nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Samoht Epées

nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

Vaak horen we dat een opwindende emotie waar de partijen het niet over eens lijken te worden, 2 kanten heeft.
Met die stelling kom je niet tot een consensus.
Een twistkwestie heeft immers altijd 360 invalshoeken.
Om je tot een kritisch wijs oordeel te komen moet je nauwkeurig het probleem van al die 360 kanten bekeken hebben en ook een wijs mens zijn.
Vaak heeft Janalleman onmiddellijk zijn oordeel klaar.
Ingegeven door het overheersende populisme laten zij de populist hun zienswijze bepalen. Dit kom je op alle niveaus tegen.
Deze bewering is zo oud als de wijsheid van Socrates.
Hij pleitte voor een president of volksleider die de gave van de rede had.
De wijze denker moest zijn volk leiden.
Geen democratische partijgedachten versplintering, waarvan ons land het mondiale prototype is.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door fred neerhoff »

Samoht Epées schreef: wo 03 mar 2021, 12:31 Vaak horen we dat een opwindende emotie waar de partijen het niet over eens lijken te worden, 2 kanten heeft.
Met die stelling kom je niet tot een consensus.
Waarom zou je tot een consensus moeten komen?
Samoht Epées

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

Hoeft niet perse. Zonder consensus kan je evenwel toch een acceptabeler begrip opbrengen voor de verschillende invalshoeken van hoe er naar een heikele kwestie gekeken kan worden.
Ik pleit voor minder onmiddellijk met een oordeel te komen wanneer je met samenlevings problematiek te maken krijgt. De uit de mouw geschudde oordelen vinden we overal op straat tussen het straatvuil waar we niets mee kunnen.
De meest waardevolle kracht van de mens is zijn denk- en redeneer vermogen, waarmee we de gevaren van het kale leven voor de homo sapiens, volgens Jacques Hublin, 350.000 jaar geleden ons al wisten te handhaven in een wilde, meedogenloze natuur.
Het sociaal denken en naar elkaar handelen is een nevenverschijnsel van ons bewustzijns vermogen, echter van groot belang om met elkaar te kunnen samenleven. We zijn daarin nog vaak erg primitief gebleven.
Laatst gewijzigd door Samoht Epées op zo 07 mar 2021, 09:11, 2 keer totaal gewijzigd.
Samoht Epées

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

Ik denk dus dat een wijs mens bewezen heeft emotionele problemen van alle kanten te hebben bekeken voordat hij/zij het oordeel uitspreekt.
Hoeveel van zulke vinden we daarvan terug in onze vooruitstrevend bekendstaande politieke spectrum in Den Haag? Of in Brussel, om maar dicht bij huis te blijven? Ik heb hierom steeds meer tegenzin om mij bij een van de gevestigde denkmenu's van al die kakelende betweters helemaal eenstemmig aan te sluiten. Ik voel dat als verraad aan mezelf zolang ik het niet met alles wat zij propageren eens ben.
Vond ik vroeger de niet stemmer een maatschappelijk betrokken slappe hap, daar kijk ik tegenwoordig beduidend anders tegenaan. Kan een vorm van iemands wijsheid zijn, mits zij, hun niet willen stemmen, goed met argumenten weten te onderbouwen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door fred neerhoff »

Wat wil je nu eigenlijk zeggen? Probeer het eens met minder woorden.
Samoht Epées

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

Voor de kritische lezer lijkt mij mijn gedachten wel duidelijk genoeg.
Wat wilt u nu dan zeggen?
Hoe wil iemand kritisch een oordeel vellen zonder
zichzelf te kennen en te beseffen dat ieders (ver)oordeel altijd zwaar subjectief
beïnvloed wordt. Lees de vele woorden gewoon en val niet subtiel over naar uw smaak teveel woordjes aan wanneer u iemand niet direct begrijpt,
in het algemeen gesproken.
Ik geef geen nadere uitleg. Ik wil alleen graag over de inhoud discussiëren, wanneer u mij dat toestaat.
Samoht Epées

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

Levensbeschouwingen zijn niet altijd volledig in oneliners uit te drukken. Roepen juist veel inhoudelijke vragen op bij mensen, die zich daar ook in interesseren en mee bezighouden. Mooi dat dit forum daar óók de gelegenheid toe biedt.
Samoht Epées

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

In ons politiek versnipperd kiesstelsel is het stemmen op een partij behalve nu op de VVD
een publiek ceremoniële illusie. Bovendien vind je in geen enkele partij exact wat en hoe jij het met je stem zou willen. Ons kiesstelsel is een gevolg van het door de media altijd podium bieden aan linkse, Nederlands traditioneel ontspoorden en notoire cultuurterroristen. Ja, ik weet het, we moeten ons leven lang concessies doen. Maar bij een 2 partijen kiesstelsel zou ik mij wsl beter thuis kunnen voelen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door fred neerhoff »

Samoht Epées schreef: do 04 mar 2021, 12:15 Ons kiesstelsel is een gevolg van het door de media altijd podium bieden aan linkse, Nederlands traditioneel ontspoorden en notoire cultuurterroristen.
Onderbouw die stelling eens. En wat versta je onder 'links'? Idem dito voor 'cultuurterroristen'.
Samoht Epées

Re: nuchter kritisch moet je leren kijken en denken

Bericht door Samoht Epées »

Jazeker meneer Neerhoff,

zodra er, behalve u en de heer Hagenaars,
nog 3 trouwe lezers hierom ter verduidelijking vragen. Dan komen we in een normale discussie.
Overigens lijkt mij aan mijn begrippen weinig uit te leggen wat u al niet begreep.
Plaats reactie