Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:De religie van de vrije markt: groei, ophoping van kapitaal bij enkelen, stagnatie, overproductie, oorlogsdwang, toenemende ongelijkheid, verarming voor velen, en eindigend in repressie voor loonarbeid.
Dit terugkerend patroon is karakteristiek voor de onzichtbare hand van Adam Smith. Karl Marx adresseerde deze misfit van het traditionele liberalisme al eerder. Maar het huidige neo-liberalisme (= privatisering van overheidsdiensten) blijkt eveneens te leiden tot ongelijkheid en onvrijheid. Zie voor onderbouwing https://www.nrc.nl/nieuws/2018/03/15/he ... t-a1595842
hagenaars

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door hagenaars »

Interessante kwestie! De overheid eigende zich duizend en een dingen toe, van subsidie tot financiële bijdrage, van overname van bv. ziekenhuizen, concertzalen tot projectontwikkeling. Dat moest vastlopen, te veel budget en te weinig toezicht. Geen transparantie. Ministers, wethouders en gedeputeerden kwamen daarbij om in het werk. In de jaren die onder leiding stond van Wim Kok en zijn kabinetten werd een weg terug gevonden. De overdracht van taken terug naar een maatschappelijk middenveld.
Een groot succes. Functionele decentralisatie. Besparing op de bureaucratie, die schuil ging achter al die lukraak bij elkaar gebrachte taken, werd zo mogelijk.
Ongelijkheid is van alle tijden, laat je niet wijsmaken dat de overheid gelijkheid invoert. ( Vgl. Animal Farm (boek) - Wikipedia
https://nl.wikipedia.org/wiki/Animal_Farm_(boek)

De varkens leggen steeds meer controles aan hen op terwijl ze voor zichzelf voorrechten opeisen. Uiteindelijk is alles dat van de 'Principes van Animalisme' overblijft de regel dat “alle dieren gelijk zijn, maar sommige meer gelijk zijn dan andere.” Elke stap van deze ontwikkeling wordt gerechtvaardigd door propaganda. Auteur George Orwell.

Vrijheid is een andere kwestie, dan denken we meer aan de zegeningen van de rechtsstaat.

(Een rechtsstaat is een staat waarvan de macht gereguleerd en beperkt wordt door het recht. De rechtsstaatgedachte is ontwikkeld tegen de praktijk van absolute vorsten. Wikipedia )
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door fred neerhoff »

Linkse politiek zou een dam op moeten werpen tegen de ongebreidelde kapitaal accumulatie. Zo is het persoonlijk vermogen van de rijkste 1% tussen 2008 en 2013 gestegen van ruim 20% naar ruim 25%. Dit is vooral urgent binnen de sectoren energie, informatie en financiën. En anders dan het gezweef van GroenLinks zou zelforganisatie binnen de werkende klasse daartoe de weg moeten wijzen: vakbonden & internet.
hagenaars

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door hagenaars »

Ik heb inmiddels de inleiding van Troski gelezen, die van Mantel heb ik nog niet te pakken kunnen krijgen. Hij schrijft in 1934+) " Of course in France, as in certain other European countries (England, Belgium, Holland and Switserland, the Scandinavion countries) there still exist parliaments, elections, democratic liberties, or their remenants. But in all this countries the class struggle is sharpening, just as it did in Italy and Germany."etc. etc.
De beste man had toen en zeker later toen zijn erven het publiceerde in 1961 en volgende zo volkomen ongelijk, dat kun je je bijna niet voorstellen.
Ter zake. Er is kapitaal accumulatie, zeker; maar niemand die er wakker van ligt. En nog belangrijker, de grootste accumulatie is natuurlijk die van de pensioenrechten. Lekker warm ingepakt ligt het proletariaat zoet te rusten. Haha.

+) In het hoofdstuk "The collaps of bourgeois democracy". Uit: Facism. What it is and how to fight it.

P.S. Over Leon Trotski, ik denk dat hij nog leed aan de eigenschap van veel amateur historici, namelijk het dogmatische idee dat de geschiedenis aan bepaalde ijzeren wetten, die ook kenbaar zouden zijn, voldoet. Wat wij nu weten is dat die wetten er niet zijn. Niet geldig zijn...

Leo Trotski, eigenlijk Lev Davidovitsj Bronstein, was een Russische marxistische revolutionair en theoreticus, Sovjet-politicus en de stichter en eerste leider van het Rode Leger. Wikipedia

Geboren: 7 november 1879, Bereslavka, Oekraïne
Overleden: 21 augustus 1940, Coyoacán, Mexico
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door David Bakker »

hagenaars

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door hagenaars »

Ik heb jullie stuk met genoegen gelezen. Ik weet niet of herstel van "links" als machtsblok mogelijk is. Als Gramsci +) in de gevangenis beland dan weet hij dat de revolutie waar hij zo sterk naar verlangde ingepikt is door Mussolini...Jullie zijn optimistisch: "Kortom, links zou zijn anti-godsdienstige traditie weer opnieuw moeten doordenken. Daarbij wordt opgemerkt dat het juist de christelijke invloeden zijn die links hebben verzwakt en daarmee de opkomst van de islam hebben gefaciliteerd (NB. Christenen zien liever een ander geloof dan geen geloof). Indien links zich niet langer door het christelijke barmhartigheidsdenken zou laten leiden maar in plaats daarvan door welbegrepen eigenbelang, dan komt er ook hernieuwd perspectief op het beproefde instrument van zelforganisatie. "

