Definitie Fascisme

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Perikelen rondom Paul Cliteur

Bericht door David Bakker »

De perikelen rondom Paul Cliteur en de reeds eerder genoemde open brief (https://m.nederlandrechtsstaat.nl/forum ... arvan.html) hebben er nu toe geleid dat zijn afdeling ('Encyclopedie van de Rechtswetenschap') wordt onderworpen aan een ‘antisemitisme’-onderzoek: https://www.universiteitleiden.nl/nieuw ... isemitisme. Dit gaat natuurlijk veel te ver en zal de verhoudingen op de universiteit voor jaren verzieken.

Aan de andere kant zou je kunnen stellen dat Paul Cliteur dit over zich heeft afgeroepen (en nu de hele afdeling in zijn val meesleept). O.a. door de onwetenschappelijke theorie van het cultuurmarxisme te verspreiden (N.B. de door Cliteur samengestelde bundel ‘Cliteur P.B., Jansen J.W. & Pierik P. (2018), Cultuurmarxisme: er waart een spook door het Westen. Soesterberg: Uitgeverij Aspekt B.V..’ staat op Cliteur’s lijst van wetenschappelijke publicaties: https://www.universiteitleiden.nl/medew ... ublicaties).

Binnen de cultuurmarxismetheorie wordt zowat het gehele (ook het hogere en academische) onderwijs in een verdachte hoek geplaatst (‘linkse indoctrinatie’). Dat zet natuurlijk kwaad bloed bij collega’s.

Kritiek op de theorie van het cultuurmarxisme hebben Neerhoff en Bakker verwoord in een TPO-artikel: https://politiek.tpo.nl/2018/04/09/rech ... oikofobie/. Omdat dit artikel achter een betaalmuur staat heb ik de tekst in pdf-formaat bijgevoegd.

Behalve de theorie van het cultuurmarxisme is Cliteur’s wetenschappelijke en intellectuele gehalte en integriteit ook op andere onderwerpen discutabel. Dit betreft op de eerste plaats zijn op wetenschappelijk drijfzand gebaseerde filosofie van de dierenrechten (zie: https://jalta.nl/column/dierenrechten-h ... kzalverij/). En hierboven wees ik al op zijn flinterdunne theorie van het theoterrorisme: viewtopic.php?f=8&t=975#p15252.

Conclusie: de gehele affaire rondom Cliteur en de afdeling rechtsfilosofie te Leiden vindt in mijn optiek zijn oorzaak in Cliteur’s gebrek aan intellectuele en wetenschappelijke integriteit. De FvD-affaire wordt nu door zijn vijanden gebruikt als de stok om hem mee te slaan.
Bijlagen
20180408cultuurmarxisme.pdf
(151.87 KiB) 224 keer gedownload
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Definitie Fascisme

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Voor een adequate beoordeling van het fascisme is het goed de Rooms Katholieke ideologie als zijn grondslag te blijven beschouwen want juist daar komt het z.g. corporatisme vandaan. De utopie van de Roomse geloof was (en is?) een volledige harmonie tusssen de maatschappelijke 'partijen' kapitaal, patronaat en arbeiders onder de koepel van de 'enig' ware godsdienst.
Het klopt dat er een link is met de katholieke kerk. Daarom schrijven wij in ons artikel (zie https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5473):

"Het fascisme heeft een treffende overeenkomst met het katholicisme dat de tegenstelling tussen arbeid en kapitaal denkt te kunnen overbruggen met een beroep op een boven natuurlijke instantie. De fascistische agenda van het corporatisme spoorde dan ook perfect met de katholieke sociale leer, zoals verwoord in de encycliek ‘Rerum Novarum‘ van 1891 door de Italiaanse Paus Leo XIII, en in 1931 bekrachtigd door de eveneens Italiaanse Paus Pius XI (1857-1939). Marx had een punt toen hij stelde dat het godsgeloof opium van het volk is."

