Definitie Fascisme

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Definitie Fascisme

Bericht door David Bakker »

Onlangs had ik op Twitter een discussie met David Suurland over fascisme. Suurland is in 2012 summa cum laude gepromoveerd op een onderzoek naar totalitaire ideologieën (zie https://openaccess.leidenuniv.nl/handle/1887/19888 ). Promotor was Afshin Ellian.

Ik vroeg hem wat hij van de fascisme-definitie vond van Fred Neerhoff en David Bakker in: https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5473:

“Fascisme is een politieke ideologie die onder mythisch leiderschap een gedwongen samenwerking tussen kapitaal en arbeid wil bewerkstelligen. Voordeel van deze op economische grondslag gebaseerde definitie is dat het fascistoïde tendensen op inzichtelijke wijze toetsbaar maakt. Daarvoor zijn de criteria: 1. corporatisme 2. geweld en 3. mythisch leiderschap”.

Suurland
Volgens Suurland is corporatisme geen wezenlijk kenmerk van het fascisme. Enkele Twitter-citaten van Suurland (d.d. 25 november 2020):

“Fascisme is in essentie de esthetiek van geweld en de mythe van wedergeboorte maar met een uitermate gede-ideologiseerd flexibel sociaal, politiek en economisch programma.”

“Totalitarisme daarentegen is de hyper ideologische samenleving die geen ruimte laat voor pragmatische afwegingen (hooguit tijdelijk) Mussolini keerde zich ook tegen dit soort eschatologisch denken en Himmler wees daarop het fascisme ook af. (het was slechts oppervlakte).”

“De Nacht van de lange messen is ook de transitie van fascisme (SA) naar totalitarisme (SS). totalitarisme wordt pas mogelijk als fascisme zijn werk (oppositie onmogelijk maken) heeft gedaan.”

“Het corporatisme is denk ik een belangrijk element van de strategische organisatie van fascistische bewegingen (italie) maar ik zie het niet als wezenskenmerk. Paxton, Rope, Griffin en Arendt zien het vooral als een anti beweging met vrijwel geen programmatische invulling.”

“Een ander belangrijk onderscheid is dat fascisme de sacralisatie van de staat nastreeft. (gentile) Totalitarisme ziet de staat juist als obstakel. Het gaat om de sacralisatie van de universele klasse, ras of geloofsgemeenschap.”

“De definities die ik heb bestudeerd zien corporatisme vooral als bij-fenomeen wat in die politieke context nodig was om momentum te grijpen. Groot-industriëlen maken gulle medestanders. Maar het is uit opportunisme. Fascisten hebben een onderontwikkelde economische visie.”

“Dat (corporatisme, toevoeging DB) is denk ik vooral een reflectie van de machtsbalans. Groot industrieelen, aristocraten, kerken en conservatieven waren als de dood voor communisme / socialisme en daardoor gulle sponsoren. Dan schrijf je hun belang in je programma. Dat is m.i. strategie en geen wezenskenmerk.”

“De vormloosheid van fascisme stond dit soort lokale strategische partnerships (hij doelt op samenwerking kapitaal en arbeid, toevoeging DB) ook niet in de weg. Dat is juist een van de elementen van fascisme dat het niet echt een programma heeft. Het is esthetiek en mythe, maar niet gehinderd door ideologische doctrines.”


Blommestijn
Eerder had ik op Twitter een discussie met Raisa Blommestijn die bij Afshin Ellian promotie-onderzoek doet naar de Weimarrepubliek. Zij stelt, op 7 juli 2020, dat het fascisme is voortgekomen uit het socialisme:

“Goed boek is dat, Kershaw is een excellente schrijver. Ik heb deze man net ook gewezen op "Mussolini. A New Life" van Nicholas Farrell. In hoofdstuk 7 legt hij perfect uit hoe het fascisme ontstond (uit het socialisme, toevoeging DB).”

Ik repliceerde dat je het fascisme hooguit als reactie op het socialisme/marxisme kan beschouwen.

