Wereldpolitiek

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: zo 26 jun 2022, 15:37
David Bakker schreef: zo 26 jun 2022, 15:21Poetin betreurt de gang van zaken zoals ze in het verleden zijn gegaan vanaf 1917 m.b.t. Oekraïne, val van de Sovjet-Unie etc. Dat is al lang bekend.
Ik heb ook nooit beweerd dat dit iets nieuws is. Wèl is het voor Poetin kennelijk een krachtig motief om de Oekraïners te zien als behorend tot 'zijn' Rusland. In dat laatste heeft hij zich dramatisch vergist.
Adviseurs schijnen Poetin te hebben ingefluisterd dat de Russen met open armen door de Oekraïners zouden worden ontvangen en dat Kiev binnen 3 dagen zou vallen. Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat Poetin dit heeft geloofd (als dat zo is gegaan).
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: zo 26 jun 2022, 16:52Adviseurs schijnen Poetin te hebben ingefluisterd dat de Russen met open armen door de Oekraïners zouden worden ontvangen en dat Kiev binnen 3 dagen zou vallen.


Ach, die arme Poetin toch.
David Bakker schreef: zo 26 jun 2022, 16:52Ik vind het totaal onbegrijpelijk dat Poetin dit heeft geloofd (als dat zo is gegaan).
Ik denk ook niet dat je in de positie bent om dat te begrijpen.

Wel heb ik op Tv een staaltje van Poetin's intimiderende leiderschap zelf kunnen waarnemen. Poetin is uiteindelijk natuurlijk zelf verantwoordelijk voor al het bloedvergieten, en niet zijn adviseurs.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: zo 26 jun 2022, 17:03 Wel heb ik op Tv een staaltje van Poetin's intimiderende leiderschap zelf kunnen waarnemen. Poetin is uiteindelijk natuurlijk zelf verantwoordelijk voor al het bloedvergieten, en niet zijn adviseurs.
Dat intimiderende leiderschap is vermoedelijk de oorzaak van de slechte adviezen (Poetin naar de mond praten).
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Hoe dan ook, Poetin is eindverantwoordelijk voor het huidige Europese rampscenario. En dat, omdat hij gefrustreerd werd in zijn verlangen naar het vroegere "historische Rusland".
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: zo 26 jun 2022, 20:54 Hoe dan ook, Poetin is eindverantwoordelijk voor het huidige Europese rampscenario. En dat, omdat hij gefrustreerd werd in zijn verlangen naar het vroegere "historische Rusland".
Dat is jouw interpretatie. Uit het uitgelekte telefoongesprek tussen Marcron en Poetin d.d. 20 februari 2022 blijkt dat het niet implementeren van
de Minsk-akkoorden Zelensky (en Macron) om de burgeroorlog in Donbas te stoppen door een belangrijk punt was voor Poetin: https://news.yahoo.com/macrons-tense-la ... HYwA2-lnc4

Wat denk je wat de VS zou doen als Rusland en China een handelsverdrag met Mexico zou sluiten dat Mexico zou verbieden handel met de VS te drijven, een staatsgreep in Mexico zouden steunen en vervolgens het Mexicaanse leger zouden trainen en bewapenen?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: ma 27 jun 2022, 08:05
fred neerhoff schreef: zo 26 jun 2022, 20:54 Hoe dan ook, Poetin is eindverantwoordelijk voor het huidige Europese rampscenario. En dat, omdat hij gefrustreerd werd in zijn verlangen naar het vroegere "historische Rusland".
Dat is jouw interpretatie. Uit het uitgelekte telefoongesprek tussen Marcron en Poetin d.d. 20 februari 2022 blijkt dat het niet implementeren van
de Minsk-akkoorden om de burgeroorlog in Donbas te stoppen door Zelensky (en Macron) een belangrijk punt was voor Poetin: https://news.yahoo.com/macrons-tense-la ... HYwA2-lnc4
Ik heb nooit beweerd dat het Westen in deze kwestie onschuldig is. Integendeel zelfs. Maar dat geeft Poetin nog niet het recht om zijn sentimentele verlangen naar het "historische Rusland" met een bloedige agressie oorlog kracht bij te zetten.
David Bakker schreef: ma 27 jun 2022, 08:05Wat denk je wat de VS zou doen als Rusland en China een handelsverdrag met Mexico zou sluiten dat Mexico zou verbieden handel met de VS te drijven, een staatsgreep in Mexico zouden steunen en vervolgens het Mexicaanse leger zouden trainen en bewapenen?
Dan zou de VS in mijn ogen net zo fout zijn als Poetin nu is. Waarom dat eeuwige gedraai om Poetin te sparen?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: ma 27 jun 2022, 08:34 Dan zou de VS in mijn ogen net zo fout zijn als Poetin nu is. Waarom dat eeuwige gedraai om Poetin te sparen?
Je begrijpt mijn punt niet. Grootmachten als de VS en Rusland denken in termen van invloedsferen en zien gerommel in hun invloedsfeer als een bedreiging dat uiteindelijk tot militair ingrijpen kan leiden. Waarom denk je dat de Cuba-crisis bijna tot een nucleaire oorlog leidde?

