Rutte spreekt zich uit.

hagenaars

Rutte spreekt zich uit.

Bericht door hagenaars »

Onze premier mocht de Isaiah Berlin lezing houden in Londen. Een hele eer. Wie was deze denker, die in nederland weinig wordt geciteerd.

Lets: Jesaja Berlins, (Riga, Letland, 6 juni 1909 — Oxford, 5 november 1997) was een Brits liberaal filosoof en politicoloog. Berlin geldt als een van de belangrijkste politieke filosofen van de 20e eeuw. Bij zijn oratie ter aanvaarding van het hoogleraarschap aan de Universiteit van Oxford, in 1958, introduceerde hij het concept van 'negatieve' en 'positieve' vrijheid - gepubliceerd in boekvorm als Two Concepts of Liberty.

Rutte hield een pleidooi voor een pragmatische benadering van Europa, het zou een middel zijn en geen doel. Ik ben het niet met Rutte eens, Europa is ook een doel, Europese eenheid, want daar gaat het om, is ons doel, we willen de Europese waarden veilig stellen en zodoende het middel oorlog uitbannen. Interessante discussie overigens. Schuman heeft het als founding father nadrukkelijk gesteld. Europa is een waardengemeenschap. Ik weet natuurlijk dat ik mij hiermee op glad ijs begeef. Want die Schuman was een beetje kierewiet. Een fanatieke christen, katholiek zelfs. En dat is vandaag de dag niet meer zo populair, als het ooit was. En moet de Kerk van Rome ons richtsnoer zijn?
Ik denk dat Rutte veel aanhang heeft op deze site en bij onze lezers en volgers. Zeker nu Europa ook nog onder vuur ligt. Een leuk debat. (Zodra ik het heb zal ik een link naar de lezing maken.) http://www.vvd.nl/blog/229/rutte-spreek ... -uit#lezen

Ik geef nog wat pregnante feiten over Berlin: Hoewel bevriend met Ayer, zette hij zich toch af tegen verscheidene ideeën van het logisch positivisme. Zo was hij wel een voorstander van het empirisme, maar niet van het sciëntisme. Zijn empirisme liet Berlin ook toe over veel meer te praten, onder andere over politiek en ethiek, dan het logisch positivisme toeliet. Men moest volgens Berlin als moraalfilosoof trouw blijven aan de morele ervaring zelf: men moest de morele fenomenen uitleggen en niet weerleggen.[2] Op sociaal vlak omarmde Berlin de pluraliteit binnen de maatschappij als authentiek en waardevol, maar ging zeker niet zo ver om als sociaal constructivist te boek te gaan. Ook op vlak van religie was hij een Humeaans scepticus, maar geen atheïst.[3] Bron: Wikipedia.
Plaats reactie