Wereldpolitiek

Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

Gerard R. schreef: vr 29 apr 2022, 11:44
fred neerhoff schreef: vr 29 apr 2022, 08:50
Gerard R. schreef: do 28 apr 2022, 18:18Dit wat we nu op aarde hebben is erg, heel erg. Losgeslagen idioten...
Is dat niet inherent aan de mensheid? Zie de geschiedenis.
Gerard R. schreef: do 28 apr 2022, 18:18 Er valt nog van alles te bedenken voor we de Middeleeuwen zouden kunnen verlaten.
Wees eens concreet?
Lees de vorige post maar. Daar noem ik een andere veiligheidsstructuur. Binnen de Navo wordt ook geen oorlog gemaakt en anders artikel 5, maar het is te Westers. Niet iedereen in de wereld wil dat. De Russen wilden ook niet lid worden van de Navo na de val van 't Warschaupact. En nu hebben we dus Russen tegenover de Navo.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

En dit was mijn reactie op die post van jou.
fred neerhoff schreef: do 28 apr 2022, 10:02 Zou Rusland inderdaad in de NAVO worden opgenomen, dan blijf je spanningen (belangen tegenstellingen) houden tussen de andere machtsblokken, zoals het Aziatische.
Dus nogmaals: doe dan eens realistische voorstellen voor de door jou bedoelde veiligheidsstructuur?
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: vr 29 apr 2022, 12:11 En dit was mijn reactie op die post van jou.
fred neerhoff schreef: do 28 apr 2022, 10:02 Zou Rusland inderdaad in de NAVO worden opgenomen, dan blijf je spanningen (belangen tegenstellingen) houden tussen de andere machtsblokken, zoals het Aziatische.
Dus nogmaals: doe dan eens realistische voorstellen voor de door jou bedoelde veiligheidsstructuur?
Je wilt het niet snappen. Het is zo duidelijk. Een schets één van de mogelijke:
Wij maken een transformatie in de wereld. Van voormalig Warschaupact en Navo maken we Invicta of geef het een naam.
Invicta is neutraal, misschien is de VN er ook nog bij betrokken. Nu is die krachteloos. Iedereen die lid wil worden (net als met de vroegere Navo) kan lid worden.
En aangezien vele landen graag opgenomen willen worden in een veiligheidsverband zal ook Rusland daarbij waarschijnlijk horen. Er is n.l. geen 'besmetting' met het verleden meer. Het gaat over profijtelijke toekomst. Ultiem mag Azië ook.
Geen wereldregering of zo, maar wel iets, dat wat dichter in de buurt komt.
Ook hier een vorm van artikel 5 van de Navo, allen voor een en een voor allen. Als een land wordt aangevallen door een ander land komen de anderen dat blussen en sussen.
Wil een land als Rusland zich niet aansluiten, dan is dat niet zo erg, want je krijgt bij twist niet 'het Westen' (Nazi's volgens Putin) tegen een voormalig communistisch Warschaupactland of andersom.
Dat geeft een veel betere uitgangspositie dan die er nu voortdurend is, al vanaf de val van het communisme (en uiteraard daarvóor). 8-)
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Gerard R. schreef: vr 29 apr 2022, 17:00Je wilt het niet snappen. Het is zo duidelijk.
Ik snap het heel goed: je hebt geen enkel realistisch voorstel om het kwaad en de duisternis ("Middeleeuwen") uit te roeien.

Mijn objectie tegen jouw voorstel om "zoiets" als een artikel 5 procedure à la de NAVO breder uit te zetten (hoe dan?) negeer je. Daarbij onderschat je de realiteit: belangen tegenstellingen zijn inherent aan het leven.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

fred neerhoff schreef: vr 29 apr 2022, 20:44
Gerard R. schreef: vr 29 apr 2022, 17:00Je wilt het niet snappen. Het is zo duidelijk.
Ik snap het heel goed: je hebt geen enkel realistisch voorstel om het kwaad en de duisternis ("Middeleeuwen") uit te roeien.

Mijn objectie tegen jouw voorstel om "zoiets" als een artikel 5 procedure à la de NAVO breder uit te zetten (hoe dan?) negeer je. Daarbij onderschat je de realiteit: belangen tegenstellingen zijn inherent aan het leven.
Weet ik toch? 8-) Maar wat we nu mondiaal aan veiligheid hebben geldt alleen voor Navo-gebied en ook nog: in hoeverre of je dan van veiligheid kan spreken is volstrekt onduidelijk. Doe dan een positieve poging.
Ik probeer in ieder geval nog iets min of meer creatiefs te bedenken. Dit wat er nu voorligt is ronduit rampzalig. Om te huilen met al die zielige mensen...

