begrip vervaging....

Plaats reactie
Samoht Epées

begrip vervaging....

Bericht door Samoht Epées »

Door te vaak bijvoorbeeld 'sorry te zeggen of écht, gewoon, erg en super (geweldig!), verliezen zulke woorden hun ware intensiteit. Dit horen we dagelijks in uitgesproken zinnen op tv en speciaal in de jongeren scene. Onze taal wordt aldoor ontkracht of onjuist gebruikt in de spreektaal wanneer de spreker zijn tekst ter plaatse moet improviseren.
'Uh, uh,uh'' niet te vergeten in het suffe taalgebruik.
Hoe klinkt het wanneer een rouwende moeder bij het graf van haar op straat zomaar doodgestoken zoon van 18 voor de camera zegt:
"Hij was zo'n aardige en lieve jongen voor iedereen en dan wordt hij "echt gewoon" even uit zijn jonge leven gerukt!"
Vaak in 1 zin meerdere malen 'echt gewoon'!

Onze taal verarmt in rap tempo.
Samoht Epées

Re: begrip vervaging....

Bericht door Samoht Epées »

Eveneens is het woord corona niet meer om aan te horen.
Alleszins waard om haar waarde te behouden.
Gerard R.
Berichten: 206
Lid geworden op: zo 27 jan 2019, 12:21

Re: begrip vervaging....

Bericht door Gerard R. »

Elk hype-woord (en daar zijn er vele van geweest door de tijden heen) is onderhevig aan inflatie.
Niet te voorkomen helaas. Mensen kunnen het kuddegedrag niet laten.
Klimatologische ineenstorting begonnen, zegt de VN. Dus... vliegen, rijden, varen, oorlog, machientjes, BBQ of het leven ervan afhangt..
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: begrip vervaging....

Bericht door hagenaars »

Terwijl mijn bad volliep hoorde ik op de radio twee journalisten enkele minuten palaveren over het begrip "controversieel". Ach laat ze toch...
Samoht Epées

Re: begrip vervaging....

Bericht door Samoht Epées »

Uw schouders ophalend met een oor luisterend naar die 2 journalisten hun gepalaver en met uw andere oor naar het kletterende water in uw niet te vol lopende bad wegens uw hopelijke milieu verantwoordelijkheidsgevoel, haalt u ook uw schouders op voor onze
Nederlandse en Vlaamse dichters en sonnetten schrijvers zoals:
Joost van den Vondel,
Adriaan Roland Holst,
Marc van Oostendorp met zijn: "We zijn briesende paarden in de stal des levens,"
Hugo Maurice Julien Claus
en zovele anderen.......

Ik hoor het Nederlandse babbelende praatpubliek voortdurend en steeds vaker zich uiten in onnodige bijwoorden om hun overtreffende trap te benadrukken en hersenloze scheldwoorden vol gruwelijke K ziektes op de tv, hetgeen bij mij hetzelfde pijneffect veroorzaakt, als bij velen die een krassend krijtgeluid op een schoolbord als gekrijs uit de hel ervaren.
Het taalgebruik verraadt aan de goede luisteraar zoveel meer van iemands herkomst en educatie dan zij zich van bewust zijn (of zouden willen).
Merkkleding en alle uiterlijke schijnvertoningen van luxe en materiele welvaart dragen niets positiefs bij aan hoe zij vaak als notoire proleten blijven overkomen.
Plaats reactie