Herrie in Minneapolis.

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Nieuw licht op Emanuel Kant.

Bericht door fred neerhoff »

Bij nadere bestudering van de geschriften van de vermaarde filosoof Emanuel Kant (1724-1804) is gebleken dat Kant als grondlegger van het Europese racisme kan worden beschouwd.

Op hetzelfde moment dat hij zijn theorie over een universele moraal ontwikkelde, deelde hij de mensheid op in 4 rassen. Het witte ras was in zijn ogen superieur. Indianen waren volgens Kant inferieur, gevolgd door zwarten die volgens hem nog als slaaf konden dienen, terwijl de inwoners van India volgens Kant niet abstract konden denken.

Het staat nu dus vast dat Kant’s ‘universalisme’ uitsluitend betrekking had op het witte ras. Pas tegen het einde van zijn leven verliet hij zijn racistische theorie. https://drimble.nl/buitenlands-nieuws/6 ... -kant.html
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Nu moet ik dus Kant opnieuw gaan lezen. Hij was eeen huismus met een zeer beperkte skoop . Een middagwandelingetje was het enige dat hij zich veroorloofde. Of hij de bron was van de sinds de achtiende eeuw wijd verbreide zeer beperkte visie op andere dan europese deelnemers aan de beschaving? Ik zoek het op.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door fred neerhoff »

Excuses voor het (slavernij) verleden lijkt mij niet op zijn plaats.

Jij bent immers niet zelf verantwoordelijk voor dat verleden. Wel dien je je op de hoogte stellen van dat verleden, en begrip proberen op te brengen voor de vernietigende kracht, inherent aan de mensheid en de dierenwereld in het algemeen.

Bijvoorbeeld: je kan niet de schuld op je nemen voor het feit dat Einstein de grondlegger is van de atoombommen die later op Hiroshima en Nagasaki zijn gegooid.

Eigenlijk is het eenvoudig: met de uitvinding van de bijl heb je de mogelijkheid geschapen om je vijand te onthoofden. Daarom dien je niet de cultuur die de bijl heeft uitgevonden ‘schuldig’ te verklaren aan het bloed vloeien.

Er bestaat niet zoiets als een universeel ‘goed’ of ‘slecht’. Het christendom denkt daar anders over.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Het heeft geen enkele zin een deel van de geschiedenis uit de contaxt te halen en daar na een eeuw excuus voor te maken. Wel is het nutig en noodzakelijk de geschiedenis te bestuderen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door fred neerhoff »

Bestrijd racisme, maar kom niet aan het vrije woord

"Hoe noodzakelijk de strijd voor raciale en sociale rechtvaardigheid ook is – die mag niet leiden tot onverdraagzaamheid en represailles, betogen 153 kunstenaars en journalisten in een open brief". Uit NRC 8 juni https://www.nrc.nl/nieuws/2020/07/08/op ... d-a4005314
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Als je het vrije woord boven al andere waarden stelt dan heb je gelijk. Maar naast het vrije woord is ook de strijd tegen racisme een grondwaarde. Niet hoger maar ook niet lager dan die van het vrije woord.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door fred neerhoff »

Racisme bestrijd je door mensen met verschillende afkomst en huidskleur met elkaar te laten samenwerken, en niet door dat moralistische, politiek correcte gezeik van goede bedoelingen politici.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

Nee, daar heb je een punt: met geouwehoer bereik je niks.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Hollandse slavernij in Suriname

Bericht door fred neerhoff »

In het recent opnieuw uitgegeven boek Wij Slaven van Suriname beschrijft de prominente strijder tegen de Surinaamse slavernij Anton de Kom (1898-1945) - Atlas Contact (1934) 2020 – op pakkende wijze het koloniale geweld van Nederland in Suriname, dat duurde van ca 1600- ca 1870, gevolgd door nog zeker ca 70 jaar patriarchale kleinering en economische uitbuiting.

Oorzaak was de onstilbare gretigheid van Hollande kooplieden met als enig oogmerk financieël gewin (zie de kapitale grachtenpanden in Amsterdam) – een ultieme vorm van het huidige neo-liberalisme.

Mensen werden als koopwaar beschouwd en onder de duim gehouden met modern wapentuig en systematische marteling zoals brandmerken, zweepslagen en de ‘Spaanse bok’ (zie https://www.google.com/search?source=un ... 80&bih=939 )

De Kom vergelijkt de slavernij onder de Grieken met die van de Hollanders. Waar de eersten nog een (zelfs monumentale) beschaving achter lieten, lieten de Hollanders niets achter dan een diep geworteld minderwaardigheidsgevoel bij de Surinamers.

Slaven waren in de ogen van de christelijke (Amsterdamse) kooplieden te min om ze te kerstenen. Dat gebeurde pas, en wel met volle kracht, na opheffing van de slavernij!

Maar het einde van de slavernij betekende geenszins dat Surinamers in staat werden gesteld om in vrijheid te leven. Zwarten werden in diepe armoede achtergelaten, of zaten gevangen in wurgcontracten zonder ook maar enig perspectief op een fatsoenlijk leven.

NB. Op pagina 95 van het boek wordt de verdeel en heers methode van gouverneur Mauritius ( 1742-1751) besproken. Als eerste bestuursmaatregel vaardigde hij een verbod op tegen “het lichtvaardig zweren, vloeken en ontheiliging van Gods naam”. Maar dan opeens verschijnt de zin “Heeft minister Donner wellicht in de vergeelde archieven deze oude wet tegen godslastering opgedoken? In ieder geval ziet men hier weder, dat er niets nieuws onder de zon is“. Duidelijk is dat deze zin niet door Anton de Kom zelf geschreven kan zijn! How can?
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Herrie in Minneapolis.

Bericht door hagenaars »

...En ook in dit verband verschijnt de verwarrende term "neo liberalisme". In relatie tot de slavernij al helemaal uit zijn verband. Immers het liberalisme is van de achtiende eeuw ( Het liberalisme is een politiek-maatschappelijke stroming ontstaan in de Verlichting van de 18e eeuw, waarin vrijheid centraal staat. Het brak in de 19e eeuw in Europa en Noord-Amerika door als dominante stroming toen het de burger wilde emanciperen ten koste van het ancien régime. Wikipedia)

Het neo liberalisme is van de twintigste eeuw. Bij beschouwingen met een historisch doel dient de periode goed onderscheiden te worden.

Overigens is slavernij natuurlijk onverenigbaar met enige vorm van liberalisme, waarbij de persoonlijke vrijheid centraal staat.
Plaats reactie