DE CORONAVIRUS CRISIS

fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: do 17 feb 2022, 10:24Een en ander hangt af van de ernst van het virus. Jouw stellingen lijken niet op te gaan in geval van de milde Omnikron-variant.
Een open deur natuurlijk, juist omdat het een publiek geheim is dat het anti-vax tuig floreerde bij de uitbraak van een verre van onschuldige corona variant.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

Interessant artikel: 'Why don’t some people want to get the vaccine? Here’s why' Bron: https://www.theguardian.com/commentisfr ... id-vaccine

Een van de dingen die me in dit artikel opvalt is de mededeling dat de Amerikaanse CDC (Centers for Disease Control and Prevention), een overheidsorgaan, donaties ontvangt van Big Pharma:

"The CDC receives immense sums of money from big pharma, while failing to adequately disclose these donations and industry ties, despite obvious conflicts of interest in many of these “gifts.” This was a big problem even before the pandemic. Yet despite vocal calls for reform, no changes were made – even as donations rapidly increased in the midst of the Covid-19 crisis. Through its affiliated foundation, more than $100m was pumped into the CDC by corporations in the fiscal year 2020 alone (not to mention additional donations by anonymous donors and named individuals, foundations or lobbying groups associated with the pharmaceutical industry)."

Hoe zou dat in Nederland gaan? En waarom zijn we zo afhankelijk van de a-sociale farmaceutische industrie? Kunnen we zelf geen vaccins ontwikkelen? Als een land als Cuba het kan (bron: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... cess-story), waarom Nederland dan niet?
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door hagenaars »

Je moet je door een Cubaanse "booster" laten inenten....lekker veilig.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: vr 18 feb 2022, 09:22 Hoe zou dat in Nederland gaan? En waarom zijn we zo afhankelijk van de a-sociale farmaceutische industrie? Kunnen we zelf geen vaccins ontwikkelen? Als een land als Cuba het kan (bron: https://www.theguardian.com/world/2022/ ... cess-story), waarom Nederland dan niet?
Het is een illusie te denken dat het mogelijk is om als onafhankelijke universiteiten geneesmiddelen te ontwikkelen en te produceren. Daarvoor is een link met de (private)industrie onontbeerlijk.

Binnen een communistisch regeringsbestel ligt dat natuurlijk anders.

Het wordt inderdaad hoog tijd dat Europa zich een onafhankelijke positie verwerft op het gebied van 1. Militaire technologie 2. Energie technologie 3. informatie technologie 4. Voedsel industrie en 5. Big Farma.

Tot op heden - en voor zo lang dit duurt (westerse neergang en Aziatische opkomst!) - lift Europa mee op Amerikaanse kennis en kunde van deze sleutel industrieën.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

hagenaars schreef: vr 18 feb 2022, 10:16 Je moet je door een Cubaanse "booster" laten inenten....lekker veilig.
Is Hagenaars uit zijn winterslaap geboosterd?

Inzake niet-Cubaanse boosters: "Repeat booster doses every four months could eventually weaken the immune response and tire out people, according to the European Medicines Agency." Bron: https://www.bloomberg.com/news/articles ... m-ema-says
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: do 17 feb 2022, 10:21Ik vraag me af of het risico op long covid voor jongeren groter is dan het risico op myocarditis door vaccinatie.
Deze vraag stellen experts zich als professionals natuurlijk ook. En kennelijk zijn die omtrent deze kwestie onderling tot een soort van consensus gekomen. Vandaar de nog altijd actuele, wereldwijde oproep je toch vooral te laten vaccineren. Kennelijk wegen de voordelen van vaccinatie op tegen het nadeel van een mogelijke hartspier ontsteking.

Dat jij je als inhoudelijk complete outsider op het gebied van virussen vragen als deze stelt, illustreert hoe complotdenkers en wantrouwende onwetenden naar wetenschap kijken: ze lezen een paar krantenartikelen en denken dat zij dan tot een onderbouwd oordeel kunnen komen. Maar juist het afwegen van de verschillende, en soms zelfs tegenstrijdige bevindingen behoort tot de kerncompetenties van het wetenschapsbedrijf.

Ik wees je hier al herhaaldelijk op, maar kennelijk zonder resultaat.

Hoe als leek dan wel om te gaan met wetenschap? De kunst is dan deskundigen te vinden die je vertrouwt. Dit is inderdaad geen sinecure omdat volslagen integere wetenschapers soms zèlf tegenstrijdige geluiden laten horen. Logisch ook, wetenschap gedijt immers bij het openbare debat en voortschrijdend inzicht!

Maar als je experts als Marjan Koopmaan of Jan Kluytmans al niet vertrouwt (OMT-leden die weloverwogen formuleren) en die soms zelfs voor ‘moordenaar’ uit maakt, dan ontbreekt het je aan elementair oordeelsvermogen of je zit in een radicaal foute film.

Oordelaars binnen empirische wetenschappen als virologie - waar immense bedragen nodig zijn voor kwalitatief goed onderzoek - is heel wat anders dan het onderzoek van bevooroordeelde historici als de gelauwerde Kees Fraseur (door wie is intussen wel duidelijk!) met zijn nep-onderzoek naar Nederlandse oorlogsmisdaden gedurende de bevrijdingsoorlog in Indonesië.

Overigens dient de competentie van internationale experts niet alleen beoordeeld te worden op hun al dan niet vermeende, maar meestal zelfs onvermijdelijke belangenverstrengeling met de industrie, maar op de kwaliteit van hun publicaties.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

Ik heb wel degelijk vertrouwen in de wetenschappelijke kennis van de experts. Het gaat mij meer om de vertaalslag naar beleid. Ik wees je al eerder op de gang van zaken omtrent de Mexicaanse Griep. viewtopic.php?p=15653#p15653

Of ben je van mening dat de toenmalige foute gang van zaken een complottheorie is?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

Als je instantane zekerheid zoekt, moet je in de kerk zijn en niet in de wetenschap.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef: za 19 feb 2022, 16:45 Als je instantane zekerheid zoekt, moet je in de kerk zijn en niet in de wetenschap.
Ik meen me te herinneren dat jij ergens op dit forum een rijtje van misstanden voorschotelde ten gevolge van neoliberaal beleid. Kan ik uit jouw rotsvaste vertrouwen in de instanties die zijn belast met de gezondheidszorg afleiden dat het neoliberalisme op dit beleidsterrein zijn sporen niet heeft nagelaten?

Verder in het nieuws: "Het Duitse ministerie van Binnenlandse Zaken heeft begin vorig jaar samen met verschillende wetenschappers aan een strategie gewerkt om de angst voor corona te vergroten, om zo begrip voor ingrijpende coronamaatregelen te kweken." Bron: https://nos.nl/artikel/2367971-duits-mi ... -te-wekken
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: DE CORONAVIRUS CRISIS

Bericht door fred neerhoff »

David Bakker schreef: za 19 feb 2022, 18:47Ik meen me te herinneren dat jij ergens op dit forum een rijtje van misstanden voorschotelde ten gevolge van neoliberaal beleid. Kan ik uit jouw rotsvaste vertrouwen in de instanties die zijn belast met de gezondheidszorg afleiden dat het neoliberalisme op dit beleidsterrein zijn sporen niet heeft nagelaten?
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op di 22 feb 2022, 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie