Het grote Islam dilemma.

hagenaars

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door hagenaars »

Op boekwinkeltjes.nl kunt u drie exemplaren van Hitler 's boek krijgen. D.w.z. u moet er flink voor betalen. U zit er naast:
"Mein kampf is niet vrij verkrijgbaar. Er is een verkoopverbod opgelegd. Dat is je al zo vaak uitgelegd."

Verbod van de koran is bezopen.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:Op boekwinkeltjes.nl kunt u drie exemplaren van Hitler 's boek krijgen. D.w.z. u moet er flink voor betalen. U zit er naast:
"Mein kampf is niet vrij verkrijgbaar. Er is een verkoopverbod opgelegd. Dat is je al zo vaak uitgelegd."

Verbod van de koran is bezopen.
Je negeert keiharde feiten. Mijn geduld is ook op met je. Je bent een drol, en drollen spoel je door. Je hoort thuis in het riool.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Waar heb ik moslims "imbeciel" genoemd dan? Dat zijn jouw woorden
Klopt. Volgens mijn logica moeten moslims namelijk wel imbeciel zijn als zij net zo onveranderlijk zouden zijn als de koran. En dat is wat jij lijkt te denken. Immers je wil niet horen van moslims die minder star zijn dan de ultra-orthodoxie.
hagenaars

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door hagenaars »

@ FT Hebt u die zelf bedacht? Knap hoor...
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef:
Tree Fhinker schreef:Waar heb ik moslims "imbeciel" genoemd dan? Dat zijn jouw woorden
Klopt. Volgens mijn logica moeten moslims namelijk wel imbeciel zijn als zij net zo onveranderlijk zouden zijn als de koran. En dat is wat jij lijkt te denken. Immers je wil niet horen van moslims die minder star zijn dan de ultra-orthodoxie.
Maar je zei dat ik lijk te denken dat ze imbeciel zijn. En dat is dus niet wat ik pretendeer, maar wat jij er van maakt. En legt mij die woorden in de mond, en daar hou ik niet van.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door hagenaars »

Kortom, moslims zijn soms orthodox en dan weer niet. Daarin lijken zij als twee druppels water op Joden, christenen en Hindoes.
Wel is er hier ter lande een politieke moord gepleegd door een orthodoxe gelovige moslim. Die ook nog geen spijt heeft van zijn daad. Dus opletten. Goed opletten...
Cardo58
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 23:09

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door Cardo58 »

Veel te lang om te lezen, onsamenhangend en op veel plaatsen volkomen onjuist.
Ik vind het wat drammerig en belerend, maar vanuit een verkeerd begrip van de Islam !

Ik weet niet of ik er verstandig aan doe om hier op de zaak in te gaan, maar zie al lezende zoveel onjuistheden dat ik haast niet anders kan ! Wie zijn mening baseert op het bovenstaande, loopt een groot risico.

Zelf ben ik nota bene grootgebracht als atheïst, Libertair en Vrij Denker en heb mij op mijn 32 gedurende 20 jaar aan de Islam verbonden vanwege mijn huwelijk. In die 20 jaar heb ik intensieve kennis opgedaan, ben ingewijd in 2 Soefie orden en heb de Nederlandse versie van de Koran in mijn kast staan.
Uiteindelijk heb ik de Islam toch de rug toegekeerd omdat 'de toon' van god's woord mij simpelweg niet bevalt.
Soefie zijn is iets anders en laat ik hier buiten de discussie.

De verschillen zijn niet groot !
Mensen maken ze groot !

Wie voor zichzelf een objectief beeld van de opkomst van de Islam wil ontwikkelen, kan ik een geweldig boek aanraden van de Engelse onderzoekster en Schrijfster Karen Armstrong, getiteld 'Mohammed' !

De Koran is een 'van boven' aan Mohammed doorgegeven reeks van richtlijnen. Deze kwamen in zijn slaap, of een trance, dat weten wij niet want hij was alleen in de woestijn.
Deze richtlijnen kwamen in gedeelten door. Enkele regels per maand, soms per jaar !
Mohammed leerde ze zo uit het hoofd omdat het zo langzaam ging en schrijven moeilijk in een woestijn.

De Koran kun je het beste beschouwen als 'Het Eerste Testament' van de Bijbel, waarin de 10 geboden ook 'van boven' kwamen. Dit zijn de 'boodschappen' van God, zoals ook Mohammed die op iets andere wijze ontving.

Mohammed kende de geschiedenis van Jezus en toonde groot respect voor Jezus als profeet. Zo ook Johannes de Doper, Jonas en nog een trits, die ik zelfs niet ken !

In deze tijd werd er veel oorog gevoerd tussen de Arabische stammen. Veel Koran teksten hebben dan ook een oorlogszuchtige toon, daar moet je mee om kunnen gaan en het begrijpen.

