Adviesraad Buza inzake het Midden Oosten.

Plaats reactie
hagenaars

Adviesraad Buza inzake het Midden Oosten.

Bericht door hagenaars »

Nieuw verschenen (16 april 2013): Advies nr. 83 van de AIV
'Tussen woord en daad: perspectieven op duurzame vrede in het Midden-Oosten' Hieronder de link naar dit advies. Ik zal volgende week op het advies reageren. U kunt het advies alvast lezen. Het advies is uitgebracht op verzoek van de Eerste Kamer. De specifieke adviesaanvraag zit als bijlage bij het advies.

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... cTLzvwjAdA
hagenaars

Re: Adviesraad Buza inzake het Midden Oosten.

Bericht door hagenaars »

De kans dat het advies wordt overgenomen acht ik niet erg groot. Maar zou het overgenomen worden en ging Timmermans er mee aan de slag dan zou Nederland zich buiten de werkelijkheid stellen. Dat lijkt mij geen aanvaardbare positie.
Het conflict beginnen in de jaren zestig van de vorige eeuw heeft iets willekeurigs. Je kunt evengoed beginnen in 1918, 1923 of 1948, want altijd was er onenigheid over de verdeling van de oude Ottomaanse provincie Palestina.
Het Engelse mandaat was gericht op verdeling, maar monde uit in oorlog. Oorlog wil eigenlijk niemand meer, terwijl vrede, de huidige situatie ook politiek niet door iedereen wordt gewenst.
Maar het probleem oplossen, tussen droom en daad, dat kan eigenlijk ook niemand. Ik zie althans geen voor de hand liggende partij met voldoende gezag en macht om zoiets te bewerkstelligen, dus zal de patstelling wel blijven voortduren.
Een paar dingen nog die opvallen: gesprekken met Hamas zijn wenselijk, maar de vraag rijst onmiddelijk waar ze over zouden moeten gaan? Hamas wil Israel vernietigen, dus aan die gesprekken zal Israel niet snel meedoen. Al krijg je wel de indruk dat er af en toe met stille diplomatie iets tussen die twee partijen geregeld wordt.
Is het volkerenrecht een interessante ingang?, het advies kiest er voor, maar ik vraag mij af of dat nu de grootste prioriteit moet zijn. Israel is in voortdurende strijd, militair en diplomatiek om de vijand van het lijf te houden, geen positie om aan juridische haarkloverij te gaan doen. We zien het land, een democratie, omringd door levensgevaarlijke vijanden. Ik doel dan op Hesbollah, Syrië, Gaza en zelfs Egypte is niet helemaal stabiel momenteel. In de wijdere kring louter oorlogszuchtige vijanden, de Arabische wereld staat niet te trappelen om mee te werken aan een vredesregeling, de status quo is daar overal het maximaal haalbare.
Plaats reactie