DE CORONAVIRUS CRISIS

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: za 04 sep 2021, 11:58 Ik vind het zeer tendentieus dat jij steeds weer opnieuw twijfel probeert te zaaien over de integriteit en deskundigheid van moleculaire biologen en andere coronawetenschappers die 1. In een jaar tijd een werkend vaccin tegen corona hebben ontwikkeld en 2. ook op vele andere punten jegens coronakennis wereldwijd onderling consensus hebben bereikt (met als resultaat objectieve kennis). Of dacht jij nu echt dat jij kritischer bent dan de hele wetenschappelijke gemeenschap bij elkaar? Je maakt jezelf daarmee volstrekt belachelijk.
Misschien was ik iets te stellig maar ik baseer me dus op uitspraken van een coronawetenschapper (zie https://www.smh.com.au/world/europe/ast ... 58hpe.html), te weten, Professor Andrew Pollard, die met zijn Oxford vaccine team het Astra Zeneca vaccin heeft ontwikkeld. Hij stelt: “We don’t have anything that will stop transmission, so I think we are in a situation where herd immunity is not a possibility, and I suspect the virus will throw up a new variant that is even better at infecting vaccinated individuals.”

En voorts baseer ik me op onderzoek van het Engelse RIVM (Public Health England) dat er op lijkt te wijzen dat gevaccineerden net zo besmettelijk zijn als niet-gevaccineerden.

Stel dat er binnen de wetenschap consensus over bestaat dat gevaccineerden net zo besmettelijk zijn als niet-gevaccineerden wat zouden dan de politieke gevolgen moeten zijn?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: vr 03 sep 2021, 08:18Het relatieve belang van vaccinatie blijkt ook hieruit: "Of neem een studie die vorige week uit Israël kwam. Wie corona heeft gehad, is zelfs beter beschermd tegen infectie en ziekenhuisopname dan wie is gevaccineerd met Pfizer, bleek daaruit." bron: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~ba26d867/
Je aangehaalde publicatie is 1. nog niet eens peer-reviewed, 2. betreft slecht één onderzoek 3. heeft een kwestieuze onderzoeksopzet, o.a. wegens onvoldoend representatieve groepen en 4. de uitkomsten van bedoelde studie zijn multi interpretabel.

Denk jij nu echt dat zulke publicaties onbekend zijn bij het RIVM? Je geeft keer op keer blijk niets, maar dan ook helemaal niets te begrijpen van het kritische vermogen van het (internationale) wetenschapsbedrijf in de bèta wetenschappen! Dat blijkt ook weer eens uit je laatste post. Ik kom daar op terug.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

Is het wel verstandig dat beta-wetenschappers uitspraken in de populaire pers doen terwijl er nog geen consensus is over bepaalde zaken? Allerlei lieden grijpen die uitspraken aan om er een eigen draai aan te geven hetgeen weer maatschappelijke onrust kan veroorzaken. Zie bijv. https://artsencollectief.nl/professor-a ... nhaalbaar/
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

Ik weet van dat collectief. ik schreef daar eerder over.

De crux is dat mensen de gang van zaken in bèta wetenschappen en de menswetenschappen door elkaar halen . Bèta wetenschap heeft niets te maken met met een democratische discussie, maar om feiten: het gaat om objectieve kennis. Om tot die kennis te geraken is consensus nodig. Die wordt doorgaans bereikt door langdurige discussies in de vakliteratuur. Het gaat dus om de langere termijn zodat meerdere experimenten en interpretaties door verschillende onderzoekers tegen elkaar afgewogen kunnen worden. De mening van één enkele onderzoeker of onderzoeksgroep is beslist niet maatgevend.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: za 04 sep 2021, 13:39Is het wel verstandig dat beta-wetenschappers uitspraken in de populaire pers doen terwijl er nog geen consensus is over bepaalde zaken?
Je hebt hier inderdaad een punt.

Maar ik vind dat bèta wetenschappers zich juist veel meer, en vooral steviger in het publieke debat zouden moeten mengen. Het punt is echter dat hun onderzoek doorgaans veel lastiger is uit te leggen aan een lekenpubliek dan dat van menswetenschappen. Hoe vaak zie je bèta wetenschappers op de Tv? Ja, nu met de corona pandemie hoor je er van een paar. Maar zij zijn doorgaans enigszins wereld vreemd en te beleefd om bijvoorbeeld zulke charlatans als Maurice de Hond en Willem Engel van ‘viruswaarheid’ kalt te stellen. Bovendien worden degenen die wèl hun nek uitsteken in vooral de rechtse media vaak met groot wantrouwen bezien, en zelfs persoonlijk bedreigd. De wereld op zijn kop!

Volgens mij is er iets fundamenteels mis met de stand van onze, westerse beschaving! Tè weinig mensen kunnen de razendsnelle ontwikkelingen bijhouden en op waarde schatten. Wat te doen?
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: za 04 sep 2021, 14:36 Volgens mij is er iets fundamenteels mis met de stand van onze, westerse beschaving! Tè weinig mensen kunnen de razendsnelle ontwikkelingen bijhouden en op waarde schatten. Wat te doen?
Mensen wat breder opleiden? Of in ieder geval wat bredere kennis meegeven? Bijv. een rechtenstudent ook wat meegeven over de ontwikkelingen op beta-gebied. En de beta's wat alfa-kennis meegeven.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

In mijn laatste functie heb ik altijd gepleit voor een major (in Delft bèta) en een minor (in Delft alfa of gamma). Het is echter nooit tot een realisatie kunnen komen. Argument: te duur. Maar volgens mij zijn we nu duurder uit, zelfs in de aap gelogeerd!
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Drie dingen. De Tweede Kamer is feitelijk ongeschikt om een goed en betrouwbaar debat over deze crisis te houden, zoals Neerhoff terecht aangeeft.
Studenten opleiden "leren denken als een wetenschapper" zal niet helpen dit politiek probleem op te lossen.
Het is de gewoonte geworden, zoals Bakker bv. laat zien je individueel
en zonder voldoende kennis en ervaring publiekelijk uit te spreken.
Ten slotte (Ik houd het kort) is de politiek verworden tot elck wat wils en worden wij bestuurd via persconferenties...
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Ik verwijs naar een artikel van Menno Hurenkamp NRC 21 augustus 2021 )Opinie& Debat pagina 07. De titel "Een verloren politiek momentum "
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

De tegenstelling tussen pro en anti-vaccinatie enigszins ongenuanceerd samengevat:

Òf een minderheid (anti) terroriseert een meerderheid (pro), òf een meerderheid terroriseert een minderheid.

Kies maar.
Plaats reactie