Dit is tevens een extra argument tegen de discutabele stelling dat fascisme is voortgekomen uit het marxisme/socialisme.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Definitie Fascisme

Bericht door hagenaars »

Mussolini, die wel de uitvinder van fascisme genoemd mag worden, was van huis uit socialist en marxist. Zie zijn geschiedenis op Wikipedia: "Hij studeerde voor onderwijzer, maar stond slechts een korte tijd voor de klas. De politiek van het socialisme trok hem meer aan dan het onderwijs en hij sloot zich aan bij de Socialistische Partij van Italië (PSI). De PSI was over het algemeen een revisionistische partij, maar bezat wel een sterke marxistische vleugel. Mussolini sloot zich aan bij deze vleugel en keerde zich sterk tegen het revisionistisch socialisme. Om zijn dienstplicht te ontlopen vluchtte hij tijdelijk naar Zwitserland (1902-1904). Hier kwam hij in contact met vooraanstaande marxisten.
We hoeven niet te twijfelen welke inspiratiebron de man hanteerde.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Definitie Fascisme

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Mussolini, die wel de uitvinder van fascisme genoemd mag worden, was van huis uit socialist en marxist. Zie zijn geschiedenis op Wikipedia: "Hij studeerde voor onderwijzer, maar stond slechts een korte tijd voor de klas. De politiek van het socialisme trok hem meer aan dan het onderwijs en hij sloot zich aan bij de Socialistische Partij van Italië (PSI). De PSI was over het algemeen een revisionistische partij, maar bezat wel een sterke marxistische vleugel. Mussolini sloot zich aan bij deze vleugel en keerde zich sterk tegen het revisionistisch socialisme. Om zijn dienstplicht te ontlopen vluchtte hij tijdelijk naar Zwitserland (1902-1904). Hier kwam hij in contact met vooraanstaande marxisten.
We hoeven niet te twijfelen welke inspiratiebron de man hanteerde.
Lex, het klopt dat Mussolini een marxist was. Dat schrijven wij ook in ons artikel. Misschien moet je dat een keer aandachtig lezen. Dan kom je de volgende passage tegen (zie https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5473):

"Van origine is het fascisme (van ‘fascio’, Italiaans voor ‘groep’ of ‘bundel ‘) een politieke beweging die onder leiding van de charismatische Benito Mussolini (1883-1945) (Il Duce, Italiaans voor ‘de leider’) tussen 1922 en 1943 in Italië aan de macht was. In zijn jonge jaren was Mussolini een overtuigd marxist, maar later raakte hij teleurgesteld in het internationale socialisme, en keerde zich tegen de stakingspolitiek van vakbonden. Die hield hij verantwoordelijk voor de politieke chaos die Italië toentertijd teisterde. Het gehele maatschappelijk leven dreigde zelfs volledig ontwricht te worden toen er als gevolg van deze chaos in heel Italië extreem nationalistische knokploegen actief werden die uit waren op orde en discipline, en die het vooral gemunt hadden op arbeidersorganisaties. De bundeling (‘fascio’) van al die knokploegen samen werd onder Mussolini’s leiding (wiens populariteit intussen mythische proporties had aangenomen) tot een fascistische beweging gesmeed (N.B. Mussolini werd hierbij gefinancierd door het grootkapitaal), waarvan het politieke programma in haar Fascistisch Manifest[29] gedetailleerd werd uiteengezet."

De stelling dat het fascisme voortkomt uit marxisme/socialisme omdat Mussolini in zijn jonge jaren een marxist was getuigt niet van grote denkkracht. Als een christen van zijn geloof afvalt en atheïst wordt ga je toch ook niet stellen dat het atheïsme uit het christendom voortvloeit? Of jij wel?

N.B. In domrechtse kringen tref je nog een andere, vergelijkbare 'frame' aan, nl. dat Hitler links was (omdat de term 'socialisme' onderdeel is van het begrip nationaal-socialisme).
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Definitie Fascisme

Bericht door hagenaars »

Maar die Italiaanse leider brak niet met het marxisme hoor, zoals een gelovige afvalt en zich bekeerd. Hij zette zijn actionisme gewoon voort. Mijn stelling is dan ook dat radicaal socialisme altijd moet leiden tot geweld. Communisten in Praag bijvoorbeeld gooiden hun tegenstanders gewoon uit het raam.