Als het een beetje tegenzit gaat die Gremlin nog WO3 uitroepen omdat de voortgang hem niet bevalt.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: vr 22 apr 2022, 12:29
David Bakker schreef: do 21 apr 2022, 18:17 Zowel Zelensky als Poetin wilde Minsk II uitvoeren. Dat zijn dus 2 partijen.
Zelensky is natuurlijk geen partij voor Poetin. Dat zou pas het geval zijn als Oekraïne lid wordt van de NAVO.
David Bakker schreef: do 21 apr 2022, 18:17Kortom, ik blijf van mening dat het Westen een dubieuze rol heeft gespeeld in Oekraïne.
Daar ben ik het natuurlijk mee eens. Mijn punt is dat Poetin op basis van een foute inschatting jegens de feitelijke machtsverhoudingen veel te ver is doorgeschoten met zijn inzet van barbaars geweld op de burgerbevolking.
Wat bedoel je precies met een foute inschatting? Poetin begrijpt toch wel dat Rusland geen sterke economische macht is.

Ik denk dat bij Poetin frustraties een rol spelen. Over het verlies van de Russische status van supermacht. Hoe kan je daar als Westen het beste rekening mee houden? Het land heeft immers wel kernwapens.

Verder houden sancties Poetin nog vaster in het zadel volgens Dirk Bezemer: https://www.groene.nl/artikel/katastroika-2022-03-16
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

David Bakker schreef: zo 01 mei 2022, 13:09
Ik denk dat bij Poetin frustraties een rol spelen.
Dat zou nooit mogen gebeuren bij een profi policus van een vroegere supermacht.
Maar ja, je ziet: ook dit zijn zeer faalbare lieden.
Verder houden sancties Poetin nog vaster in het zadel volgens Dirk Bezemer:
https://www.groene.nl/artikel/katastroika-2022-03-16
Bedoeld om zijn land een beetje in de bankschroef te zetten. Niet zozeer om in staat te zijn hem te laten ophouden.
Economie door de tijd wat kleiner, leger net zo. Toontje lager, ondertussen machtswissel wellicht.
De Ukrainers moeten dan maar met het verkregen legermaterieel de rest doen, denken de leiders hier.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Poetin stelt zich onterecht op als slachtoffer van de NAVO.


Onterecht, omdat een veronderstelde NAVO-dreiging hem nog niet het recht gaf als een barbaar in Oekraïne tekeer te gaan. Feit blijft dat Rusland hoe dan ook de bloedige agressor was.

De schade die de Russen aanrichtte had aanzienlijk beperkt kunnen blijven door hun verlies te nemen op het moment dat zij tot de ontdekking kwamen dat de Oekraïners zich tegen hun verwachtingen in als een ongedeelde natie opstelden, en als gevolg daarvan Kiev onneembaar bleek.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/05/09 ... ine-9-mei/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Momenteel draait de film Navalny in de bioscopen. Deze documentaire geeft een goed beeld van hoe deze Russische opponent van de genadeloze autocraat Poetin op het nippertje ontkwam aan een moordaanslag op hem. Tevens toont de film de loepzuivere rol van het burger-journalisten collectief Bellingcat in het oplossen van deze aanslag op het leven van Alexsej Navalny.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: Wereldpolitiek

Bericht door Gerard R. »

Ja, kunnen we goed zien hoe een vals, bot systeem het daar is geworden, en levensgevaarlijk dus.

Heel verwarrend, vind ik, hoe Rusland zo keilend snel is vervallen.
En dat het zo plotseling is omgeschakeld naar een soort Hitlerdom, hoewel ze nog niets
zijn gaan 'vergassen' of anderszins, maar vernielen van mens en materie en vergiftigen
van voor hun lastige types, dat kúnnen ze...

Er zijn wel wat tekenen van mentaal verval geweest, maar die tekenen 'lezen' is ook een vak
en wij hebben dat toch niet al te goed gedaan. Zelfs voor deze oorlog nog werden we om de oren
geslagen met "Ja, we gaan oefenen"... Nou ja. Biden wist het.
En dat Putin zelf lang echt heeft geprobeerd met de rest van de wereld samen te werken,
zijn systeem heeft hij na de ineenstorting van de Sovjet Unie betrekkelijk goed herbouwd.
Maar hij kreeg zijn zin niet, hij was bang voor de nieuwe leden van de Navo, en nu is alles als
met een schakelaartje omhalen volledig ineen gestort.
Wonderbaarlijk in negatieve zin voor mij en niet voor mij alleen.

Ik probeer het totale proces vaak in mijn hoofd te vatten, maar volledig lukken wil dat
nog niet. En dan heb ik het ik het ook en vooral over de nieuwe wereld-orde, die nu
ontstaat, de straffe verharding van het Westen, de alternatieve handel, het in de gaten houden
van de Chinezen. We begrijpen plotseling, dat de wereld heel rauw dreigt te worden. Want
er zijn ook nog andere landen in Azië met enorme populaties, Zuid-Amerika,
Afrika (hoewel dat nóg niet krachtig is..). En hoe raar kunnen dié gaan doen ooit.
En dan al die vluchtelingen over de hele aardbol. En die Gremlin is waarschijnlijk nog lang niet klaar...

Enzovoort. Het wordt dringen en schipperen. Het Kremlin wordt bedankt. En volgens hun komt
het allemaal door de Navo.. :lol: :lol: :(

Goed, als je tijd en zin hebt:
https://www.youtube.com/watch?v=83OY6De6Ob4
Christopher Hitchens warns about Vladimir Putin, jaren terug.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
Plaats reactie