Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef: M.i. behoeft het hier op dit Forum geen betoog dat het geloof in goden of wonderen een nogal obscure manier is om het leven te vieren.
Dat doe ik ook niet, ik geef enkel aan dat zingeving en zingeving aan god gekoppeld 2 totaal verschillende vormen van zingeving zijn. 1 is waar, de ander is onwaar aangezien eenmaal bij god aangekomen de zingever zelf zinloos is geworden. Waarmee het zinloosheid bevestigd ipv zingeving. Dat wil ik er mee aangeven.
hagenaars

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door hagenaars »

U trapt met veel geweld een open deur in, snapt u?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef: ik geef enkel aan dat zingeving en zingeving aan god gekoppeld 2 totaal verschillende vormen van zingeving zijn.
Je kan niet met droge ogen beweren dat er maar 1 valide zingeving mogelijk is, namelijk de jouwe. Religie bestaat ook zonder een god. Vraag het maar aan humanisten of boeddhisten.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef:
Tree Fhinker schreef: ik geef enkel aan dat zingeving en zingeving aan god gekoppeld 2 totaal verschillende vormen van zingeving zijn.
Je kan niet met droge ogen beweren dat er maar 1 valide zingeving mogelijk is, namelijk de jouwe. Religie bestaat ook zonder een god. Vraag het maar aan humanisten of boeddhisten.
Boeddhisme is een levensovertuigen volgens mij, geen religie. Er is in wezen maar 1 vorm vabn zingeving, namelijk zingeving zonder god, want wie is gods' zingever? Bij god wordt die zingeving namelijk weer zinloos bij gebrek aan zingever voor God. Daar ontkracht het dus zichzelf.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:U trapt met veel geweld een open deur in, snapt u?
Volgens mij begrijp jij het niet.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Boeddhisme is een levensovertuigen volgens mij, geen religie.
Religie (= zingeving ), dus ook een levensovertuiging die niet exclusief op een god of goden betrekking hoeft te hebben.
Tree Fhinker schreef: Er is in wezen maar 1 vorm van zingeving, namelijk zingeving zonder god
Niet iedereen doorgrondt de betekenis van harde wetenschap(= objectiviteit) volledig. Trouwens, er bestaat geen objectieve waarheid (uitgezonderd het fysische experiment). Mensen maken zelf uit hoe zij in het leven staan en wat zij al dan niet belangrijk vinden. Wat jij onzin vindt ervaren andere mensen als het hoogste inzicht.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef: Religie (= zingeving ), dus ook een levensovertuiging die niet exclusief op een god of goden betrekking hoeft te hebben.
Wat betreft boeddhisme is er wel vaker verwarring of het nou religie is of niet volgens mij. Maar ik zie dat wiki het er ook onder schaart. Dus wat mij betreft heb je gelijk, is ook geen "halszaak" verder.
Niet iedereen doorgrondt de betekenis van harde wetenschap(= objectiviteit) volledig. Trouwens, er bestaat geen objectieve waarheid (uitgezonderd het fysische experiment).

Ook dat is iets wat je niet kunt stellen, want theoretisch is het wel mogelijk. Er kan een punt komen dat "intelligentie" zo ver komt dat alles bekend, de theory of everything
, daarlangs kun je een moraliteit leggen die geheel objectief is. Maar daar zijn we natuurlijk nog lang niet. Maar in de praktijk kun je wel zeggen dat het laboratorium objectief is. Een uitkomst is een uitkomst, daar hoeft niet per definitie een mening aangehangen te worden.
Mensen maken zelf uit hoe zij in het leven staan en wat zij al dan niet belangrijk vinden
Ja da's wel de realiteit, en sinds het internet er is vindt iedereen ook ineens overal iets van. Wat ook niet altijd iets positiefs is.
Wat jij onzin vindt ervaren andere mensen als het hoogste inzicht.
Absoluut, praktisch alles is relatief. Maar zingeving zoeken bij een opperwezen dat het bestaan zingeeft en uitkomen bij een opperwezen dat geen zingever heeft maakt het opperwezen zelf zinloos, in de letterlijke zin, en dat maakt dus uiteindelijk dat tot een zinlose zingeving. Het ontkracht zichzelf, waarmee het zichzelf invalideert.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Maar zingeving zoeken bij een opperwezen dat het bestaan zingeeft en uitkomen bij een opperwezen dat geen zingever heeft maakt het opperwezen zelf zinloos, in de letterlijke zin, en dat maakt dus uiteindelijk dat tot een zinlose zingeving.
M.i. is de essentie van religie nu juist dat het op irrationele keuzes stoelt. Rationeel argumenteren helpt daarom meestal niet. Het gaat over gevoel in plaats van verstand.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door Tree Fhinker »

fred neerhoff schreef: M.i. is de essentie van religie nu juist dat het op irrationele keuzes stoelt. Rationeel argumenteren helpt daarom meestal niet. Het gaat over gevoel in plaats van verstand.
Nu ontkracht je weer waar je je net voor hard maakte. Theïsme doel je op denk ik, niet religie dan. Want het gaat bij boeddhisme niet op volgens mij, boeddhisme is meer gericht op ratio
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Waarom viert hypocrisie hoogtij in Nederland?

Bericht door fred neerhoff »

Tree Fhinker schreef:Nu ontkracht je weer waar je je net voor hard maakte.
Nee, elke religie vervult bovenal een emotionele behoefte.
Plaats reactie