Ellian

Afshin Ellian zelf gooit in een column in de Telegraaf van 3 augustus 2020 getiteld ‘Inclusieve dogma’s stoelen op fascistische idealen’ diverse ideologieën slordig op 1 hoop: https://www.telegraaf.nl/nieuws/5929296 ... he-idealen. Na de misdaden onder Hitler, Stalin en Mao te hebben benoemd schrijft hij:

“Vijanden van het ’reine ras’
De nationaalsocialisten wilden de absolute gelijkheid voor in hun ogen eigen ’verheven ras, volk’. Na de uitroeiing van alle anderen zou het utopische volk van het nationaalsocialisme voor zichzelf het paradijs op aarde scheppen. Daarvoor moesten nogal mensen, ook uit hun eigen volk, opgeofferd worden. Ook deze vorm van een totalitaire staat behandelde anderen die als vijanden van het ’reine ras’ werden gezien, ongelijk. De natuur van mensen wilden ze omploegen en vereffenen.

Soms vraag ik me af of het nieuwe dogma, namelijk de inclusieve samenleving, niet een voortzetting van oude socialistische en fascistische idealen inzake gelijkheid is. Ja, Ellian pas op, hier gaat het om goede mensen met goede bedoelingen. Tja, velen zagen aanvankelijk in Hitler, Lenin, Stalin of Khomeini en hun omgeving engelachtige mensen met goede bedoelingen! Ook zij wilden alleen maar de historische misdadige ongelijkheid elimineren.”


Ellian stelt in feite het socialisme gelijk aan het stalinisme en fascisme. Nogal een misser.

Conclusie: Het lijkt erop dat in academische kringen rondom Ellian discutabele denkbeelden over de ware aard van het fascisme en andere ideologieën rondwaren.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: definitie fascisme

Bericht door fred neerhoff »

Toevoeging: het islamisme heeft onmiskenbaar fascistische trekken, te weten 1. corporatisme ,verzet hiertegen wordt beantwoord met 2. fysiek geweld en 3. mythisch leiderschap (Allah)
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op za 28 nov 2020, 12:37, 2 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Definitie fascisme

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:Ik vroeg hem wat hij van de fascisme-definitie vond van Fred Neerhoff en David Bakker in: https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5473:

“Fascisme is een politieke ideologie die onder mythisch leiderschap een gedwongen samenwerking tussen kapitaal en arbeid wil bewerkstelligen. Voordeel van deze op economische grondslag gebaseerde definitie is dat het fascistoïde tendensen op inzichtelijke wijze toetsbaar maakt. Daarvoor zijn de criteria: 1. corporatisme 2. geweld en 3. mythisch leiderschap”.

Suurland
Volgens Suurland is corporatisme geen wezenlijk kenmerk van het fascisme. Enkele Twitter-citaten van Suurland (d.d. 25 november 2020):

“Fascisme is in essentie de esthetiek van geweld en de mythe van wedergeboorte maar met een uitermate gede-ideologiseerd flexibel sociaal, politiek en economisch programma.”


Voordeel van onze definitie boven die van Suurland: fascistische tendensen zijn bij ons toetsbaar op basis van economische feiten. Verbod op vrije vakbonden is een belangrijke indicator voor fascisme.

Suurland blijft steken in vage speculaties over "de mythe van wedergeboorte" met een "uitermate" gedeideologiseerd flexibel sociaal, politiek en economisch programma". (Opmerking: dit is een logisch gevolg van gedwongen corporatisme!)

Verder staat bij ons het geweldsmonopolie van de Staat voor de volle 100% ten dienste van het grootkapitaal. En de inzet van dat geweld is noodzakelijk om de gedwongen samenwerking tussen kapitaal en arbeid tot stand te brengen.

