Philip Blom over de Verlichting

Plaats reactie
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Philip Blom over de Verlichting

Bericht door fred neerhoff »

Zie http://vimeo.com/90578616 voor een video opname van de lezing van Philip Blom ('Het Verdorven genootschap, de vergeten radicalen van de Verlichting' - 2010) over de Verlichting, gevolgd door een co-referaat van Jabik Veenbaas ('De Verlichting als kraamkamer: over het tijdperk en zijn betekenis voor het heden' - 2014) en ingeleid door Paul Cliteur, gehouden op maandag 31 maart 2014 in het discussie centrum De Balie, te Amsterdam.
hagenaars

Re: Philip Blom over de Verlichting

Bericht door hagenaars »

Ik heb het referaat van Philip Blom met genoegen gehoord. Indrukwekkend hoe deze man onze taal spreekt. Met dank aan zijn moeder! En jij Fred met dank voor de tip.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Philip Blom over de Verlichting

Bericht door David Bakker »

Beetje laat. Maar inmiddels heb ik het ook gezien. Enkele kanttkeningen:

- Blom stelt dat Kants filosofie eigenlijk christelijk is: Rede = ziel, lijden = goed;
- In het debat krijgt Veenbaas iets te weinig tegenwind. Hij stelt – ik zeg het in mijn eigen woorden - dat Spinoza in de 18e eeuw eigenlijk al achterhaald was (rationalisme monisme, determinisme). Lijkt me ten onrechte;
- D’Holbach was te naïef in zijn vooruitgangsoptimisme zo kwam in de discussie naar voren.
hagenaars

Re: Philip Blom over de Verlichting

Bericht door hagenaars »

Philip Blom zit elke week op zondag in het filosofisch kwintet bij Clairy Polak. Interessant...
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Philip Blom over de Verlichting

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Zie http://vimeo.com/90578616 voor een video opname van de lezing van Philip Blom ('Het Verdorven genootschap, de vergeten radicalen van de Verlichting' - 2010) over de Verlichting, gevolgd door een co-referaat van Jabik Veenbaas ('De Verlichting als kraamkamer: over het tijdperk en zijn betekenis voor het heden' - 2014) en ingeleid door Paul Cliteur, gehouden op maandag 31 maart 2014 in het discussie centrum De Balie, te Amsterdam.
Ik ga dit nog eens helemaal bekijken. Klein stukje zag ik al terug. Daarin stelt Blom d'Holbach ook een vooruitgangsdenker is. Als de maatschappij helemaal opnieuw wordt ingericht wordt de mens vanzelf goed....

Voorts meen ik me te herinneren - maar goed ik moet dat nog eens terugkijken - dat de andere spreker Jabik Veenbaas opmerkt dat in de 18e eeuw het mechanistische wereldbeeld (zoals dat van Spinoza) achterhaald is. Volgens mij een van de vele misverstanden over de Verlichting. Immers, volgens huidige natuurkundige inzichten is dit helemaal niet achterhaald.
Plaats reactie