant heeft zichzelf op zijn later voortschrijdende inzicht immers herzien?
Waarom zou ik Kant overgewaardeerd vinden als filosoof?
Ik zit niet zo vast in mijn denken aan hoe de deugdzame mens van tegenwoordig vindt dat we ‘moeten’ denken.
Al helemaal niet op dit geweldige forum.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Samoht Epées schreef: ma 08 mar 2021, 16:22Ik zit niet zo vast in mijn denken aan hoe de deugdzame mens van tegenwoordig vindt dat we ‘moeten’ denken.
De reden dat Kant op dit topic een overschatte filosoof wordt genoemd, is niet gelegen in zijn racisme.


Tip: lees eerst wat er in dit topic aan de orde wordt gesteld, voordat je begint te moraliseren.
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

Veel filosofen konden hun eigen project pas uittekenen zodra ze Kant overwonnen hadden.’Bijvoorbeeld de populaire Franse filosoof Michel Foucault.
Kant was in zijn tijd bepaald geen flamboyante persoonlijkheid, echter hij had weliswaar respect voor vrouwen en gedroeg zich hoffelijk naar hen, maar hij vond dat ze voor de filosofie niet geschikt waren. Ze zouden hun boeken dragen als juwelen, om mee indruk te maken. Kant behoort dus tot de helaas vele filosofen die zich minachtend over vrouwen hebben uitgelaten.’
Dat was zeker een minpunt echter alleen uit haar context zo vertaald.
Hij blijft voor mij en zeer vele anderen de absolute nummer 1 denker uit de westerse geschiedenis.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Samoht Epées schreef: ma 08 mar 2021, 17:02Hij blijft voor mij en zeer vele anderen de absolute nummer 1 denker uit de westerse geschiedenis.
Dat is nu juist het probleem met de man. Dat hij zichzelf tegensprak over de kwestie van de door hem verdedigde theorie van de universele moraal is tot daar aan toe, maar dat zijn volgelingen daar blind voor wensen te blijven is ronduit verontrustend.
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

fred neerhoff schreef: ma 08 mar 2021, 21:21
Samoht Epées schreef: ma 08 mar 2021, 17:02Hij blijft voor mij en zeer vele anderen de absolute nummer 1 denker uit de westerse geschiedenis.
Dat is nu juist het probleem met de man. Dat hij zichzelf tegensprak over de kwestie van de door hem verdedigde theorie van de universele moraal is tot daar aan toe, maar dat zijn volgelingen daar blind voor wensen te blijven is ronduit verontrustend.

De volgelingen zijn zeer onder de indruk van zijn gehele filosofie en metafysica, waarin zijn tegenspraak in zijn stelling al of niet met het gristelijke vaarwater mee te stromen met een transcendente God, als niet zo doorslaggevend gezien wordt om hem als hun absoluut favoriete filosoof te laten vallen. De tegenspraak is gezien maar vergeven. Zoiets komt ook voor. Immers een tache de beauté op het goddelijke lijf van Brigitte Badot zou haar onovertroffen schoonheid ook niet doen overschatten.
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

Neerhoff
Het staat nu dus vast dat Kant’s ‘universalisme’ uitsluitend betrekking had op het witte ras. Pas tegen het einde van zijn leven verliet hij zijn racistische theorie. https://drimble.nl/buitenlands-nieuws/6 ... -kant.htmlHet staat nu dus vast dat Kant’s ‘universalisme’ uitsluitend betrekking had op het witte ras. Pas tegen het einde van zijn leven verliet hij zijn racistische theorie. https://drimble.nl/buitenlands-nieuws/6 ... -kant.html
Het staat nu dus vast dat Kant’s ‘universalisme’ uitsluitend betrekking had op het witte ras. Pas tegen het einde van zijn leven verliet hij zijn racistische theorie. https://drimble.nl/buitenlands-nieuws/6 ... -kant.html


Beter aan 't end van je leven ten wijze gekeerd, dan nooit eens critisch in je spiegelbeeld gekeken te hebben.
(natuurlijk in 't algemeen gesproken...)
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Samoht Epées schreef: ma 08 mar 2021, 22:06De tegenspraak is gezien maar vergeven.
Het gaat hier niet om ‘vergeven’.

Waar het wèl om gaat is dat Kant’s 'universele moraal' een christelijk sprookje is gebleken. Hiermee ontvalt het westerse humanisme elke theoretische basis.
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

fred neerhoff schreef: di 09 mar 2021, 10:44
Samoht Epées schreef: ma 08 mar 2021, 22:06De tegenspraak is gezien maar vergeven.
Het gaat hier niet om ‘vergeven’.

Waar het wèl om gaat is dat Kant’s 'universele moraal' een christelijk sprookje is gebleken. Hiermee ontvalt het westerse humanisme elke theoretische basis.
Bij mij wel
of liever,
welke essentiële waarde ik hecht aan Kant zijn contradictio in terminus.
Ik begrijp jouw standpunt vanuit jouw invalshoek waarom o.a. jij vindt dat Kant de grondlegger van het racisme is, waar ieder mens zich wel direct of indirect aan schuldig maakt in zijn deugdzame gang naar zijn zelfperfectie, welke hij/zij nooit zal bereiken in dit leven vol valkuilen en verholen plotselinge beproevingen van al je perfecte principes welke je zo vaak bij anderen ziet hoe zij (ook) in die menselijke fout gaan of i.d.g. is gegaan. Racisme in principe is apert verachtelijk! Doch, wie zichzelve kent, werpe de eerste steen.
Ik zal dat niet zijn!
Plaats reactie