De Praagse Coup was een communistische machtsovername tussen 21 en 25 februari 1948 in Tsjecho-Slowakije, die een ware schokgolf door de Westerse publieke opinie deed gaan vanwege het gemak waarmee de communisten de macht overnamen.

Tsjecho-Slowakije was na de Tweede Wereldoorlog een democratisch geleid land dat binnen de invloedssfeer van de Sovjet-Unie lag. De overheid had een enigszins antiwesters karakter door de slechte ervaringen met de westerse wereld vlak voor de Tweede Wereldoorlog. In de Conferentie van München had het Westen Tsjecho-Slowakije in de steek gelaten.

Adolf Hitler is een volledig ander geval. Hij was corporaal die samen met andere veteranen, straatarm maar gewapend (ze mochten hun wapens meenemen.)gedemobiliseerd werden. Als hij iets was dan een jodenhater en nationalist.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Definitie Fascisme

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Maar die Italiaanse leider brak niet met het marxisme hoor, zoals een gelovige afvalt en zich bekeerd. Hij zette zijn actionisme gewoon voort. Mijn stelling is dan ook dat radicaal socialisme altijd moet leiden tot geweld.
Dus het fascisme was zowel marxistisch als katholiek? Je maakt er een beetje een potje van.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Andreas Kinneging - De onzichtbare maat

Bericht door David Bakker »

Onderstaande tekst kwam tot stand in samenwerking met Fred Neerhoff.

Andreas Kinneging - De onzichtbare maat
In zijn naar eigen zeggen wetenschappelijke boek 'De onzichtbare maat. Archeologie van goed en kwaad' (Promotheus Amsterdam 2020) geeft de Leidse rechtsfilosoof Andreas Kinneging hoog op van een 2500 honderd jaar oude Europese Traditie, d.w.z. een “door de Antieken gevormd Christendom”. Symbool voor deze traditie staan ‘Athene en Jeruzalem’ waarbij ‘Athene’ staat voor de Griekse letteren en filosofie en dan met name Plato en Aristoteles. ‘Jeruzalem’ staat voor het Christendom, d.w.z. de bijbelse Traditie waarin leven en sterven van Christus centraal staan met Augustinus en Thomas van Aquino als belangrijkste auteurs. Kinneging zet zich in dit verband flink af tegen de Verlichting. Samen met de Romantiek (die zich eigenstandig ook al afzette tegen de Verlichting) zouden deze historische perioden aldus Kinneging aangespoord hebben tot grenzeloosheid, decadentie en hedonisme. De belangrijkste denkers van de Verlichting, met vrijheid en gelijkheid als belangrijkste idealen (idealen die dus tot genoemde ontsporingen zouden leiden), zijn volgens Kinneging Descartes en Hobbes.

Kinneging verdedigt een door de Bijbelse God gelegitimeerd moreel absolutisme waarbinnen een ‘natuurlijke’ hiërarchie tussen mensen bepaalt wat de maat is voor het ‘ware, goede en schone’ (N.B. de term ‘onzichtbare maat’ verwijst naar het traditionele natuurrecht). Om deze reden is de mens volgens Kinneging gehouden aan beknottingen van zijn vrijheid. Afwijkingen van deze enig ware weg zou de chaos verklaren zoals we die nu zien.

Op het einde van zijn boek gaat de auteur nog in op de historiciteit van Jezus Christus en komt tot de conclusie dat daar op basis van de bestaande bronnen weinig over valt te zeggen. Mocht Hij (met een hoofdletter!) niet hebben bestaan dan verandert dat volgens Kinneging niets aan de boodschap van zonde en liefde.

