Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef: Nee, elke religie vervult bovenal een emotionele behoefte.
Praktisch alles vervult een emotionele behoefte, daar ontkom je niet aan. Een mens is deels een emotioneel wezen en rationeel wezen. Boeddhisme is meer op ratio gebaseerd dan bijv. Christendom denk ik. Boeddhisme is namelijk veel "aardser".

Wetenschap vervult ook bovenal een emotionele behoefte, namelijk "het willen weten", ook dat is absoluut een emotionele behoefte.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Ook dat is iets wat je niet kunt stellen, want theoretisch is het wel mogelijk. Er kan een punt komen dat "intelligentie" zo ver komt dat alles bekend, de theory of everything
Onjuist. Er bestaat zelfs geen consensus over wat er precies onder "toeval" begrepen moet worden. Gebeurtenissen zonder oorzaak? Daarom ook wordt de kwantum mechanica (een beschrijving van de fysische werkelijkheid in termen van waarschijnlijkheden) tot op heden door niemand volledig doorgrond. Sterker nog, het is helemaal niet zeker dat dat ooit zal gebeuren!
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef: Onjuist. Er bestaat zelfs geen consensus over wat er precies onder "toeval" begrepen moet worden.
Daar heb ik het niet over. Over toeval heb ik zo mijn ideeen. Toeval bestaat niet, elke uitkomst is een onoverkomelijke uitkomst van alles wat er voorheen is gebeurd. Een andere uitkomst onder dezelfde omstandigheden is waarschijnlijk niet mogelijk. Toeval is een term die duidt op gebrek aan kennis.
Ook dat is iets wat je niet kunt stellen, want theoretisch is het wel mogelijk. Er kan een punt komen dat "intelligentie" zo ver komt dat alles bekend, de theory of everything
Je kunt dit niet uitsluiten. Dat "wij" toeval niet kunnen definieeren stat volledig los van of er een punt in tijd mogelijk is dat een intelligentie alles kan weten.
Gebeurtenissen zonder oorzaak? Daarom ook wordt de kwantum mechanica (een beschrijving van de fysische werkelijkheid in termen van waarschijnlijkheden) tot op heden door niemand volledig doorgrond. Sterker nog, het is helemaal niet zeker dat dat ooit zal gebeuren!
Dus
fred neerhoff schreef:Onjuist
is nergens op gebaseerd. Let wel, ik heb het niet over de nabije toekomst, maar stel de "mens" weet nog 1 miljoen jaar te overleven hier, en blijft zich ontwikkelen. Durf jij te stellen dat dan geen "theory of everything" gevonden kan zijn? Ik niet, het zou zeer arrogant zijn om dat te stellen.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

Ik wil nog wel even verder op het woord toeval, als je het in de letterlijke zin van het woord neemt betekent toeval niet meer dan "Iets dat ergens uitkomt" Ergens toe valt. Het zegt verder eigenlijk niks over waarom, maar suggereert wel dat er iets is dat het ergens toe doet vallen. Wat is dan de vraag. Het woord wordt alleen gebruikt in de zin van dat er een andere uitkomst evenwel mogelijk was, maar dat het deze uitkomst is geworden. Zonder duidelijk aanwijsbare reden. In die zin denk ik dat "toeval" niet bestaat.

Er is altijd een aanwijsbare reden, dat de geen die het "toeval" vaststelt die niet kan aanwijzen, duidt op gebrek aan wil om te onderzoeken of gebrek aan kennis om de reden/oorzaak vast te stellen.

In de letterlijke zin van het woord is toeval een woord met een heel andere betekenis. En in die zin kan ik niet ontkennen dat toeval bestaat.

Snap je wat ik bedoel?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Durf jij te stellen dat dan geen "theory of everything" gevonden kan zijn?
Dat stel ik dan ook niet! Ik beweer slechts dat zo'n theorie (ondersteund door experimenteel bewijs) thans niet voorhanden is en waarvan het bestaan zelfs onzeker is. Maar zelfs als zo'n valide theorie gevonden zou worden blijft het de vraag of die volledig doorgrond zal worden (dat is nu al het geval inzake de kwantum theorie: ofschoon valide, in de kern onbegrepen!).

Je hoeft alleen maar naar de wetenschapsgeschiedenis te kijken om te begrijpen dat de kracht van wetenschap al eerder overschat werd. Na Newton dachten de fysici dat de fysische werkelijkheid voor hen geen geheimen meer zou kennen.

Met de ontdekking van de kwantum theorie bleek dat een tomeloze overschatting te zijn. Ik zet mijn kaarten liever op voortschrijdend inzicht, maar heb niet de illusie dat de menselijke ratio ooit de volledige werkelijkheid zal kunnen bevatten.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef:
Met de ontdekking van de kwantum theorie bleek dat een tomeloze overschatting te zijn. Ik zet mijn kaarten liever op voortschrijdend inzicht, maar heb niet de illusie dat de menselijke ratio ooit de volledige werkelijkheid zal kunnen bevatten.
Wellicht niet in dit stadium van evolutie, maar wellicht ooit wel. De vooruitgang is niet toe te schrijven aan de mensheid, maar slechts aan een enkeling die af en toe voorbij komt en "gezegend" is met "Einstein" achtige inzichten.

Over 100.00 jaar of wellicht een miljoen is de mens iets dat geheel niet meer lijkt op de mens van nu. Ik sluit niks uit.
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

U blijft grossieren in opendeuren en binsenwahrheiten...Jammer is dat. Citaat: Over 100.00 jaar of wellicht een miljoen is de mens iets dat geheel niet meer lijkt op de mens van nu. Ik sluit niks uit.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:U blijft grossieren in opendeuren en binsenwahrheiten...Jammer is dat. Citaat: Over 100.00 jaar of wellicht een miljoen is de mens iets dat geheel niet meer lijkt op de mens van nu. Ik sluit niks uit.
Ga in de zandbak spelen, kleuter.
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

Een goed idee, maar neem een paraplu mee...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Er is altijd een aanwijsbare reden, dat de geen die het "toeval" vaststelt die niet kan aanwijzen, duidt op gebrek aan wil om te onderzoeken of gebrek aan kennis om de reden/oorzaak vast te stellen.
Onjuist. Er bestaat geen wetenschappelijke consensus over een al dan niet deterministische fysische werkelijkheid.

In een deterministische werkelijkheid heeft iedere gebeurtenis een (al dan niet gekende oorzaak). In de kwantum theorie lijken de gebeurtenissen echter zonder enige oorzaak plaats te vinden. Volslagen anti-intuïtief dus! Zie de zogenaamde Einstein-Bohr controverse in de fysica https://en.wikipedia.org/wiki/Bohr%E2%8 ... in_debates

De Nederlandse fysicus en Nobelprijswinnaar Gerard 't Hooft is op internationaal niveau 1 van de zeer weinigen die nog geloven (van zeker weten is al helemaal geen sprake!) in een deterministische wereld. De uitkomst van de controverse is tot op heden onbeslist. Zie bijvoorbeeld http://www.kennislink.nl/publicaties/on ... m-motorkap.
Plaats reactie