Spinoza en het humanisme

Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door Frans van Dongen »

Je zal het wel te reductionistisch of te materialistisch vinden, maar volgens mij is de mens een uit de klauw gelopen eiwit, dat heeft leren praten.
hagenaars

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door hagenaars »

Ja, dat is zo. maar dat praten hè, dat is de kwestie. Mensen kunnen oordelen, geloven, oorlog voeren, zingen en dansen en revolutie maken. Teveel om op te noemen. (Ik vind Dick Swaab een verkeerde keus.)

Obligaat ook.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Voor het huidige humanisme is de mens in plaats van de joodse god de maat der dingen.

Voor Spinoza daarentegen geldt niet de mens maar de Natuur als maat der dingen.


Derhalve kan Spinoza volgens de huidige opvattingen onmogelijk als humanist worden beschouwd.

Het humanistisch Verbond ziet dit anders en bestempelt de natuurfilosofie van Spinoza als een redelijke "godsdienst"; zie http://www.humanistischecanon.nl/modern.

Volkomen onzin natuurlijk, maar de schrijver van genoemd lemma Peter Derkx - als hoogleraar humanisme en levensbeschouwing verbonden aan de fake Universiteit voor Humanistiek - heeft al eerder getoond niet de vereiste wetenschappelijke distantie van zijn persoonlijke opvattingen te kunnen nemen.
hagenaars

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door hagenaars »

ik baseer mij op Verdult. Spinoze als ethicus, ook Leo Polak komt tot die conclusie. Het hoofdwerk heet niet voor niets Ethica.

ik zou je willen adviseren een keer een echte, serieuze polemiek met Peter Derkx te hebben, dit afzetten vind ik niets.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het hoofdwerk heet niet voor niets Ethica.
Zoals iedere kenner van Spinoza's werk weet lijkt Spinoza's Ethica in vrijwel niets op de gangbare betekenis van dat woord. Het gaat Spinoza immers niet hoe je je in morele zin behoort te gedragen maar hoe de mens zich via inzicht in de natuur kan bevrijden van antropomorfe vooroordelen.

Spinoza gaf wel meer een nieuwe draai aan bekende begrippen. Zie bijvoorbeeld zijn gebruik van het begrip "god".
hagenaars schreef: ik zou je willen adviseren een keer een echte, serieuze polemiek met Peter Derkx te hebben

Rare adviezen geef jij! Ik baseer mij immers op de geschriften van Peter Derkx himself. Daaruit blijkt onomstotelijk dat de man professioneel in gebreke blijft, zie daarvoor bijvoorbeeld ook http://www.hoeiboei.blogspot.nl/2012/04 ... an-de.html
hagenaars

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door hagenaars »

Ja, ik ken natuurlijk die redenering, de titel van het boek zou de inhoud opzettelijk niet juist weergeven en Spinoza zou een anti ethiek uitgedacht hebben. Maar dat is niet juist. Zoals Leo Polak in zijn essay duidelijk aantoont. Herlees vooral de laatste pagina's er maar op na...(Spinoza als ethicus, pagina 27 t/m 30.)

Je kunt je blijven afzetten tegen Peter Derkx, wat ik bedoel is meer een werkelijk debat. Een polemiek. Misschien moeten we hiertoe zelf eens het initiatief nemen. Het belooft een interessante avond, zondagmiddag te worden.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ja, ik ken natuurlijk die redenering, de titel van het boek zou de inhoud opzettelijk niet juist weergeven en Spinoza zou een anti ethiek uitgedacht hebben.
Opzettelijk onjuist? Wat is dit nu weer voor een onzin!
hagenaars schreef:Zoals Leo Polak in zijn essay duidelijk aantoont.
Is het je dan nog steeds niet duidelijk dat Leo Polak helemaal niets begreep van Spinoza? En dat ik niet de enige ben die dat beweert?
hagenaars schreef:Je kunt je blijven afzetten tegen Peter Derkx


Ik denk dat het andersom is: kennelijk ben jij niet gediend van mijn inhoudelijke kritiek op zijn humo-geschriften. Het is namelijk nogal opvallend dat je die kritiek volkomen negeert om in plaats daarvan de zwarte piet bij mij te leggen!
hagenaars schreef:wat ik bedoel is meer een werkelijk debat. Een polemiek. Misschien moeten we hiertoe zelf eens het initiatief nemen.
Het staat Derkx geheel vrij om een polemiek te starten. Tot nu toe is hij muisstil.
hagenaars

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door hagenaars »

Ben je er wel zeker van dat hij kennis heeft van jouw kritiek? Ik citeerde Verdult die stelde: je schrijft geen dik boek onder de titel Ethiek als je niets met ethiek hebt. Dat lijkt mij juist gezien.
Ja, ik kan goed leven met de gedachte dat jij niets ziet in Leo Polak. Ik begrijp jou mening maar ik ben het absoluut niet met je eens.
Ik heb niet de bedoeling jouw kritiek te negeren en ik vind dat zulks ook nergens blijkt.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ben je er wel zeker van dat hij kennis heeft van jouw kritiek?

Je maakt het nu wel erg bont zeg! Het is immers niet mijn taak om op Derkx toe te zien! Maar als jij je geroepen voelt, ga dan gerust je gang hoor.
hagenaars

Re: Spinoza en het humanisme

Bericht door hagenaars »

Je bent een beetje selectief, meestal neem je wel de moeite iemand of iets waar je bezwaar tegen hebt die kritiek onder de aandacht te brengen. Dat helpt, want dan kan er een reactie volgen. Ik weet niet of Hoei boei of dit forum veel bekeken wordt door hoogleraren van de UvH. Het zou kunnen, maar een korte signalering zou geen kwaad kunnen...
Plaats reactie