Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Verkiezingen zullen voorlopig wel uitblijven, schat ik zo in...De VVD zit klem door de recente zaakjes van z.g. zelfverrijking. Alleen de Christen Unie kan uitkijken naar prettige resultaten als we de peilingen moeten geloven.
En er is een muizengaatje in de Eerste Kamer door de opstelling van Otten cs.
Het regeren kan voortgang vinden en dat is wel gewenst met al die stikstof perikelen...
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Het kan snel veranderen, nu is de VVD plotseling de grote fixer, En prompt tien zetels virtuele winst. Politiek, het blijft een aangenaam spel...
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Een heel ander onderwerp dan maar, de verkwisting door de Nederlandse politiek. Elk jaar wordt de rijksbegroting samengesteld en door de beide Kamers vastgesteld. Wij de burgers betalen het gelag, we doen dat graag want de overheid levert veel.
Maar soms gaat het mis, bv. met zoiets riskants als ICT. Sanne Kanis schrijft in een Kollum in 'Futures de bijlage van het F.D. over de vele nutteloze en geldverkwistende ICT projecten, goed dat ze dit doet, maar ik denk dan, een tikje cynisch, wat maakt het uit? Goed, het geld is verkwist, de daders hopelijk disciplinair gecorrigeerd maar wat maakt het uit? Zou het niet aan deze achteraf vastgestelde lulkoek zijn uitgegeven dan wel aan iets anders van onnut.
Of het geld nu aan het een of aan het ander wordt uitgegeven, het gaat er om de kosten van de overheid, het budget te beperken en zo de burger te ontzien.

Bron: Het F.D. bijlage Futures pag 4 zaterdag 13 juni 2020.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Mijn zeer gewaardeerde collega maakt zich door middel van een tweet van een Belgische domkop schuldig aan gebakken lucht. Natuurlijk heeft elke burger kiesrecht en nog vele andere rechten en plichten. Of hij nu belasting betaalt of door de overheid wordt betaald.
Burgrrechten zijn onvervreemdbaar en vormen de kern van de vrijheid. Juist daarom is Poetin zo'n draak van een vent.
Al doet hij ook wel eens iets nuttigs, bv. de recente interventie tussen Armenie en Turkije inzake Nagoro Karabach kan ik hogelijk waarderen.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Ik kan mij goed voorstellen dat een bewuste burger wel eens eventjes wil weten hoe het in de achterkamers van het politieke leven er aan toe gaat. Worden er koopjes ('deals' in lelijk nederlands.) gesloten en geheime afspraakjes gemaakt?
Ja hoor, dat gebeurt en op grote schaal.
Nu is er een bron die die nieuwsgierige burger van dienst kan zijn. Lees daarom van Theo Brinkel de jarenlang onder tafel gebleven Haagse jaren, de politieke memoires van Ruud Lubbers, Amsterdam 2020. Bij Ambo\Athos.
Als je de Haagse avonturen leest dan weet je hoe het er achter de schermen aan toe gaat. Hoe het nieuwsgierige volkje in de veiling wordt genomen en welke afwegingen de acteurs met elkaar maken. Een goed geschreven en zeer leesbaar stukje vaderlandse geschiedenis.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Het zat er in: de bekende oud minister Lilian Ploumen volgt Lodewijk Asscher op. Goed nieuws, vind ik...Maar Mathijs Bouman wijst in mijn ochtendblad op een vuiltje, waar zij mogelijk mee zit.
Als minister was zij groot voorstander van het toen omstreden handelsakkoord met Canada en even later in de Kamer gezeten was zij als lid van de zwabberende fractie juist fel tegen. In het politieke regeert het opportunisme, zeker maar het moet niet te gek worden.

Het F.D. d.d. 20-1-2021 pagina 2.
Sikken Berend
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 20:30

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door Sikken Berend »

Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van mevrouw Ploumen. Waarom niet Jeroen Dijsselbloem aangesteld ? Dat is een politiek zwaargewicht. Mevrouw Ploumen lijkt mij geen stemmentrekker.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Ik denk dat het bestuur van de Partij van de Arbeid wel weet dat deze Jeroen (Zeker een kanjer ) geen trek heeft om in de Kamer zitting te nemen. En daar vier jaar oppositie te voeren samen met Jesse Klaver en Lilian Marijnissen . Want er is natuurlijk een dikke kans dat er een kabinet Rutte vier komt waar de PvdA geen rol in speelt.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

In de Tweede Kamer is weer deining ontstaan over de voorzitter. Een kamerlid mag een onsympathieke opinie uiten en de Kamer kan die dan vervolgens laken. Zo hoort het en de voorzitter grijpt niet in, ook aanmoedigingen en opwekkingen van die zijde zijn ongewenst.
Het politieke proces vindt plaats tussen de leden. Want zij vormen de uiting van volkssoevereiniteit.
En niet de voorzitter. Zo hoort het!
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Oude en nieuwe politiek. Stijgers en dalers.

Bericht door hagenaars »

Er is weer deining ontstaan over de Kamervoorzitter. Kamerleden mogen onsympathieke opinies uiten. De Kamer treedt dan op en niet de voorzitter. Ook aanmoedigingen of verwijten van die zijde zijn ongewenst en dienen vermeden. Zo hoort het. De Kamerleden vertegenwoordigen de volkssoevereiniteit en niet de voorzitter.
Eenvoudig eigenlijk.
Plaats reactie