Enkele kritiekpunten:

Geschiedvervalsing
Kinneging laat onbesproken dat er in de Griekse filosofie (en de Oudheid in het algemeen) naast de idealistische stroming (Plato cs.) ook een sterke materialistische stroming was. Met de komst van het christendom is veel van de materialistische filosofie verloren gegaan (zie Michel Onfray, ‘Antieke wijsgeren. Tegengeschiedenis van de filosofie’, Mets & Schilts, 2007). Bedenk dat van Plato’s grote concurrent, de materialistische filosoof Democritus (ca. 460 - ca. 370) - die volgens de overlevering zeer productief moet zijn geweest - geen enkel werk is overgeleverd (m.u.v. een sterk gehavende versie van zijn atoom theorie) en van Epicurus maar enkele fragmenten. En slechts bij toeval werd ‘De Rerum Natura’ van Lucretius in 1417 herontdekt. Daartegenover staat dat het werk van de idealistische filosoof Plato vernietiging bespaard bleef en blijkbaar wèl binnen het christelijke wereldbeeld kon worden ingepast (Nietzsche: "Christendom is platonisme voor het gewone volk".).

Toen het christendom in de 4e eeuw vaste voet aan de grond kreeg binnen het Romeinse Rijk werden niet alleen ontelbare manuscripten vernietigd maar ook talloze ‘heidense’ tempels en beelden alsmede de befaamde bibliotheek van Alexandrië (zie Catherine Nixey, ‘Eeuwen van duisternis, De christelijke vernietiging van de klassieke cultuur’, Hollands Diep, 2017). De komst van het christendom en de daarmee gepaard gaande miskenning van de cultuur van de oude Grieken (met uitzondering van de elementen die in het christendom konden worden gepast) luidden bovendien het begin in van een eeuwenlange stilstand van natuurkundig onderzoek. Pas nadat de waarde van het Griekse erfgoed tijdens de Renaissance opnieuw werd onderkend, kwam de weg vrij voor de wetenschappelijke revolutie van de 17-de eeuw (zie verder Neerhoff en Bakker in https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5686 ).

Kortom, gezien het bovenstaande kan Kinneging’s Traditie als een vorm van geschiedvervalsing worden gezien. Immers, de komst van het christendom betekende op de eerste plaats een breuk met de Klassieken.

Ééndimensionale visie op de Verlichting
De Verlichting is een periode met een breed scala aan denkers die zeer uiteenlopende opvattingen huldigden. Kinneging reduceert de Verlichting wel op een zeer simplistische wijze door Hobbes en Descartes als de belangrijkste denkers aan te wijzen en het streven naar maximale bevrediging van zoveel mogelijk begeertes tot centrale doelstelling van die Verlichting te bestempelen. Volgens Kinneging propageert de Verlichting een mensbeeld waarbij de (instrumentele) Rede ondergeschikt is aan de menselijke wil en ten dienste staat van de maximale behoeftebevrediging waarmee de mens de facto een slaaf is van zijn begeertes. Op deze stellingname valt een en ander af te dingen. Volgens de Verlichtingfilosoof Spinoza zou de mens door te leven volgens het voorschrift van de Rede een optimale gemoedsrust kunnen bereiken en zich kunnen bevrijden uit de gevangenis van zijn emotionele aandoeningen om aldus te kunnen komen tot een waarlijke vrijheid. Spinoza wijst genotsbeleving niet af maar meent dat dit juist, mits met mate, kan bijdragen aan het goede leven (zie Neerhoff en Bakker in: https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5207). Kortom, Spinoza bepleit een filosofie die tracht te voorkomen dat de mens een slaaf wordt van zijn begeertes. En het is juist deze Spinoza die door vermaarde historicus Jonathan Israel wordt aangewezen als één van de centrale figuren van de Verlichting, met die aantekening dat Hobbes en Descartes belangrijke denkers zijn waar Spinoza op voortbouwt. Israel schreef afgelopen jaren baanbrekende boeken over de Verlichting en de Franse en Amerikaanse Revolutie (https://www.uitgeverijvanwijnen.nl/jonathanisrael ).

Israel maakt een vruchtbaar onderscheid tussen de Radicale Verlichting (met Spinoza als grondlegger) en de Gematigde Verlichting die het christendom spaarde. Kinneging lijkt niet goed op de hoogte zijn van het werk van Israel (N.B. op Kinneging’s lijst van secundaire literatuur staat 1 boek van Israel vermeld). En hij lijkt zijn pijlen vooral op Gematigde Verlichting te richten zonder zich daar bewust van te zijn. Sterker nog, hij stelt dat Spinoza’s holistische substantieleer haaks staat op het verlichtingsdenken. Frappant, want Spinoza’s radicale, monistische filosofie ontkent juist het bovennatuurlijke, en dat is nu precies waar de christelijke dogma’s op zijn gevestigd (zie Neerhoff en Bakker in: https://www.civismundi.nl/index.php?p=artikel&aid=5686).

