Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke ontwi

hagenaars

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door hagenaars »

Kennis Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling. On 10 October 2014, Yousafzai was announced as the co-recipient of the 2014 Nobel Peace Prize for her struggle against the suppression of children and young people and for the right of all children to education. At age 17, Yousafzai is the youngest-ever Nobel Prize laureate.[13][14][15] Yousafzai shared the prize with Kailash Satyarthi, a children rights activist from India.

Er kan dus wel tweehonderd vijftig jaar vertraging in dit soort processen zitten. Pakistan en India verschillen ook nog fundamenteel over waarden en normen, waarbij religie en belangen de beide landen menigmaal tot oorlog bracht. Gelukkig is het momenteel ennigszins rustig. Een soort koude oorlog.
fred neerhoff
Berichten: 4157
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door fred neerhoff »

Je neemt de Edamse ontwikkelingen in 1784 als uitgangspunt. Kan je toelichten waarom? Mij lijkt dat namelijk een nogal willekeurige plaats en tijd.
hagenaars

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door hagenaars »

Het is de oprichting van de Maatschappij, door doopsgezinden, midden in de patriottten tijd, het liep ook slecht af , ze moesten vluchten naar Amsterdam.
fred neerhoff
Berichten: 4157
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door fred neerhoff »

Nou en?
hagenaars

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door hagenaars »

Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke ontwikkeling.
fred neerhoff
Berichten: 4157
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door fred neerhoff »

Tja...
hagenaars

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door hagenaars »

Hier schieten we weinig mee op.
fred neerhoff
Berichten: 4157
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door fred neerhoff »

Waarom beantwoord je onderstaande vraag niet?
fred neerhoff schreef:Je neemt de Edamse ontwikkelingen in 1784 als uitgangspunt. Kan je toelichten waarom? Mij lijkt dat namelijk een nogal willekeurige plaats en tijd.
Je had bijvoorbeeld ook - en m.i. veel zinniger binnen dit topic - de 100 jaar eerdere Pierre Bayle (1647 - 1706) uit Rotterdam kunnen noemen die met zijn tijdschrift "Nouvelles de la Republique des Lettres" (1684-1687) en zijn encyclopedie "Dictionaire historique et critique" uit 1697 een enorm stimulerende invloed heeft gehad op de emancipatie van de vrije mens.
hagenaars

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door hagenaars »

Zeker, maar hij richtte geen educatieve instelling op en dat deden die mannen van de Maatschappij wel. De Illustere School had een beperkte invloed.
fred neerhoff
Berichten: 4157
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Kennis is de weg naar persoonlijke en maatschappelijke o

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De Illustere School had een beperkte invloed.
De Illustre School te Rotterdam leidde voorafgaand aan de benoeming van Pierre Bayle een nogal schimmig bestaan en viel na zijn ontslag inderdaad weer terug tot een kwijnend bestaan.

Maar Pierre Bayle zèlf - en daar was het mij natuurlijk om te doen - stond samen met Benedictus Spinoza nota bene aan de basis van de Verlichting.

Het meest omvangrijke artikel uit zijn "Dictionaire historique et critique" (1697) is het lemma over Spinoza (zie “Pierre Bayle over Spinoza”, onder redactie van Henri Krop en Jacob van Sluis, Damon, 2006). Het beeld dat Bayle hier van Spinoza tekent is lange tijd bepalend geweest voor de receptie van Spinoza’s filosofie, zowel nationaal als in heel Europa. Bayle correspondeerde met Malebranche, Leibniz en Christiaan Huygens en ontmoette Locke en Shaftesbury maar nam gedurende zijn gehele leven een volstrekt onafhankelijke, skeptische positie in.

Volgens Jonathan Israel was Pierre Bayle ongetwijfeld de meest controversiële en waarschijnlijk ook de meest gelezen en invloedrijkste denker van de vroege Verlichting.

Ook: niet Erasmus maar Pierre Bayle draagt de bijnaam 'filosoof van Rotterdam’ http://www.stadsarchief.rotterdam.nl/pi ... -1647-1706
Plaats reactie