politiek correcte zwamneus.

hagenaars

politiek correcte zwamneus.

Bericht door hagenaars »

We hebben in deze regering Rutte een groot aantal toppers, heldere denkers, seculier en vrijzinnig. Maar zo als het meestal gaat bij groepsvorming, helaas ook een paar zwamneuzen. Ria Kats schrijft in mijn ochtendblad*) over Sander Dekker, mijn lieve moeder zou zeggen, kam je haren en koop een leuke bril, Sander. Sander doet onderwijs en media en mijn held, de schoonzoon van Jan Marijnissen, Jan Slagter (1954) deed zijn naam eer aan en maakte gehakt van die nieuwe mediawet. maar daarover later misschien...
Nu eerst wat Sander Dekker allemaal zegt en doet inzake onderwijs. Het is allemaal heel erg politiek correct, maar weinig origineel en zonder doel of concreet programma. Goed onderwijs jaagt onze economie aan, vindt de staatssecretaris, maar hij geeft geen enkele argumentatie en eerlijk gezegd, ik geloof ook niet dat hij die kan vinden. Natuurlijk moeten we goed geschoolde en zorgvuldig opgeleide mensen hebben in ons land, maar de kwaliteit van het onderwijs is goed genoeg om daar voor te zorgen. Of de economie groeit of krimpt, het onderwijs zal daar weinig aan toe of af doen. Het is uiteraard een goed en zinnig plan om de kwaliteit van de tulpen, het brood en de Marsrepen in de gaten te houden en dat geldt dus ook voor het basis en voortgezet onderwijs. De mensen die er in werken moeten netjes betaald worden, de scholen onafhankelijk en voorzien van voldoende budget en weinig romp slomp. Lesgeven moeten onze leerkrachten en niet vergaderen, formulieren invullen en luisteren naar het departement van onze Sander. Paul Schnabel, die zoals iedereen weet, bijna alles weet en razend snel kan opschrijven, schreef voor onze Sander een mooi boekje.
Sander put daaruit en stelt dat we niet over de structuur maar over de inhoud van het onderwijs moeten praten, we moeten onze beste mensen verleiden voor het onderwijs te kiezen. Zeker, maar als je er niet bij zegt hoe dat gaat financieren, welk extra budget je gaat inzetten om die mensen beter, veel beter te betalen en flink bij te scholen tijdens hun carrière, dan is het bellen blazen. Politiek correct zwamneuzen.
Je leest nooit een advertentie waarin sollicitanten met een 8 voor frans worden gevraagd. Nee, dat is nogal logisch want frans wordt bijna niet meer gesproken in ons land. Ik kreeg het op de lagere school...Het frans is bijna op alle scholen afgeschaft.
Sander grossiert in stoplappen als "Dat moet anders, professioneler." Hij zegt er echter niet bij wat hij daarmee bedoelt.
Ik denk dat hij het ook niet weet. Leerlingen moeten niet alleen vaardig, maar ook waardige en aardige volwassenen worden. Maar ze krijgen geen les over homoseksualiteit en de Shoah, de reden is bekend. Ook de aanslagen in Parijs blijken moeilijk bespreekbaar...
Het gebrek aan respect voor onderwijzers, leraren, baart me zorgen, dat moet veranderen vindt onze Sander, maar hij zegt er helaas niet bij hoe, ik denk zomaar omdat hij het ook niet weet...Ik moet toegeven dat hij de toelatingseisen voor de opleiding van docenten heeft opgeschroefd, dus komen er minder onderwijsgevenden en dreigt een tekort aan leerkrachten. Een zak met geld? Heeft hij niet, een zwamneus, jammer.
*) Economie en politiek, pagina zeven, dinsdag 23 februari, het F.D.
Plaats reactie