Politieke partijen en verkiezingen.

Plaats reactie
hagenaars

Politieke partijen en verkiezingen.

Bericht door hagenaars »

We kiezen binnenkort een nieuwe gemeenteraad. Soms kan een partij geen kandidaten vinden, dit lijkt mij geen nood. Integnedeel. We kiezen namelijk helemaal geen partijen, we kiezen kandidaten, dat zijn mensen die zich beschikbaar stellen om de gemeente waar we wonen te dienen. Ja, dienen, door budgetten te bepalen, controle uit te oefenen en beleid te maken. Meer niet, het is ook ruim genoeg. Je bent er uren zoet mee.
Als een partij geen leden heeft die dit werk willen doen, dan moeten ze niet op de T.V. gaan zitten klagen, maar nog eens goed nadenken over hun bestaan. Mischien ben ik wel overbodig en zijn er helemaal geen mensen in mijn kring die de gemeente willen versterken door een kritisch, slim en verstandig beleid.

Wat raadslieden niet moeten doen is jeugdzorg proberen te doorzien, daar zijn anderen voor, de gemeente stelt een budget beschikbaar en een of andere stichting of vereniging houdt zich bezig met jeugdzorg. Daar hoef je dus in beginsel niets of zeer weinig van af te weten. Gemeenten doen wel zelf het straatonderhoud, de kademuren en de bomen langs de weg, de parkeerplaatsen en het vuil ophalen. Daar moet je dus wel een beetje kijk op hebben om de ingenieurs te volgen in hun beleid. Nooit je vertrouwen schenken, kritisch blijven en inteligent toezicht houden. Een onderzoekende geest is ruim voldoende...

Vragen stellen en de antwoorden toetsen.
hagenaars

Re: Politieke partijen en verkiezingen.

Bericht door hagenaars »

De raadsleden van uw gemeente hebben de afgelopen jaren gestemd. Meestal zult u van de kandidaten van uw keuze wel ongeveer vermoeden hoe ze stemden. Als u het toch wilt navragen, dan is dat niet eenvoudig. De site van de gemmente is meestal ondoorzichtig en onduidelijk. Dat stelt Open State Foundation. Het is een in Amsterdam gevestigde organisatie, die zelf tamelijk ondoorzichtig is. Wie zitten er achter dit profiel, zo vroeg ik mij af: "Open State has an office at the Open Coop, a creative hub and a cooperative enterprise based in Amsterdam north led by architects, artists, designers, entrepreneurs, makers and social engineers." Niet erg inzichtelijk.
Als u wilt weten wat uw raadsleden uitspookten, kijk dan even op de site van de kandidaat van uw keuze en als u nog geen keuze maakte, dan vooral niet naar de gemeente site gaan, die is namelijk voor een heel ander doel ingericht. B.v. hoe u aan een paspoort of een verklaring van goed gedrag komt. Daar is de gemeente namelijk voor, het is een dienstverlenend orgaan.
Notulen van raadsvergaderingen zijn ongeschikt om er achter te komen hoe uw kandidaat of kandidaten stemmen.
Aan het slot van het bericht over deze " foundation" uit Amsterdam Noord, nog een kreet die goed aangeeft hoe weinig verstand deze lieden hebben van de waarde van gemeentepolitiek. Ik citeer: "Het belang van goede informatie neemt toe nu het Rijk de komende jaren voor zo´n 15 miljard aan taken wil overhevelen naar gemeenten. Tegenstanders vrezen dat gemeenten de decentalisatie van jeugdzorg, arbeidsmarktbeleid en ouderenzorg organisatorisch niet aankunnen."

Alsof uw gemeente zelf gaat bepalen of organiseren welke jeugdzorg noodzakelijk is, alsof de nieuwe raadsleden straks een eigen arbeidsmarktbeleid kunnen uitstippelen of ouderenzorg ter hand nemen. Gelukkig zijn er in dit land ruim voldoende instellingen, verenigingen en bedrijven die deze taak al jaren doen en uiteraard ook zullen blijven doen.

Hier boven gaf ik aan hoe die decentralisatie gaat werken, het valt best mee...

Bron: F.D. donderdag 9 januari. Economie en politiek pagina 4.
hagenaars

Re: Politieke partijen en verkiezingen.

Bericht door hagenaars »

In 1950 trad de Wet Gemeenschappelijke Regelingen (WGR) in werking. Vanaf die tijd is er kritiek op de wet geweest. De kritiek spitste zich toe op het gebrekkige democratische gehalte van een samenwerkingsverband. Besluiten worden in een WGR regeling immers door een orgaan genomen, dat niet rechtstreeks gekozen is. Tot aan de wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in 1984 zijn er verschillende voorstellen gedaan om tot een betere aanpak van deze z.g. schaalproblematiek te komen. Dit resulteerde in pleidooien voor gewesten en provincies nieuwe stijl. In de meeste pleidooien werd de vorming van een vierde bestuurslaag noodzakelijk geacht. Dit moest gepaard gaan met een herverdeling van de verschillende bevoegdheden tussen de bestuursorganen.
Met de Nota Bestuurlijke Organisatie kwam er in 1983 een (tijdelijk) einde aan de discussie. Er werd gekozen voor verlengd lokaal bestuur en niet voor een vierde bestuurslaag. Deze opvatting resulteerde in de nieuwe Wet gemeenschappelijke regelingen (nu: Wgr) van december 1984.
Nu zijn er straks weer verkiezingen voor uw gemeente en ja hoor, het geklaag over het ondemocratische karakter van deze regelingen begint weer. Uiteraard hebben de klagers wel een punt, er is geen directe verkiezing van bestuurders mogelijk, maar is dat erg?
De lokale bestuurder die in zo´n orgaan zitting neemt kan gewoon door zijn gemeenteraadsleden bevraagd worden over het gevoerde beleid. Het toezicht is meestal eenvoudig te regelen. Nee, ik zie het euvel niet zo. Gemeenschappelijke regelingen zijn noodzakelijk om de juiste schaal waarop taken worden uitgevoerd te benutten, terwijl toch de lokale machtsverdeling in stand blijft. Het lijkt mij een prima oplossing....
Plaats reactie