Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitiever

wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitiever

Bericht door wilfred degens »

Wat wij ooit als gastvrijheid zagen, worden we nu overspoeld door eisende schreeuwlelijkerds uit iedere windstreek van deze planeet.
Waar we ons beleefd en waarderend opstelden naar onze gastheer/vrouw, gaan wij nu al heel 'gewoon' hen onze religie en cultuur gebonden regels voorschrijven.
Waar we ooit elkaar op asociaal gedrag konden aanspreken, loop je tegenwoordig levensgevaar of total loss getrapt te worden.
Wat we ooit in onze beschaving als ingebakken vanzelfsprekend respect voor de ouderen hadden, kunnen onze zelfs hoogbejaarden zomaar om een kleinigheid total loss geslagen en getrapt worden.
Wat ooit bij ons sportief of onsportief heette, klinken nu als kreten uit het graf van Matusalem.
Wat wij ooit als eerlijk zakendoen zagen, heet tegenwoordig eigen grafgraverij.
Wat we ooit aan een ander goed wilden doen, wordt nu al door velen als uitbuitbare zwakte gezien en ook getracht op die toer te misbruiken.
Waar we ooit het gezegde hadden: "Zo betrouwbaar als de Bank van Nederland" heeft het begrip betrouwbaarheid in het algemeen eveneens slechts een rioolbetekenis gekregen.
Waar de wijsheid van een wijze man/vrouw nog gewaardeerd werd, wordt er in dit digitale tijdperk niet eens meer naar zo iemand geluisterd. Wijsheid heeft m.n. haar maatschappelijke waarde in praktijk verloren.
Fijne ontwikkeling maakt de mens in ons land door en niet alleen in ons land vindt die devaluatie van oude waarden en normen plaats.
De vraag komt nu, "Waar wil je dan heen met je vaststelling? Alles maar bij het oude laten?"
Mijn antwoord is dan een wedervraag. Waar dacht je dat een volk zich prettiger en veiliger bij voelt?
Of moeten we vaststellen dat iemand die nog wel waarde en normen tracht te hanteren in zijn/haar dagelijkse leven een zombie geworden is in deze tijd tussen deze ratjetoe van schreeuwende en eisende en vechtende en herrietrappende multiculturele samenleving zonder herkenbare eigen identiteit?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door fred neerhoff »

Goed onderwijs is het antwoord!
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:Goed onderwijs is het antwoord!
Oké, maar bestaat dat nog wanneer de moraal en ethiek tussen de oren van de leerkrachten van tegenwoordig vandaan moet komen? Leerkrachten die voortdurend moeten balanceren op het slappe koord tussen zijn populariteit bij zijn leerlingen en zijn acceptatie bij zijn leidinggevende en de ouders van de leerlingen?
Ervan gemakshalve uitgaande dat die leerkrachten wel die achtenswaardige waarden en normen in zich dragen en in staat zijn die ondanks het mijnenveld van hun werkomgeving over te brengen op een klas met in principe onwillige leerlingen midden in hun generatieconflict. Wars van iedere inmenging van een volwassene in hun eigen zoektocht naar hun eigen nóg heel vage identiteit.
Ik vrees dat dit een utopische gedachte is. Helaas!
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door fred neerhoff »

Niet iedereen is de weg kwijt. Maar ik geef toe dat het herstel lang kan duren.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:Niet iedereen is de weg kwijt. Maar ik geef toe dat het herstel lang kan duren.
Gelooft u daar nog wel in?
Voor welke leerkracht de weg niet kwijt is, zou ik graag willen vragen welke weg u daarbij bedoelt.
De weg zoals u en ik die waarschijnlijk bedoelen maakt die leerkracht al monddood na een moraliserend woord in de klas. Ik wed dat er zo heel wat leerkrachten zijn die zich zeer bewust zijn van hun gouden ei niet kwijt meer te kunnen in de huidige sfeer is zijn klaslokalen. U moet daar toch ook ervaring mee hebben? Ieder woord van een leerkracht en zelfs zijn non verbale verschijning zet hem/haar vaak muurvast op een stigma bij deze heimelijk onzekere leerlingen. De enigen die bij die gasten nu indruk kunnen maken zijn hun afgoden in de sport of in de muziek of filmproductie.
U bent waarschijnlijk optimistischer dan ik. De vraag is of ik nu hierin een pessimist of een realist ben. Ik hoop het eerste.
Laatst gewijzigd door wilfred degens op di 15 sep 2015, 11:21, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door fred neerhoff »