Tevens: het fascisme komt voort uit het kapitalisme dat de vakbonden via de inzet van geweld voor de volle 100% op de knieën heeft gekregen (middels een mythisch leiderschap, lees Mussolini)

Tot slot: het fascisme laat de bezitsverhoudingen onaangetast: het groot-kapitaal is en blijft heer en meester.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Definitie Fascisme

Bericht door fred neerhoff »

Over de Partij van Baudet: 1. Culturele thema's zijn de belangrijkste politieke verlangens 2. Over onafhankelijke vakbonden, repectievelijk de diepe kloof tussen kapitaal en arbeid hebben ze niets. 3. Zonder Baudet is de partij verloren (leiderschap).

Met deze korte analyse moet het volgens onze definitie van fascisme niet moeilijk zijn om in zijn zijn partij fascistische tendensen te bespeuren.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Wetenschap

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: Suurland blijft steken in vage speculaties over "de mythe van wedergeboorte" met een "uitermate" gedeideologiseerd flexibel sociaal, politiek en economisch programma". (Opmerking: dit is een logisch gevolg van gedwongen corporatisme!)
Maar hoe kan het dat iemand dan toch cum laude promoveert ten overstaan van vijf hoogleraren en twee doctoren op het gebied van radicale en totalitaire bewegingen? Ik heb het idee dat mensen opereren vanuit een bepaald ideologisch denkkader. Hoe kijk jij daar tegen aan met jouw ervaring in de wetenschappelijke wereld?

Raisa Blommestijn dreigt nu in een promotie ook 'nat' te gaan op dit onderwerp.

Dan hebben we nog Bart Collard die ook in Leiden promoveert maar dan bij Paul Cliteur en wel op Cliteurs flinterdunne theorie van het theoterrorisme. Cliteurs definitie van theoterrorisme luidt:

"Theoterrorisme is het type terrorisme dat geweld legitimeert waarbij wordt gerefereerd aan het bevel van “God” (zie: http://verenoflood.nu/debat-theoterrori ... t-concept/).

Het bevel van God is dan terug te vinden in 'heilige teksten'. De invaliditeit van het ‘tekst argument’ (bijv. de expliciete goedkeuring van geweld in de Koran) als verklarende factor voor religieus terrorisme hebben Neerhoff en Bakker besproken in: https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5619.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wetenschap

Bericht door fred neerhoff »

Ik vermoed dat Suurland en Cliteur c.s. zich volledig geïdentificeerd hebben met de christelijk-humanistische traditie. Voor hen zijn de idealisten Erasmus en Kant helden, en de realisten Machiavelli en Spinoza vreemde eenden in de bijt. Bij ons is dat juist andersom.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Definitie Fascisme

Bericht door hagenaars »

Voor een adequate beoordeling van het fascisme is het goed de Rooms Katholieke ideologie als zijn grondslag te blijven beschouwen want juist daar komt het z.g. corporatisme vandaan. De utopie van de Roomse geloof was (en is?) een volledige harmonie tusssen de maatschappelijke 'partijen' kapitaal, patronaat en arbeiders onder de koepel van de 'enig' ware godsdienst.
Paul Cliteur is een jurist en volgens zijn Moreel Esperanto uit 2007 wil hij de 'goddelijke bevesltheorie, bij welke godsdienst dan ook actief bestrijden.
Voor een verdere uitwerking van dit gedachtengoed zie John Cornwell (Londen, 1940) is een Engels journalist en auteur die vooral bekend is door zijn boeken over pausen van de twintigste eeuw. In zijn boeken staat hij vaak kritisch tegenover de katholieke kerkleiding en schrijft vanuit een modernistisch standpunt. Cornwell studeerde aan de Universiteit van Oxford en de Universiteit van Cambridge. In 1990 werd hij hoofd van het onderzoeksprogramma Science and Human Dimension aan het Jesus College van de Universiteit van Cambridge.
De bron van het nationaal socialisme is uiteraard een gans andere. Hitler en de NSDAP stoelen op de verloren oorlog van 1914 -'18. Diens Utopie bestaat uit de vernietiging van alle volkeren met één uitzondering.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Promotie Thierry Baudet

Bericht door David Bakker »

In een artikel over de perikelen rondom de promotie van Thierry Baudet in 2012 viel mij een uitspraak op van de Leidse rechtsfilosoof Andreas Kinneging (http://archief.mareonline.nl/archive/20 ... Uc.twitter):