Spinoza’s tegenpool Immanuel Kant wordt door Kinneging eveneens niet als een (volwaardig) Verlichtingsdenker beschouwd. Kant voert volgens Kinneging samen met Rousseau een tweefrontenoorlog, enerzijds tegen de Europese traditie, anderzijds tegen het materialistische en utilitaristische verlichtingsdenken. Tegenover deze visie staat de opvatting dat Kant juist één van de belangrijkste vertegenwoordigers is van de gematigde (christelijke) Verlichting.

Volgens Kant zou de mens het wezen (‘an sich’) van de werkelijkheid niet kunnen kennen. Want achter de empirische werkelijkheid gaat volgens Kant iets anders, iets ‘hogers’ schuil. En dat ‘iets’ blijft voor de mens verborgen, zo meende Kant te weten. Deze, in de kern theologische speculatie van Kant maakte de weg vrij voor een transcendente God, waarmee Kant zich toont als een gematigd verlichter, gericht tegen de opvattingen van de Radicale Verlichting.

Kant’s moraaltheorie vereist dan ook dat we in overeenstemming met het christendom moeten geloven in de vrijheid van de wil, God en een onsterfelijke ziel. Derhalve is zijn moraaltheorie gebaseerd op iets dat we niet kunnen kennen maar wel moeten geloven. Hoewel dit alles erg onredelijk klinkt staat de Rede niettemin centraal in zijn filosofie en doet Kant net alsof de mens zich onder elke omstandigheid door zijn verstand laat leiden. Daardoor kan hij zich met zijn puriteinse plichten ethiek, waarin de Rede over de wil heerst, ook als een ware zedenmeester tonen. Een zedenmeester die jou met zuiver redeneren, dat echter losgezongen is van de realiteit van het leven, eens fijntjes op je nummer kan zetten.

Ondanks alle tegenstrijdigheden werd Kants krakkemikkige filosofie uiteindelijk omarmd, en dan met name door de gevestigde orde die er een krachtig wapen tegen de Radicale Verlichting in zag. Jonathan Israel merkt hier over op in het derde deel van zijn verlichtingsserie:

‘Kant’s doorbraak betekende bovenal de filosofische restauratie van het christendom en de gangbare moraal in hun hegemonie ten aanzien van geleerdheid, wetenschap en de Verlichting.’

(zie ook Neerhoff en Bakker in https://tpo.nl/2018/04/22/geneuzel-over ... rlichting/)

Jeruzalem als symbool voor christendom. Waarom niet Rome?
Kinneging’s keuze voor Jeruzalem, de hoofdstad van de joden, als symbool voor het christendom is enigszins problematisch te noemen. Het christendom is immers gedurende een proces van enkele honderden jaren in het Romeinse Rijk (en dan met name buiten het door de Romeinen bezette Judea) tot wasdom gekomen waarbij het hoofd van de kerk zijn zetel te Rome kreeg.

Men kan weliswaar stellen dat het christendom is voortgekomen uit het jodendom, aan de andere kant is er de nodige Romeinse jodenhaat het christendom ingeslopen. Bedenk ook dat Jeruzalem in het jaar 70 door de Romeinen in as werd gelegd.

Al met al ligt Rome als symbool van het christendom meer voor de hand (voor een discussie over de historische Jezus en de problematische verhouding tussen joden- en christendom, zie dit draadje: viewtopic.php?f=12&t=276).

Ten slotte mag naast ‘Athene’, ‘Alexandrië’ als symbool van het Griekse denken niet onvermeld mag blijven. Het was immers de Alexandrijnse natuur- en wiskundekennis (Euclides, Archimedes c.s.) die na 1000 jaar christelijke verwaarlozing weer door Kepler en Galileo in ere werd hersteld.