Ik beschouw de zaken met een nuchtere geopolitieke bril en ga me niet te buiten aan Freudiaanse speculaties.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

Ik begrijp jouw punt maar al te goed. Hoezo Freudiaanse speculaties? Wie is hier eigenlijk de Poetinversteher?

Jij wilt maar niet accepteren dat Poetin eindverantwoordelijk is voor de bloedige agressie oorlog die hijzelf heel sneaky is begonnen. Steeds opnieuw kom je met vergoelijkingen van zijn gedrag aanzetten.

De Russen mogen het op straffe van een forse douw niet eens "oorlog" noemen. Zie de gelijkenis met de Nederlandse schijnheiligheid mbt de koloniale oorlog in Indonesië van destijds: de grootschalige militaire onderdrukking door het Nederlandse koloniale leger moest "politionele actie" worden genoemd.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Wereldpolitiek

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: ma 27 jun 2022, 13:37 Ik begrijp jouw punt maar al te goed. Hoezo Freudiaanse speculaties? Wie is hier eigenlijk de Poetinversteher?

Jij wilt maar niet accepteren dat Poetin eindverantwoordelijk is voor de bloedige agressie oorlog die hijzelf heel sneaky is begonnen. Steeds opnieuw kom je met vergoelijkingen van zijn gedrag aanzetten.

De Russen mogen het op straffe van een forse douw niet eens "oorlog" noemen. Zie de gelijkenis met de Nederlandse schijnheiligheid mbt de koloniale oorlog in Indonesië van destijds: de grootschalige militaire onderdrukking door het Nederlandse koloniale leger moest "politionele actie" worden genoemd.
Ik volg de wetenschappelijke inzichten van Mearsheimer die stelt dat "the crisis is largely the result of the West’s efforts to turn Ukraine into a Western bulwark on Russia’s border. Russian leaders viewed that outcome as an existential threat that had to be thwarted. While Vladimir Putin is certainly responsible for invading Ukraine and for Russia’s conduct in the war, Prof. Mearsheimer states that he does not believe he is an expansionist bent on creating a greater Russia."

N.B. Het Kiev-regime noemde de oorlog die in 2014 werd begonnen tegen de eigen bevolking in de Donbas niet een oorlog maar een 'anti-terroristische operatie'

Tijdens de Tweede Tsjetsjeense Oorlog (hoogtepunt 1999-2002) stelde de vers aangetreden Russische President Vladimir Poetin met keiharde hand orde op zaken in Tsjetsjenië. In die ‘antiterroristische operatie’ maakte het Russische leger zich op grote schaal schuldig aan oorlogsmisdaden jegens de Tsjetsjeense bevolking. Het Oekraïense leger paste in de oorlog tegen de eigen bevolking in het oosten van Oekraïne dezelfde tactieken toe als de Russen destijds in Tsjetsjenië. Het Oekraïense leger paste een wrede militaire tactiek toe die ten doel had de civiele infrastructuur van de Donbass te vernietigen en daarmee de burgerbevolking op de knieën te krijgen. Het gebruik van brand- en clusterbommen maakte daarbij veel burgerslachtoffers.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wereldpolitiek

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: di 28 jun 2022, 10:48Ik volg de wetenschappelijke inzichten van Mearsheimer
Ik volg de daden van Poetin. En ik lees bij herhaling jouw vergoelijking daarvan.
Plaats reactie