‘In Leiden is het een oud mos dat de goede promovendi het vuur aan de schenen wordt gelegd en dat de zwakkere worden gespaard. Het proefschrift van Thierry is bovengemiddeld.’
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Perikelen rondom Paul Cliteur

Bericht door David Bakker »

Op 29 november jl. publiceerden een aantal Leidse hoogleraren en docenten een nogal hypocriete 'OPEN BRIEF TEGEN ANTISEMITISME, RACISME EN DISCRIMINATIE EN HET BAGATELLISEREN OF NORMALISEREN DAARVAN' (https://m.nederlandrechtsstaat.nl/forum ... arvan.html). Hypocriet omdat deze brief overduidelijk is gericht tegen Paul Cliteur zonder hem bij naam te noemen. Cliteur heeft niet of onvoldoende afstand heeft genomen van antisemitische tendensen bij het FvD die recent opspeelden (zie https://www.geenstijl.nl/5156539/het-on ... ssen/#more).

Een van de ondertekenaars is Jeroen ten Voorde, universitair hoofddocent straf(proces)recht die tevens als bijzonder hoogleraar strafrechtsfilosofie, leerstoel Leo Polak, is verbonden aan de Rijksuniversiteit Groningen (zie, https://www.universiteitleiden.nl/medew ... orde#tab-1). De Joodse hoogleraar rechtsfilosofie Leo Polak (1880-1941) naar wie genoemde leerstoel is vernoemd, huldigde dubieuze sociaal-darwinistische opvattingen (zie http://hoeiboei.blogspot.com/2012/04/de ... an-de.html) zoals blijkt uit het navolgende citaat uit zijn boek Sexuele Ethiek (1936):

“....dan rest er slechts één middel tot essentiële verheffing van het zedelijk peil der mensheid tot echte zedelijke evolutie: de selectie of teeltkeuze, die het onverbeterlijke slechte uitroeit door het van de voortplanting uit te sluiten en het goede voortplant, in stand houdt, de overhand en de zege verschaft. Zo alleen kan en moet er voor gezorgd worden, dat een volgende generatie zedelijk sterker, gezonder, reiner, edeler zij dan het voorafgaande. Aldus dient “the survival of the fittest”te worden gelouterd en verheven tot the survival of the best.”


In de kringen rond de bijzondere leerstoel wordt in alle talen gezwegen over Polak's sociaal-darwinisme zoals bijvoorbeeld blijkt uit het boek 'Nieuw licht op Leo Polak (1880-1941).Filosoof van het vrije denken', Klaas van Berkel en Stefan van der Poel (Red.), Uitgeverij Verloren, sept. 2016, dat ook een bijdrage bevat van Jeroen ten Voorde.

Nu de dames en heren hoogleraren toch in een zo'n hoogstaande morele toestand verkeren kunnen ze misschien aan Jeroen ten Voorde vragen of hij afstand wil nemen van Polak's dubieuze opvattingen?
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Perikelen rondom Paul Cliteur

Bericht door hagenaars »

Die leerstoel is bedoeld om het majestueuze werk van Leo Polak kritisch te beschouwen. Je kunt dit naïeve detail van zijn werk natuurlijk in een publicatie neerleggen. We discussieerden hier op deze site eerder over. Je vindt vast wel een tijdschrift dat jouw publicatie wil opnemen! Het is onjuist te denken dat er bewust wordt gezwegen of zelfs verzwegen.
Paul Cliteur in verband brengen met jodenhaat vind ik inderdaad een beetje dom, om onze 'majesteit' te citeren..
Hij kan zich trouwens heel goed zelf verweren en heeft dat ook al wel gedaan, bv. met een blog op De Dagelijkse Standaard.

Ja en over Baudet zwijg ik verder maar, er is al zoveel gezegd en geschreven..(Naar mijn smaak een beetje te veel.)
Laatst gewijzigd door hagenaars op di 01 dec 2020, 05:42, 8 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie