Israëlkritiek en antisemitisme.

hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Israël is zeker geen theocratie. De religie is er niet aan de macht, maar de religie heeft er wel macht en zeker invloed.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

In Israël wordt een deel van de rechtspraak uitbesteed aan religieuze rechtbanken.

Het burgerlijk huwelijk bestaat niet, en een begrafenis kan alleen op de eigen begraafplaats volgens Joodse, christelijke of islamitische rituelen. Iedereen in Israël moet daarom aangesloten zijn bij een religieuze denominatie. De overheid houdt in het paspoort bij wat iemands religieuze achtergrond is.

Israël heeft dus onmiskenbaar de trekken van een theocratie.
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op do 22 okt 2015, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Het is ingewikkeld. Israël is een seculiere staat met invloed van de religie. Maar je kunt in Israël, zoals bekend heel goed als atheïst door het leven. (https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... p5aGE7yGTw )
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Ik heb twee artikelen die de veranderende positie binnen de elite in Europa illustreren. Eerst een Engels artikel en dan een ouder artikel waarin Prof. dr. Bram de Swaan de onderliggende sentimenten analyseert. Een zorgelijke ontwikkeling.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 7099,d.d24


https://engageonline.wordpress.com/2016 ... vid-hirsh/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Voor het politieke zionisme heb ik wel begrip.
Voor het overige heb ik niets met het jodendom, noch met hun politiek en geestelijk leider Mozes. Verder wijs ik hun besnijdenis ritueel af maar vind tegelijkertijd dat de joden dat in eigen kring dienen te regelen.

Maar het uit het jodendom voortkomende christendom heeft het zichzelf volstrekt onmogelijk gemaakt met hun eeuwenlange en diep gewortelde Jodenhaat.
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Je bent onduidelijk, bedoel je dat je niets hebt met de huidige politiek van de Joodse staat? En niets met Mozes? Of bedoel je dat je niets hebt met de politiek en geestelijk leider Mozes?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

Nog eens: ik heb helemaal niets met het joodse geloof, m.a.w. dat geloof laat mij volstrekt koud om niet te zeggen dat ik het inhoudelijke onzin vind. Verder spreekt mij de Mozes-mythe ook al niet aan. Het door hem zogenaamd tot stand gebrachte verbond tussen Israël en God is m.i. een dwaling. Duidelijk?
hagenaars

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door hagenaars »

Alle geloof is bijgeloof, denk je dat Mozes heeft bestaan?


Matras Voor Moses Wieg

€ 14,99

Babypark
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Israëlkritiek en antisemitisme.

Bericht door fred neerhoff »

Ik blijf erbij dat de eeuwenlange en diepgewortelde Jodenhaat van de christenen de primaire oorzaak is van het huidige conflict tussen Israël en de Palestijnen.
Plaats reactie