MH17

David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: MH17

Bericht door David Bakker »

In 2015 schreven Karel Knip en Steven Derix boven hun artikel: "Er vliegt een vogeltje in uw richting" https://www.nrc.nl/nieuws/2015/07/11/er ... 9-a1173154. Vandaag schrijft Derix in https://www.nrc.nl/nieuws/2020/03/09/zo ... t-a3993143:

"Het OM besteedde veel aandacht aan de afwegingen die zijn gemaakt om te komen tot de tenlastenlegging. Alle informatie die is aangeleverd door Rusland is uitgebreid geanalyseerd, zo zei Ferdinandusse. Ook berichten over het knoeien met bewijs, zoals bijvoorbeeld met de telefoongesprekken die zijn afgeluisterd door de Oekraïense geheime dienst SBOe, zijn uitgebreid tegen het licht gehouden.

Volgens het OM blijkt die „open blik” ook uit de mannen die níét zullen worden vervolgd voor de ramp. Onder hen is de bekende Russische rebellencommandant Igor Bezler, die kort voor de ramp telefonisch doorgaf dat er een „vogeltje” aan kwam vliegen. Volgens Ferdinandusse heeft „uitvoerig onderzoek” niet kunnen aantonen „dat dit gesprek daadwerkelijk heeft bijgedragen aan het neerschieten van vlucht MH17.”
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: MH17

Bericht door fred neerhoff »

Een verontrustende rechtsopvatting.

Gesteld dat de MH17 vlucht per abuis is neergeschoten. En stel dat dat abuis werd veroorzaakt omdat de daders in de vaste overtuiging waren dat zij niet met de MH17 van doen hadden, maar met een vijandig Oekraïens vliegtuig dat zij wilden (=met voorbedachte rade) neerschieten.

Naar mijn idee is er dan sprake van doodslag op de MH17 inzittenden, en kan er geen sprake zijn van moord (moord= doodslag met voorbedachte rade). Immers, hadden de daders geweten dat zij het verkeerde vliegtuig op de korrel hadden, dan hadden zij beslist niet geschoten.

Het OM redeneert echter anders. Zij stellen dat de voorbedachte rade, onafhankelijk op wie die betrekking had, voldoende is om de daders te beschuldigen van moord.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: MH17

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Een verontrustende rechtsopvatting.

Gesteld dat de MH17 vlucht per abuis is neergeschoten. En stel dat dat abuis werd veroorzaakt omdat de daders in de vaste overtuiging waren dat zij niet met de MH17 van doen hadden, maar met een vijandig Oekraïens vliegtuig dat zij wilden (=met voorbedachte rade) neerschieten.

Naar mijn idee is er dan sprake van doodslag op de MH17 inzittenden, en kan er geen sprake zijn van moord (moord= doodslag met voorbedachte rade). Immers, hadden de daders geweten dat zij het verkeerde vliegtuig op de korrel hadden, dan hadden zij beslist niet geschoten.

Het OM redeneert echter anders. Zij stellen dat de voorbedachte rade, onafhankelijk op wie die betrekking had, voldoende is om de daders te beschuldigen van moord.
Uit de notulen van het JIT van 25 januari 2018 (zie viewtopic.php?f=6&t=586&start=230#p14539) maak ik op dat er binnen het JIT twijfel bestond over de haalbaarheid van moord als aanklacht. Maartje Nieuwenhuis (NL OM) stelt:
Maartje.png
Maartje.png (8.3 KiB) 4146 keer bekeken
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: MH17

Bericht door fred neerhoff »

fred neerhoff schreef:Een verontrustende rechtsopvatting.

Gesteld dat de MH17 vlucht per abuis is neergeschoten. En stel dat dat abuis werd veroorzaakt omdat de daders in de vaste overtuiging waren dat zij niet met de MH17 van doen hadden, maar met een vijandig Oekraïens vliegtuig dat zij wilden (=met voorbedachte rade) neerschieten.

Naar mijn idee is er dan sprake van doodslag op de MH17 inzittenden, en kan er geen sprake zijn van moord (moord= doodslag met voorbedachte rade). Immers, hadden de daders geweten dat zij het verkeerde vliegtuig op de korrel hadden, dan hadden zij beslist niet geschoten.

Het OM redeneert echter anders. Zij stellen dat de voorbedachte rade, onafhankelijk op wie die betrekking had, voldoende is om de daders te beschuldigen van moord.
Waarom verontrustend?

Stel dat ik jou wil vermoorden, en ik verwacht dat je morgen bij mij langs komt. Nadat er aangebeld is, denk ik zeker te weten dat jij voor de deur staat. Ik schiet daarom dwars door de deur inderdaad iemand dood. Maar niet jij bleek voor de deur te staan, maar een goede vriend.

Volgens het OM moet ik dan wegens moord op mijn vriend de bak in. Bizar!
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: MH17

Bericht door David Bakker »

OM heeft allerlei anonieme getuigen.Deze kunnen alleen verhoord worden door rechter-commissaris (RC), zonder aanwezigheid van de verdediging en OM. De RC zou dan met de vragenlijst van verdediging en OM het verhoor kunnen doen.

Officier van justitie Woei-A-Tsoi gaat ook in op de gelekte stukken van Bonanza Media en denkt aan een hack.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: MH17

Bericht door fred neerhoff »

Fred Westerbeke, hoofdofficier van justitie, en nu de leider van het MH17 onderzoek, kwam eerder ter sprake wegens zijn dubieuze rol in de veroordeling van de witwas praktijken van de ING-bank: viewtopic.php?f=6&t=401&p=13630&hilit=westerbeke#p13630

Dezelfde man beschuldigt nu de verantwoordelijken die per abuis de MH17 neerschoten voor moord.

Geef deze Westerbeke een opdracht (Rutte c.s staat in het MH17 dossier onder grote druk om een schuldige te veroordelen, liefst een Rus), hoe smerig ook, en hij staat klaar om alles bij elkaar te liegen.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: MH17

Bericht door hagenaars »

Voor moord is vriendschap met het slachtoffer irrelevant.
( Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie. )
De rechter kan uiteraard bij de strafmaat het tragische karakter meenemen.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: MH17

Bericht door hagenaars »

Als een of meerdere russen de daad pleegden (En dat is de aanklacht.) wat is daar dan politiek aan? Kunnen russen geen moorden plegen?
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: MH17

Bericht door hagenaars »

Als je vindt dat iemand liegt (Bijvoorbeeld Westerbeke.) dan moet het niet moeilijk zijn die leugen te traceren.
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Re: MH17

Bericht door David Bakker »

fred neerhoff schreef:Fred Westerbeke, hoofdofficier van justitie, en nu de leider van het MH17 onderzoek, kwam eerder ter sprake wegens zijn dubieuze rol in de veroordeling van de witwas praktijken van de ING-bank: viewtopic.php?f=6&t=401&p=13630&hilit=westerbeke#p13630

Dezelfde man beschuldigt nu de verantwoordelijken die per abuis de MH17 neerschoten voor moord.

Geef deze Westerbeke een opdracht (Rutte c.s staat in het MH17 dossier onder grote druk om een schuldige te veroordelen, liefst een Rus), hoe smerig ook, en hij staat klaar om alles bij elkaar te liegen.
Westerbeke leidt het MH17 onderzoek niet: https://www.politie.nl/nieuws/2019/dece ... erdam.html
Plaats reactie