Mohammed kreeg nadrukkelijk de opdracht om de volgelingen van Jezus te respecteren, omdat zij "Het volk van het Boek" waren. Dat boek was de Bijbel en waarin staat dat ook zij in één god geloven !
Want "er is maar één god en dat is God". zegt de leer.
Het Arabische woord voor God is 'Alla'. Het is niet hún god, nee, het is dezelfde als die 'wij' kennen, alleen spreken ze het anders uit !!

Het Tweede Testament, dat het leven van Jezus beschrijft, is dus te vergelijken met de 'Hadit' (overleveringen) over Mohammed. Dit zijn beschrijvingen van zijn volgelingen over hoe hij handelde in zekere omstandigheden. Vaak oorlog, vaak erfenissen of schulden, ziekten of juridische zaken. Mohammed bad tot god en kwam later met een antwoord. Dit werd vastgelegd en bewaard en vormen nu de basis voor dagelijkse problematiek, geschillen of andere vragen.
Wordt het lastig dan ga je naar de Moskee om het de Imam te vragen om wat de Koran er over zegt.

Vaak dus een Interpretatie waarbij meestal de gulden middenweg wordt gekozen, tenzij het er duidelijk staat !

De Islam mag niet anderen dwingen zich te bekeren, verleiden mag wel. Liefst met mooie verhalen of voorbeelden.
Vrouwen mochten al direct een scheiding aanvragen als de man hen 'geen genoegen' schonk of haar kinderloos liet.
(Scheiden was hier 200 jaar geleden nog verboden en de Kerk houdt het nu ook nog vaak tegen!)
Achterlijk zijn de Moslims dus niet !

"Jihad", de Grote oorlog, is alleen gerechtvaardigd wanneer Moslims worden aangevallen/onderdrukt in hun geloof.
Anders is oorlog niet gerechtvaardigd!
'Kleine Jihad" is de verplichte strijd van de mens, de persoon tegen al zijn eigenslechte neigingen en gewoontes, veel eten, hechten aan geld en goud, vreemd gaan, etc.
Daar zijn regels voor.

De rest is Cultureel bepaald.
De hoofddoek is niet verplicht in de Koran !
De Hadit zeggen dat het beter is dat een vrouw zichzelf niet openlijk aan mannen laat zien en dat een sluier te prefereren is.
Maar als vrouw, met je lange haren in zo'n stoffige omgeving met weinig water ..., zou je dan ook niet liever een doek om je hoofd trekken om je te beschermen ? Dáár komt die hoofddoek vandaan !
De rest is verzonnen door ongeletterden en natuurlijk dominante mannen.

Als Moslims te gast zijn in een ander land, "Zegt de Koran" !!! Dienen zij zich bescheiden en onopvallend te gedragen en hun kleding aan te passen aan die van het land waar ze verblijven !

Zo, en nu stop ik, anders wordt het vervelend. Ik ga niet in op alle overige beweringen, maar geloof mij, ze rammelen ...
Laatst gewijzigd door Cardo58 op wo 04 mar 2020, 10:25, 2 keer totaal gewijzigd.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door wilfred degens »

Namens mij zeer van harte welkom op dit empathieloze forum.
Heel interessant betoog vanuit een ijzersterke invalshoek.
Ervaringsdeskundigen vind ik altijd zoveel waardevoller dan die Wikipedia naslag 'wetenschappers' en dat bloedeloze publicaties psittacisme.
Cardo58
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 01 mar 2020, 23:09

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door Cardo58 »

DIT STAAT OOK ELDERS, excuses. Door mijn 'nieuwkomerigheid of hersenschade' heb ik het denk ik verkeerd geplaatst.

Bovenstaand betoog is veel te lang om te lezen, naar mijn mening vrij onsamenhangend en op veel plaatsen volkomen onjuist.
Ik vind het wat belerend, maar vanuit een verkeerd begrip van de Islam !

Ik weet niet of ik er verstandig aan doe om hier op de zaak in te gaan, maar zie al lezende zoveel onjuistheden dat ik haast niet anders kan ! Wie zijn mening baseert op het bovenstaande, loopt een groot risico.

Zelf ben ik nota bene grootgebracht als atheïst, Libertair en Vrij Denker en heb mij op mijn 32 gedurende 20 jaar aan de Islam verbonden vanwege mijn huwelijk. In die 20 jaar heb ik intensieve kennis opgedaan, ben ingewijd in 2 Soefie orden en heb de Nederlandse versie van de Koran in mijn kast staan.

Uiteindelijk heb ik de Islam toch de rug toegekeerd omdat 'de toon' van god's woord mij simpelweg niet bevalt.
Soefie zijn is trouwens iets anders en laat ik hier buiten de discussie.

De verschillen tussen Islam en Christendom zijn juist niet groot ! Wij Mensen maken ze groot !

Wie voor zichzelf een objectief beeld van de opkomst van de Islam wil ontwikkelen, kan ik een geweldig boek aanraden van de Engelse onderzoekster en Schrijfster Karen Armstrong, getiteld 'Mohammed' !

