Het schiet niet op...

Plaats reactie
hagenaars

Het schiet niet op...

Bericht door hagenaars »

In de roerige jaren zestig werkte ik in het Anne Frankhuis, bij de gelijknamige stichting. We kregen regelmatig groepen scholieren over de vloer met het verzoek met hen iets over vooroordelen, antisemitisme en gastarbeid te vertellen. Vormingscursussen, zoiets. De meeste moeite hadden we om het verschijnsel gastarbeid, de komst van buitenlanders in jouw portiek te behandelen. De jonge mensen stonden bol van de negatieve oordelen over hun buurtgenoten, Grieken, Italianen en Spanjaarden. Van Turken, Marokkanen had nog niemand ooit gehoord. Zonder aarzeling gingen de scheldpartijen, thuis geleerd over tafel. Hedda van Gennep heeft er nog eens een film over gemaakt, of ie uitgezonden is dat weet ik niet...( http://www.volkskrant.nl/archief/hedda-van-gennep )
Ik moest hier weer aan denken toen ik in mijn avondkrant een boeiend artikel las van Lorianne van Gelder over vergelijkbaar werk dat twee vrouwen in het Joods Historisch Museum dagelijks doen, ook hier weer met leerlingen van het voortgezet onderwijs. Is er veel veranderd? Welnee, ook hier gaan de negatieve oordelen, nu over Joden, zionisten en moslims over de tafel. Het gaat altijd over de buitenstaanders en gevestigden, welke dan ook. http://www.poldox.nl/polonia/Theoretischkader.html

De leerlingen luisteren braaf, maar er zit nog altijd iets dwars. Vlak voor het einde van het bezoek durft een van de leerlingen, een meisje: Waarom jat Israël het land van de Palestijnen? Het kost dan moeite het ingewikkelde verhaal over te brengen. Het Parool, Talkshow in de klas, Onorthodoxe les over vooroordelen. We zijn toch mensen allemaal Vrijdag 24 juni pagina 16.
hagenaars

Re: Het schiet niet op...

Bericht door hagenaars »

Wim Kortenoeven schrijft helder en duidelijk in het blad Israel Nieuwsbrief *) over de ontwikkelingen in en om Israël. Dit keer onder de kop "Internationale gemeenschap ambivalent over Hezbollah".
Terwijl de Britse minister van binnenlandse zaken Sajid Javid van plan is om de door Iran gesteunde Libanese terroristische organisatie Hezbollah (Partij van Allah) nog dit jaar te gaan verbieden, neemt de rest van de wereld het karakter van deze groep niet zo nauw. Het gaat die malle, maar levensgevaarlijke organisatie toch expliciet om de herovering van Jeruzalem. Hezbollah wil bij de vernietiging van de Joodse staat een hoofdrol spelen. Terwijl de V.N. vredesmacht gezellig toekeek ontwikkelde Hezbollah in Zuid Libanon een oorlogsgebied met door Iran openlijk geleverde zware vernietigingswapens. Zo was bv onze Sigrid Kaag, minister van Buitenlande Handel en Ontwikkelingssamenwerking in haar eerdere functie zelfs de coördinator van de V.N. macht in Libanon.
De Europese Unie plaatste de denkbeeldige militaire poot van Hezbollah op de lijst van terroristische organisaties. En dat terwijl de organisatie eens temeer aantoont een eenheid te zijn en geen "militaire" poot te hebben.
Ook Nederland stelt natuurlijk de handelsbetrekkingen samen met de andere EU leden voorop. Gevaarlijk spel!



*) CIDI-periodiek over Israël en de Joodse wereld jaargang 33 nummer 3 juni 2018.
hagenaars

Re: Het schiet niet op...

Bericht door hagenaars »

Soms gebeurt er iets waardoor je de verwachting kan hebben dat er toch schot zit in een zaak:

Ik haal dit van het ANP. "JERUZALEM (ANP/DPA) - De Israëlische premier Benjamin Netanyahu wil af van Iraanse betrokkenheid bij de strijd in Syrië. Volgens de Israëlische tv is dat zijn reactie op het Russische voorstel om ervoor te zorgen dat pro-Iraanse legereenheden in Syrië ten minste 100 kilometer verwijderd blijven van de gedemilitariseerde grenszone met Israël op de Golanhoogten. Daar geldt al jaren een staakt-het-vuren . Een hoge Russische delegatie deed dat aanbod.
Netanyahu gaf zijn gesprekspartners Sergej Lavrov en Valeri Gerasimov, respectievelijk minister van Buitenlandse Zaken en chef van de generale staf, echter te verstaan dat Jeruzalem wil dat de Iraanse strijdkrachten en hun bondgenoten op termijn helemaal verdwijnen uit Syrië. Hij eiste bovendien dat Iran alle langeafstandsraketten en zijn luchtafweer weghaalt uit het buurland.
Netanyahu had voor het overleg al benadrukt dat de afspraak tussen Israël en Syrië voor troepenscheiding in de grensstreek gerespecteerd dient te worden. Dat akkoord is sinds 1974 van kracht maar kwam in gevaar na het uitbreken van de burgeroorlog zeven jaar geleden. Israël verzet zich heftig tegen versterking van de militaire machtspositie van Iran in Syrië." Alsof er bij een vechtpartij op straat plotseling een agent om de hoek komt en de vechtersbazen even een sigaretje opsteken...

Let wel, ik denk niet dat er u plotseling vrede wordt gesloten of dat er een oplossing voor de kwestie Syrië komt, maar een terugdringen van de Iraanse interventies vind ik goed nieuws...
hagenaars

Re: Het schiet niet op...

Bericht door hagenaars »

Inderdaad, het schiet niet op...Maar gelukkig dat Trump niet alleen wispelturig, maar vooral ook voorzichtig is en blijft en dat Israël het atoomwapen heeft...Spannend. Die mijnheer Hassan N. is trouwens een religieuze praatjesmaker. 1)
Dit haal ik weer van het onvolprezen ANP :

"BEIROET (ANP) - De leider van de sjiitische Hezbollah in Libanon heeft vrijdag gezegd dat Israël het kind van de rekening wordt van een eventuele oorlog tussen Iran en de Verenigde Staten. Iran kan Israël "met geweld en kracht bombarderen", zei Hassan Nasrallah tijdens een interview op de Libanese tv-zender al-Manar.
"Als de Amerikanen eenmaal begrijpen dat deze oorlog Israël van de kaart kan vegen, zullen ze heroverwegen", aldus Nasrallah. "Onze gezamenlijke verantwoordelijkheid in de regio is om te werken aan het voorkomen van een Amerikaanse oorlog tegen Iran."

1) https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... bi3SzUVLOv
Plaats reactie