Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

hagenaars

Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door hagenaars »

De Israëlische premier Benjamin Netanyahu heeft zondag de Palestijnse president Mahmoud Abbas opgebeld en daarbij de hoop uitgesproken dat de vredesbesprekingen, die drie jaar geleden vastliepen, worden hervat.

Dat hebben Israëlische functionarissen gezegd. Netanyahu belde Abbas ter gelegenheid van de islamitische vastenmaand ramadan.

''Ik hoop dat we de gelegenheid hebben niet alleen tijdens feestdagen met elkaar te praten en dat we onderhandelingen beginnen. Het is belangrijk'', zei de premier volgens zijn kantoor.

Het vredesoverleg liep in 2010 vast wegens de nederzettingen die Israël bouwde op de Westelijke Jordaanoever. Netanyahu sprak verder de wens uit dat de inspanningen van de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken, John Kerry, succesvol zijn.

Kerry bezocht onlangs het Midden-Oosten in een poging de twee partijen weer om de tafel te krijgen.
Door: ANP
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door Frans van Dongen »

Het zou goed zijn, als ze Iran ook in bij de besprekingen betrekken.

Het is al lang geen twee-partijen kwestie meer.
hagenaars

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door hagenaars »

Sterker nog, het nog nooit een kwestie van twee partijen geweest...Wat wil je met Iran?
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door Frans van Dongen »

Bestendigen. Containment. Anticiperen. Voorkomen.

Voorkomen dat er een oorlog Iran-USA ontstaat, bijvoorbeeld als gevolg van een Israëlische aanval op Iran.
Rusland en China zullen dan de zijde van Iran kiezen. Dat hebben ze nu al laten weten. Je hebt dan een situatie, die je niet wilt. Dat kun je voorkomen, door Iran in de besprekingen te betrekken.
hagenaars

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door hagenaars »

Ik denk niet dat Israel snel zal overgaan tot een oorlog en zeker niet met Iran. Die is namelijk kansloos. De Verenigde Staten heeft voorlopig zijn bekomst van die peperdure en zinloze oorlogen, dus ook daar hoeven wij niet echt bang voor te zijn. Lijkt mij. Ik zie dus niet wat Iran aan gesprekken tussen Israel en de Palestijnen zou kunnen bijdragen, ook al omdat de uitnodigende parij de aartvijand zou zijn, namelijk de minister van Buitenlandse zaken van de Verenigde Staten.

ik geef even weer wat Aaron David Miller vorige maand schreef:

Having worked for half a dozen U.S. secretaries of state, I have never seen one as self-assured as John Kerry when it comes to pursuing the Middle East peace process. Forget envoys and experts: Kerry is committed to pursuing Lone Ranger diplomacy.

This week, the Lone Ranger is making his fifth official visit to the Middle East as U.S. secretary of state, with the stated goal of finding some way to resuscitate peace talks between Israel and the Palestinian Authority. And, on those terms, there is a good chance that he will succeed. Diplomacy is a get-along business. Nobody wants to be blamed for the collapse of the Kerry effort or to say no to a likeable and persistent secretary of state.

But Kerry surely knows that getting Israelis and Palestinians to the negotiating table is only the first step. The real challenge will be to get them to stay there. And in that endeavor, good will and persistence will only get him so far. In fact, in restarting talks right now, Kerry may be risking sowing the seeds of his own failure. And that raises the question of why he is so adamant about pushing for a quick renewal of peace talks in the first place.

Bron: http://www.foreignaffairs.com/articles/ ... iddle-east
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door Frans van Dongen »

LEX: Ik zie dus niet wat Iran aan gesprekken tussen Israel en de Palestijnen zou kunnen bijdragen, ook al omdat de uitnodigende parij de aartvijand zou zijn, namelijk de minister van Buitenlandse zaken van de Verenigde Staten.
Daarom juist !
Spreken met je vijand is zinvoller dan spreken met je medestanders; vooral als je een oorlog (uitbreiding van het con
flict) wilt voorkomen.
hagenaars

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door hagenaars »

Ja, dat vinden jij (en ik), maar een sjiiiet denkt daar toch anders over, denk ik...
hagenaars

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door hagenaars »

Het lijkt goed te gaan: (afwachten maar...)

Kerry verklaarde voor zijn vertrek uit Jordanië te hopen dat Israëlische en Palestijnse onderhandelaars binnenkort naar Washington komen. Dan kunnen nadere details worden bekendgemaakt.

Door: ANP/Novum
Frans van Dongen
Berichten: 342
Lid geworden op: zo 18 nov 2012, 21:09

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door Frans van Dongen »

a, dat vinden jij (en ik), maar een sjiiiet denkt daar toch anders over, denk ik...
Daarom juist.
Kerry verklaarde voor zijn vertrek uit Jordanië te hopen....
Nou fantastisch zeg ! Die man moet wel een genie zijn, om zoiets te bedenken.
hagenaars

Re: Vastgelopen, maar de hoop doet leven...

Bericht door hagenaars »

Er moeten wel bepaalde voorwaarden zijn om een gesprek, dus onderhandelingen, zinvol te maken. Spreken met Hamas bv. gebeurt niet. Althans niet in het openbaar, want ik denk wel dat Israel informele contacten met Hamas heeft. Het zou immmers de erkenning van terreur inhouden en De Verenigde Staten praten wel met de regering in Bagdad...

Kerry is tot nu toe een prima minister van Buitenlandse Zaken, maar een genie, nee, dat beslist niet. Even ons geheugen opfrissen: Voordien was hij senator voor Massachusetts en presidentskandidaat voor de Democratische Partij in 2004. Hij verloor de presidentsverkiezingen van George W. Bush, die een tweede termijn zeker stelde. Kerry deed niet mee aan de presidentsverkiezingen van 2008.
Verliezen van Obama, zoals zijn voorganster deed, is één, maar verliezen van de slechtste president *) van de laatste decenia, dat is nog wat anders...

*) Volgens Helen Thomas. In Washington is de legendarische Amerikaanse journaliste Helen Thomas overleden. Bijna 50 jaar was ze Witte Huis-verslaggever. Vanaf begin jaren 60, de tijd van president Kennedy, tot voor twee jaar nog actief. Vragen stellen, blijven vragen.
Plaats reactie