Immanuel Kant, een overschatte filosoof

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Uit je tekst maak ik op dat je er geen bal van snapt! Het gaat immers niet over zijn racisme, maar over het failliet van het westerse humanisme!

Enfin, doe er verder maar mee wat je wilt.
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

Geen twijfel mogelijk aan uw oordeel over mijn snappen.
Ik blijf inderdaad vrij denken zonder mij aan heilige huisjes gebonden te voelen. Nee, ik weet het, het failliet van het westerse humanisme is een kwalijke zaak, maar of dat nu door Kant zover gekomen is, betwijfel ik ten zeerste. Zijn niet alle ismes sociale illusies welke zeer hype gevoelig zijn?
Niemand ooit kon wetenschappelijk bewijzen dat God niet bestaat. Evenmin dat hij wel bestaat. In beide gevallen ontsnapt niemand in zijn antwoord of God bestaat of niet op geloven. Grappige ironie voor de fanatici naar beide opvattingen.
Ik ben agnost. Daarin herken ik de wijze die autonoom heeft gedacht en zijn conclusie weloverwogen trekt.
Samoht Epées

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Samoht Epées »

Pythagoras:

Heeft hij speciaal voor dit forum bedacht:

"Een vat vol geleerdheid is nog geen druppel wijsheid waard."


Hoe gevat was dat niet in zijn 6de eeuw vóór Chr. ?

Wijsheid komen we in onze media en wandelgangen tegenwoordig maar zeer zelden meer tegen. Lijkt ook o.m. steeds vaker een nostalgisch begrip geworden te zijn.
Er bestaan geen feiten, alleen subjectieve interpretaties.
Laten we daarom achter onze be- en veroordelingen geen uitroeptekens meer zetten.
Waarom is de geleerdheid van dit forum nu zo stil gevallen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door fred neerhoff »

Samoht Epées schreef: wo 10 mar 2021, 17:54Er bestaan geen feiten, alleen subjectieve interpretaties.
O nee? Activeer dan maar eens het ontstekingsmechanisme van een atoombom. Kijken wat er gebeurt... Voor jou een vraag, voor mij een weet.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Immanuel Kant, een overschatte filosoof

Bericht door Gerard R. »

Samoht Epées schreef: wo 10 mar 2021, 17:54 Pythagoras:

Heeft hij speciaal voor dit forum bedacht:

"Een vat vol geleerdheid is nog geen druppel wijsheid waard."


Hoe gevat was dat niet in zijn 6de eeuw vóór Chr. ?

Wijsheid komen we in onze media en wandelgangen tegenwoordig maar zeer zelden meer tegen. Lijkt ook o.m. steeds vaker een nostalgisch begrip geworden te zijn.
Er bestaan geen feiten, alleen subjectieve interpretaties.
Laten we daarom achter onze be- en veroordelingen geen uitroeptekens meer zetten.
Waarom is de geleerdheid van dit forum nu zo stil gevallen?
Voor mij is het wel duidelijk.
Zie de geschiedenis van deze planeet tot nu en denk over hoe de toekomst zou kunnen zijn...
IK word daar allemaal niet al te optimistische van. Domheid troef.

Voor mij is de enige mogelijkheid nog een béétje prettig te leven geïnteresseerd te kijken naar alles dat expireert
op Aarde en wellicht wat deel te nemen en verder zoveel als mij mogelijk is geestelijk te onthechten van alle dingen.
Ik kan dat, ik word wat ouder.
Het spijt me wel dat ik dat zo moet (van mijzelf), maar het gaat niet anders. Er wordt teveel fundamenteel verpest.
Als dat nog verandert zal ik het laten weten; ik ben geen dogmaticus, maar het ziet er vrij donkerbruin uit,
er komen al korstjes aan zei mijn grootmoeder vaak toen ze er nog was.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
Plaats reactie