De Koran is een 'van boven' aan Mohammed doorgegeven reeks van ethische richtlijnen. Deze kwamen in zijn slaap, (of een trance, dat weten wij niet want hij was alleen in de woestijn).
Deze richtlijnen kwamen in gedeelten door. Enkele regels per maand, soms per jaar !
Mohammed leerde ze zodoende uit het hoofd omdat het zo langzaam ging en schrijven moeilijk is in een woestijn.

De Koran kun je het beste beschouwen als 'Het Eerste Testament' van de Bijbel, waarin de 10 geboden ook 'van boven' kwamen. Dit zijn de 'boodschappen' van 'God' , zoals ook Mohammed die op iets andere wijze ontving.

Mohammed kende de geschiedenis van Jezus en toonde groot respect voor Jezus als profeet. Zo ook Johannes de Doper, Jonas en nog een trits 'profeten', die ik zelfs niet ken !

In deze tijd werd er veel oorlog gevoerd tussen de Arabische stammen. Veel Koran teksten hebben dan ook een oorlogszuchtige toon, daar moet je weten en mee om kunnen gaan om het begrijpen.
Begrip van de geschiedenis is bij heel veel dingen essentieel.
Maar wij Nederlanders met onze grote betweterige mond, KENNEN DE GESCHIEDENIS NIET !
Waarom niet? Omdat het ons niet geleerd wordt.
Onwetende mensen zijn beter te manipuleren !

Mohammed kreeg nadrukkelijk de opdracht om de volgelingen van Jezus te respecteren, omdat zij "Het volk van het Boek" waren. Dat boek was de Bijbel en waarin staat dat Christenen ook in één god geloven !
Want "er is maar één god en dat is God". zegt de leer.
Het Arabische woord voor God is 'Alla'. [b"]Het is niet hún god",[/b] nee, het is dezelfde als die 'wij' kennen, alleen spreken ze het anders uit !!

Het Tweede Testament, dat het leven van Jezus beschrijft, is dus te vergelijken met de 'Hadit' (overleveringen) over Mohammed. Dit zijn beschrijvingen van zijn volgelingen over hoe hij handelde in zekere omstandigheden. Vaak oorlog, vaak erfenissen of schulden, ziekten of juridische zaken. Mohammed bad tot god en kwam later met een antwoord. Dit werd vastgelegd en bewaard en vormen nu de basis voor dagelijkse problematiek, geschillen of andere vragen.
Wordt het lastig dan ga je naar de Moskee om het de Imam te vragen om wat de Koran er over zegt.

Vaak dus een Interpretatie waarbij meestal de gulden middenweg wordt gekozen, tenzij het er duidelijk staat !

De Islam mag niet anderen dwingen zich te bekeren, verleiden mag wel. Liefst met mooie verhalen of voorbeelden.
Vrouwen mochten al direct een scheiding aanvragen als de man hen 'geen genoegen' schonk of haar kinderloos liet.
(Scheiden was hier 200 jaar geleden nog verboden en de Kerk houdt het nu ook nog vaak tegen!)
Achterlijk zijn de Moslims dus niet !

De "Jihad", de Grote oorlog, is alleen gerechtvaardigd wanneer Moslims worden aangevallen/onderdrukt in hun geloof.
Anders is oorlog niet gerechtvaardigd!
De 'Kleine Jihad" is de verplichte strijd van de mens, de persoon tegen al zijn eigen slechte neigingen en gewoontes, veel eten, hechten aan geld en goud, vreemd gaan, etc.
Daar zijn regels voor.

De rest is Cultureel bepaald.
De hoofddoek is niet verplicht vanuit de Koran !
De Hadit (ocerleveringen van Mohammed) zeggen dat het beter is dat een vrouw zichzelf niet openlijk aan mannen laat zien en dat een sluier te prefereren is.

Maar als vrouw, met je lange haren in zo'n stoffige omgeving met weinig water ..., zou je dan ook niet liever een doek om je hoofd trekken om je haren te beschermen ? Dáár komt die hoofddoek vandaan !
De rest is verzonnen door ongeletterden en natuurlijk dominante domme mannen.

Als Moslims te gast zijn in een ander land, ("Zegt de Koran" !!!) Dienen zij zich bescheiden en onopvallend te gedragen en hun kleding aan te passen aan die van het land waar ze verblijven !

Zo, en nu stop ik, anders wordt het vervelend. Ik ga niet in op alle overige beweringen, maar geloof mij, ze rammelen ...
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Het grote Islam dilemma.

Bericht door hagenaars »

U schetst een hoopvol en gesoigneerd beeld van de islam en dat is terecht, zeker, maar moet u niet de sterke bedreiging voor onze leefwijze noemen die ook uitgaat van de islam, o.a. door de vele en gruwelijke aanslagen...? Het nadrukkelijk afwijzen door de islam van de scheiding van kerk en staat. De intimidatie, de afwijzing van het vrije woord. Ik hoef denk ik de auteurs niet te noemen die over die aspecten van de islam hebben bericht...
Plaats reactie