+) Antonio Gramsci was een Italiaans schrijver, politicus en politiek theoreticus. Gramsci was medeoprichter en eerste leider van de Communistische Partij van Italië. Wikipedia
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef:Ik heb jullie stuk met genoegen gelezen. Ik weet niet of herstel van "links" als machtsblok mogelijk is.
Dank. Ik heb ook weinig vertrouwen in het huidige links.

In dit kader artikel van Ewald Engelen: https://www.groene.nl/artikel/eerst-het ... identiteit
hagenaars

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door hagenaars »

Als Klaver, Marijnissen en Asscher (De linksen.) zouden doen wat jullie aanbevelen, namelijk de anti religieuze kaart trekken, de vakbonden steunen en het eigen belang uitzoeken en volgen, dan nog zou het geen moer uitmaken. Ja, Klaver zou door de gelovigen in zijn achterban geëxcommuniceerd worden, Marijnissen zou ruzie krijgen met haar vader +). En Asscher? Niemand zou naar hem luisteren. Grappig.

+) Uit het S.P. magazine De Tribune. " De ontmoeting tussen een bisschop en een politicus die niet bepaald bekend staat om zijn devote geloofsbeleving, mag bijzonder heten. De twee heren spreken elkaar in de residentie van bisschop De Jong in het centrum van Roermond. Het pand is gevuld met eikenhouten meubels en een uitgebreide collectie aan filosofische literatuur. Onderwerp van gesprek: hun persoonlijke drijfveren. Eén ding lijken ze in elk geval gemeen te hebben: ze zien hun bezigheden niet in de eerste plaats als werk, maar voornamelijk als noodzaak. ‘Het is geen baan’, zegt bisschop De Jong. ‘Ik voel het als roeping.’ ‘Dat woord spreekt me wel aan’, beaamt Marijnissen. ‘Ik las een uitspraak van Pieter Jelles Troelstra, die zei: het is een roeping, ik kan niet anders. Ik heb dat zelf ook. Als er iets niet klopt, wil ik meteen weten: wat gaan we er aan doen? Ik vind dat je beter een kaars kan ontsteken dan de duisternis vervloeken. Klagen mag eventjes, maar daarna moet je het oplossen.’
De Jong schiet in de lach. ‘Als ik de spreuk van de SP hoor, denk ik: die zijn alleen maar tegen. Maar blijkbaar zijn jullie ook heel constructief! Geweldig!’
Marijnissen, ernstig: ‘Je kunt alleen ergens tegen zijn als je ergens anders voor bent. Vandaar dat onze slogan bij de afgelopen verkiezingen ook was: stem voor.’
Bisschop De Jong, kunt u zich voorstellen dat u politicus was geworden?
‘Jawel. Hoewel ik van nature verlegen ben en mezelf geen partij op zie richten, ben ik soms wel jaloers op kamerleden. Die kunnen en plein publique dingen zeggen die ik in de kerk ook zeg, maar die beperkt blijven tot de tien procent van de katholieken die op zondag nog in de kerk zit.’
Bedoelt u dan ook het opkomen voor zwakkeren, de minderbedeelden, de zieken? Dat past zowel bij de kerk als bij linkse politieke partijen."
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door fred neerhoff »

Facebook is een goed voorbeeld van een informatie monopolist die ongemoeid is gebleven door regressief links. Zie ons TPO artikel http://politiek.tpo.nl/2018/04/09/recht ... oikofobie/

Toen directeur multi-miljardair Zuckerberg in een hoorzitting van de Amerikaanse senaat gisteren werd gevraagd wie zijn concurrenten waren, bleef hij steken in wat gemompel. En op vragen of hij wist van meerdere lekken dan het ene nu bekende lek, bleef hij het antwoord eveneens schuldig.

In de hoorzitting bleek ook dat de Amerikaanse senatoren de techniek van Facebook nauwelijks leken te begrijpen. Laat staan dat zij in staat waren om competente vragen te stellen.

Het is natuurlijk nog vele malen erger dan dat er nu naar buiten komt. En voor Google, enz geldt precies hetzelfde!
Victor Onrust
Berichten: 98
Lid geworden op: ma 20 feb 2012, 14:01

Re: Cultuurmarxisme. Een rechts mantra.

Bericht door Victor Onrust »

Fred en Lex krijgen regelmatig mijn attenderingsmail van Harde Woorden, waar ik noest op voortploeter. Betreffende cultuurmarxisme zijn we het geloof ik eens. Ik heb daar het nodige over (tegen) geschreven, met name tegen de druiloor Lukkassen. Helaas worden nog steeds mensen met dit domme frame besmet.
Zie verder: http://hardewoorden.nl/tag/cultuurmarxisme/
Plaats reactie