Conclusie
Kinneging betoont zich in zijn boek meer een christelijke theoloog dan een filosoof met een wetenschappelijk verantwoord wereldbeeld. De scheiding van filosofie en theologie die Spinoza 350 jaar geleden al bepleitte lijkt in ons domineesland nog steeds niet consequent te zijn doorgevoerd.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Definitie Fascisme

Bericht door hagenaars »

Voor een juiste beoordeling van de ontstaansgeschiedenis van het facisme is een beeld van de politieke situatie waarin Mussolini zich bevond noodzakelijk. Italie verkeerde in crisis en het had een jonge en nog beperkte en gebrekkige nationale eenheid.
En ja het kartholisme speelde een grote rol.
Het Verdrag van Lateranen is een verdrag dat op 11 februari 1929 in het Lateraanse paleis werd gesloten tussen de Heilige Stoel en de Italiaanse regering onder de fascistische dictator Benito Mussolini. Ratificatie van het verdrag vond plaats op 7 juni 1929.

Het verdrag maakte een eind aan de toestand die ontstond toen Rome na de Inname van Rome en een volksraadpleging bij de nieuwe Italiaanse eenheidsstaat werd gevoegd: sinds 1870 was de voormalige Kerkelijke Staat Italiaans grondgebied en beschouwden de pausen zichzelf als "gevangene van het Vaticaan". In 1929 besloten paus Pius XI en Mussolini de zaken te regelen. Mussolini hoopte daarmee ook sympathie te winnen in het overwegend katholieke Italië.

Het verdrag bestond uit drie delen:

Een verdrag waarin de onafhankelijkheid en soevereiniteit van de Heilige Stoel werd erkend, de staat Vaticaanstad werd opgericht en de grens tussen Italië en Vaticaanstad werd bepaald. De Heilige Stoel erkende impliciet het verlies van het overige kerkelijke territoir.
Een concordaat waarin de verhoudingen met privileges tussen de Katholieke Kerk en de staat Italië werden geregeld. Het rooms-katholicisme werd de staatsgodsdienst in Italië.
Een financiële paragraaf, strekkende tot compensatie door de Italiaanse staat voor de Vaticaanse bezittingen die het in 1870 in beslag had genomen.
De kerk mocht de officiële functies benoemen, de Staat betaalde hun salaris.

Mussolini voerde zelf de onderhandelingen. Namens de paus deed dat zijn staatssecretaris kardinaal Pietro Gasparri.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Definitie Fascisme

Bericht door hagenaars »

Wie belangstelling heeft voor mijn goede vriend prof. mr. dr. Paul Cliteur raad ik aan het nummer van 5 december j.l. van mijn avondblad, Het Parool, eens rustig in te zien. Op pagina 62 en 63 behandelt Hakan Külcü, strafrecht advocaat, rechtsfilosoof het wetenschappelijke werk van genoemde Paul Cliteur.
Onder de duidelijke kop 'Hysterische correctheid is een gevaar', pleit deze strafpleiter niet alleen Paul Cliteur uiteraard volledig vrij, maar (en dat is zeker zo belangrijk) waarschuwt hij voor de bedreiging van het vrije woord en de universiteit dat hier levensgroot opdoemt.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Definitie Fascisme

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Wie belangstelling heeft voor mijn goede vriend prof. mr. dr. Paul Cliteur raad ik aan het nummer van 5 december j.l. van mijn avondblad, Het Parool, eens rustig in te zien. Op pagina 62 en 63 behandelt Hakan Külcü, strafrecht advocaat, rechtsfilosoof het wetenschappelijke werk van genoemde Paul Cliteur.
Onder de duidelijke kop 'Hysterische correctheid is een gevaar', pleit deze strafpleiter niet alleen Paul Cliteur uiteraard volledig vrij, maar (en dat is zeker zo belangrijk) waarschuwt hij voor de bedreiging van het vrije woord en de universiteit dat hier levensgroot opdoemt.
Hakan Külcü promoveert bij Kinneging (https://www.universiteitleiden.nl/medew ... ulcu#tab-1). Dan weet je het wel.
Plaats reactie