Zorg voor jezelf.

hagenaars

Zorg voor jezelf.

Bericht door hagenaars »

Het blijft wel jammer, maar het is een mooie droom gebleken, de maakbaarheid van de samenleving. Amsterdam heeft 40.000 langdurig werklozen. mensen in de bijstand. André van Es is verantwoordelijk voor dit leger mensen die echt hulp nodig hebben. In mijn ochtendblad, het rechtse Financiële Dagblad, is er veel aandacht voor dit vraagstuk. Saskia Jonker schrijft bv. over de jongste ´ontdekking` van Jessie Koen, die onderzoek deed naar het fenomeen. Als je mensen een beetje aan hun lot over laat dan is de slaagkans op het vinden van werk groter. Lang leve de zelfredzaamheid. Dit is wat Henk Kamp, de meest rechtse en liberale minister al jaren verkondigt. Je moet de budgetten voor hulp en bijstand sterk beperken. Mensen gaan dan zelf aan de slag en de kans dat ze iets vinden, blijkt groter.
Ik geloof dat het waar is, maar wat is waar in dit geval? Het is een politieke kwestie. De liberale premisse: mensen zijn zelfredzaam. http://www.uva.nl/over-de-uva/organisat ... .koen.html
Grappig, pijnlijk ook.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door Frans van Dongen »

Wij besteden twee maal zoveel aan het collectief dan de Amerikanen.
Dat is dus ....mind you.... honderd procent meer !!

Wat denk je Lex, zou dat wijzen op te veel of te weinig redzaamheid van de burger ?
hagenaars

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door hagenaars »

De Amerikanen besteden veel te weinig aan de gemeenschap, de federatie. Lokaal en regionaal valt het wel mee. Wij zijn te naief en besteden veel te veel aan de Staat der Nederlanden. Die ook nog teveel in het water werpt.
Uit Synovate blijkt dat Frans Timmermans een populaire minister is. hij zorgt voor zichzelf.
De PVV en de partij van Henk Krol blijven licht groeien. Niets zogelijks.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Wij zijn te naief en besteden veel te veel aan de Staat der Nederlanden
Nou dan ?!
hagenaars

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door hagenaars »

De overheid doet een flinke stap terug, als de plannen ten minste doorgaan.
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door Frans van Dongen »

Ik moet dat nog zien; goede voornemens zijn nog geen werkelijkheid.

Een burocratie heeft nog nooit zichzelf afgeschaft of verminderd. Dat soort dingen zijn mijns inziens altijd tot stand gekomen door druk van buitenaf. Vaak (helaas) met het nodige bloedvergieten.
hagenaars

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door hagenaars »

Ik wil het ook graag zien! (Ik heb verschillende bureaucratieen (zoals jij het noemt.) gezien die zichzelf verminderden.)
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door Frans van Dongen »

Noem er een paar dan. Volgens mij zijn ze meestal afgeschaft door geweld:

De bekendste zijn:
De opstand tegen Spanje (1568)
De Franse Revolutie (1789)
De Russische Revoltie (1917)

Maar er zijn er nog veel meer: De Amerikaanse onafhankelijkheidsoorlog, de Ierse onafhankelijkheidsoorlog, diverse Zuid-Amerikaanse onafh oorlogen, enzovoorts.

En momenteel: Syrië, Turkije, Egypte.

Noem er één Lex, waarbij het er vreedzaam aan toe ging (of gaat).
hagenaars

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door hagenaars »

Het gaat er wonderwel in Turkije vreedzaam aan toe. En ook de Europese eenheid is zonder oorlogen tot stand gekomen. Na WO2 is de politiek (lees zijn de politieke leiders.) tot het inzicht gekomen dat er een kolen en staalgemeenschap moest komen en heeft de geschiedenis een andere loop genomen...Toch?
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Zorg voor jezelf.

Bericht door Frans van Dongen »

Inderdaad is het in Europa al relatief lang vrede. Ik denk niet, dat dat te danken is aan de toegenomen eenheid, maar dat dat andersom is: De vrede is de oorzaak van de toegenomen eenheid. Je draait oorzaak en gevolg om.

Op de tweede plaats: het feit dat het hier een tijdje vrede is geweest, wil echt niet zeggen dat nu de 'wereldvrede' is uitgbroken.

Er is in de geschiedenis nog nooit wereldvrede geweest. Altijd was er wel ergens een oorlog en vaak meerdere tegelijk.
Er is geen enkele rede om aan te nemen, dat dat in de toekomst anders zal zijn.
Ik vind eerlijk gezegd dat je aan wishfull thinking doet. Het verschijnsel is goed toegelicht door Freud. "De wens is de vader van de gedachte" en zo. Maar ik heb het al eerder gezegd: Berthold Brecht:

"Doch die Verhältnisse....sie sind nicht so !"
Plaats reactie