POSTMODERNISME

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Karl Marx wordt weer populair, en m.i. volkomen terecht! https://www.groene.nl/artikel/gaan-de-g ... 2-71438457 In het artikel wordt het belang van Marx’ materialisme - met de mens als integraal onderdeel van de natuur - voor een moderne ecologische ideologie naar voren gehaald.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

We gaan het zien...Of niet natuurlijk. Uit dit forum in 2012. Ik ben, zoals jullie weten een idealist, humanist, althans zeker geen zuivere materialist. Vgl. (Wikipedia.)

" Materialisme is de filosofie die de werkelijkheid, ook emoties en andere processen in het menselijk brein, uiteindelijk herleidt tot materie, dit in tegenstelling tot het idealisme of het spiritualisme. Het 'zijn' brengt uiteindelijk het 'denken' voort. Bij kentheoretisch materialisme worden de objecten vanuit wetenschappelijk perspectief gereduceerd tot materie, zonder dat de filosofische uitspraak wordt gedaan dat deze objecten niets anders zijn dan materie."

Ik ben ook nog existentialist, als ik iets ben ten minste. Ik ben nadrukkelijk tegen elke vorm van totalitarisme, antiklerikaal natuurlijk. Vrijdenker. Ben ik nog te volgen?

Het idealisme kan zeker tot veel positieve zaken leiden, wat dacht je van mensenrechten? Het recht meer in ruimere zin? Beschaving?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

Dit is de prijs die we betalen voor het primaat van de gladde babbels sinds 1968: ook de kwaliteit van de natuurwetenschappen holt achteruit: https://opiniez.com/2018/07/10/natuurku ... cadelange/
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Welke gladde babbels bedoel je? Die van meer democratie, politieke bewustwording en strijd voor vrijheid voor het individu? Postmodernisme breekt, kun je zeggen in 1968 definitief door....Postmodernisme is de overkoepelende naam voor een cultuurstroming die een reeks van filosofische standpunten en esthetische stijlen in de kunst sinds eind jaren 1950 betreft. Of nog anders gezegd, in de filosofie ligt daaraan ten grondslag het geloof dat alle menselijke kennis limieten kent en cultureel bepaald is, zodat er geen meta-standpunt bestaat dat zonder filter toegang tot de zuivere waarheid biedt. In de kunsten gaat het om een principieel eclectische stroming die het onderscheid tussen lage en hoge cultuurproductie veronachtzaamt en zich bedient van ironische of anarchistische combinaties van elementen uit verschillende stijlperioden, stromingen, genres, media en technieken die voorheen onverenigbaar werden geacht. het wordt gezien als een reactie op het modernisme, als een voortzetting in radicaliserende zin van het modernisme, en ook als een combinatie van beide, want het gaat zowel om een fase van de modernistische rebellie tegen traditionalisme als om een fragmentarische opvolger daarvan met een nieuwe boodschap. Chronologisch gezien sluit de postmoderne wereldbeschouwing niet aan op het modernisme, maar volgt op het existentialisme en absurdisme.
Laatst gewijzigd door hagenaars op wo 11 jul 2018, 09:00, 3 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Het jaar 1968 was bovendien een kanteljaar, een jaar waarin veel omging, radicaal anders werd.

Het A.D. schreef:

'Zat er in 1968 iets in het drinkwater? Wat is het toch met dat jaar?'' Het is een vraag die de historicus Alan Shane Dillingham steevast voorlegt als hij met de studenten van nu de gebeurtenissen van 1968 bespreekt. Die tijdlijn staat bol van chaos en revolutie. Van bloedig onderdrukte protesten, oorlogsgeweld. Een jaar lang lopen jongeren te hoop tegen rassenscheiding, economische ongelijkheid, tegen het juk van een oudere generatie die nauwelijks luistert, het altijd beter weet.
Bovendien sneuvelen er twee iconen waarop in het bijzonder jongeren zo hun hoop hebben gevestigd: Martin Luther King Jr. en Robert F. Kennedy. Vermoord met kogels terwijl zij pleiten voor gelijkheid en vrijheid voor iedereen. Weg is de Summer of Love van 1967, toen hippies hun eigen droomwereld creëerden met San Francisco als hoofdstad. Be sure to wear some flowers in your hair zong Scott McKenzie. Die idealen worden een jaar later vertrapt, aan flarden geschoten. 1968 begint nog met Let de sunshine in van de spectaculaire rockmusical Hair maar de stemming slaat al snel om.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Dit week end wordt in alle media de loftrompet gestoken over Wim Kok, van arbeidersjongen via de vakbond en de politiek in de armen van het grootkapitaal. Een succesverhaal. Maar in mijn ochtendblad kijkt Ed Groot een beetje verder en is kritisch. Het was deze man die drie verworvenheden om zeep bracht. (Ed Groot pag. 2 Het F.D.) Het begon met de hervorming van de WAO. Daarna volgde de adviesplicht van de SER. Hij werd geschrapt. Toen volgde de verwijdering van de sociale partners uit de arbeidsbureaus en werden zij uit de sociale verzekering gezet. De macht van de "Polder" werd zo gebroken.
Een leesbaar stukje van Ed Groot.

Vincentius Aloysius Groot is een Nederlands financieel journalist en columnist. Hij was van 17 juni 2010 tot 23 maart 2017 Tweede Kamerlid voor de Partij van de Arbeid. Wikipedia
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: POSTMODERNISME

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:De centrale stelling in het boek van Hans van Zon (hoogleraar Centraal- en Oost-Europese Studies) is dat het neo-liberalisme (privatisering van nutsbedrijven en vrij verkeer van kapitaal en arbeid) en post-modernisme hand in hand gaan.

Regeringen hebben de mogelijkheden om de ontwikkeling van de economie te sturen de afgelopen dertig jaar heimelijk uit handen gegeven, om die in te ruilen voor een blind geloof in de vrije markt (marktfundamentalisme): de staat werd het probleem en de markt de oplossing, de verzorgingsstaat moest afgebroken worden; economie werd een harde wetenschap die geen subjectief menselijk handelen bestudeert maar de wetmatigheden van de markt (sic!).

Dit is volgens Van Zon de hoofdoorzaak dat het klassieke links in zijn streven naar economische emancipatie met lege handen staat, en in arren moede is verworden tot cultureel links.
Ik heb een boeiend hoofdstuk van Kees van der Pijl als bijlage (pdf-bestand) ingevoegd uit dit boek: https://www.routledge.com/Transnational ... 0815369608

Van der Pijl beschrijft dat er tot eind jaren zestig een klasse compromis was tussen kapitaal en arbeid binnen een systeem van 'corporate liberalism'. In dit kapitalistische systeem hangt de mate van democratie af van georganiseerde arbeid. In de jaren '70 komt dit compromis op losse schroeven te staan en begint het neoliberalisme terrein te winnen ten koste van het Keynesiaanse economische model.

Door pressiegroepen zoals de 'Heritage Foundation' en de 'Mont Pelerin Society' worden er ideologische aanvallen gedaan op het 'excess of democracy' en op georganiseerde arbeid. De opkomst van het neoliberalisme leidde tot een comeback van het financieel kapitalisme (money-dealing capital) dat in het Keynesiaanse systeem aan banden was gelegd. 'The collapse of the Bretton Woods system in 1971-73 greatly increased liquidity in the world economy — a process continuing today and ultimately spawning a financial elite powerful enough to take over from productive capital altogether (Rasmus 2016a: 182-3).'

En ondanks de crisis van 2008 is de 'financial elite' nog steeds oppermachtig.
Bijlagen
A_Transnational_Class_Analysis_of_the_Cu2018.pdf
(155.7 KiB) 380 keer gedownload
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: POSTMODERNISME

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef:En ondanks de crisis van 2008 is de 'financial elite' nog steeds oppermachtig.
Klopt, met een paar in het oog springende consequenties. 1. De vakbondsmacht is gebroken. In plaats daarvan hebben we nu de terreur van de ondermijnende identiteitspolitiek. Nieuwe organisaties op basis van arbeid zijn een absolute noodzaak. 2. Het neo-liberalisme sloopt de gemeenschap tot op atomair niveau: iedereen in z'n eigen sociale bubbel + de armen worden armer en de rijken rijker. Eerste prioriteit is het onder gemeenschaps-controle brengen van banken en data-monopolisten.
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Toe maar, een politiek program. Toch een paar kanttekeningen. De bankiers en hun klanten, alsmede de verzekeraars en de door hen beheerde vermogens verdelen de invloed in de financiële handel. Is dat zo slecht? En welke partij in dat machtsspel wil je dan onder welk staatsgezag plaatsen? Europa, de ECB? Of terug naar nationale parlementaire invloed? Is daar wel een meerderheid voor?

De vakorganisaties hebben zich de macht uit handen laten nemen. Er is geen meerderheid meer in die kring te vinden, zeker niet als die politiek, dus bij de overheid, gelegd zou worden. Ik vraag mij in dit verband af welke 'arbeidersmacht' jou voor ogen staat?
Ten slotte, banken staan al onder strenge controle maar of het helpt...?
hagenaars

Re: POSTMODERNISME

Bericht door hagenaars »

Identiteitspolitiek, ik heb het even moeten opzoeken. Kunnen wij zonder identiteit? Ik denk het niet. Erikson schreef al weer een halve eeuw geleden een prachtig boek over het lastige verschijnsel "identiteit". Een lastig concept, maar wel bruikbaar. Bij democratische verhoudingen hoeft er geen terreur van uit te gaan, lijkt mij.

Young Man Luther: A Study in Psychoanalysis and History is a 1958 book by psychologist Erik Erikson. It was one of the first psychobiographies of a famous historical figure. Erikson found in Martin Luther a good model of his discovery of "the identity crisis". Erikson was sure he could explain Luther's spontaneous eruption, during a monastery choir practice, "I am not!" According to Erikson, Luther suffered through an environment that fomented crisis, and succeeded in a healthy resolution, thereby becoming more fulfilled than if the crisis had not been experienced.
Plaats reactie