Ja, die hoop heb ik zeker!
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door wilfred degens »

fred neerhoff schreef:Ja, die hoop heb ik zeker!
Ik was nog niet helemaal klaar met mijn vorige reactie toen u al reageerde. Foutje van mij.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door fred neerhoff »

Ik schaar mijzelf onder de optimistische realisten.
hagenaars

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door hagenaars »

De kop moet zijn "beschaafd" primitiever. Eerst even het ANP bericht, de hoofdlijnen:

De staat Alabama heeft de 83-jarige Walter Moody geëxecuteerd. Moody is voor zover bekend de oudste persoon die ter dood is gebracht sinds 1976, het jaar waarin het hooggerechtshof de landelijke opschorting van de doodstraf ongedaan maakte.

De man heeft jaren in de dodencel gezeten en had een gruwelijk misdrijf begaan, het is vele malen onderzocht en hoewel de dader ontkende, staat menselijkerwijs de daad wel vast.

Meestal zijn we tegen de doodstraf omdat hij onherroepelijk is en menselijke fouten niet uit te sluiten zijn. Dit is dus een dilemma. Voor of tegen de doodstraf bij vaststaande gruwelijke misdrijven.

Leo Polak schreef twee zeer leesbare ,maar ook zeer geleerde werken over dit dilemma.

Uit Polak, Leonard van mr.G.E.Langemeijer. "Polak was sterk onder de indruk geweest van de toenmalige hoogleraar voor strafrecht, G.A. van Hamel, de diep overtuigde en welsprekende voorman van wat toen de 'moderne richting' in het strafrecht heette en dus felle bestrijder van de vergeldingsgedachte. Het lag geheel in de lijn van het strijdbaar idealisme en de kritische aanleg van Polak dat hij als onderwerp de vergelding koos, in de verwachting een hecht gefundeerde weerlegging van deze leer te kunnen leveren. Bijzonder, zelfs voor een man van zijn begaafdheid, was de brede opvatting van deze studie. Hij voelde zich genoopt allereerst een hechte wijsgerige grondslag voor haar te leggen. Met de wijsbegeerte, in die tijd in Amsterdam gedoceerd door C. Bellaar Spruyt, had hij tevoren slechts terloopse aanraking gehad. Thans bracht zijn studie hem tot een standpunt nauw verwant aan dat van G. Heymans, het zogenaamde 'psychisch monisme' (misschien juister 'mono-psychisme' te noemen). Met Heymans maakte hij pas in 1909 kennis; hij kan dus niet als diens leerling in eigenlijke zin gelden; niettemin is hij diens opvattingen met zeldzame getrouwheid blijven belijden."

En: " Polaks kijk op het onderwerp van zijn proefschrift had in de loop van de tijd een diametrale verandering ondergaan: meer en meer was hij voor de vergeldingsgedachte gewonnen, en omstreeks 1916 waren zijn denkbeelden tot vastheid gekomen in de vorm die hij de 'objectiveringstheorie' heeft genoemd. Hij beschouwde sedertdien de vergelding als een onafwijsbare eis van gerechtigheid, die wel met andere strafdoeleinden verenigbaar was, maar daarvoor onder geen omstandigheden kon wijken. Zijn uitgangspunt was daarbij het hoofdbeginsel van de ethiek van Heymans: de objectiviteit en de gerichtheid van het zedelijke verwijt tegen het karakter. De egoïstische neigingen in het karakter mogen niet slagen, niet alleen niet in praktisch opzicht (schadevergoeding, restitutie), maar ook niet in zoverre dat hij die onzedelijk handelt niet de voldoening mag genieten van een handelen dat van het standpunt van de rechtsorde en dus van dat van een behoorlijk gezind mens juist betreurenswaardig is. Aan de mate van deze betreurenswaardigheid moet het strafleed evenredig zijn. Als strafleed komt echter in geen geval de doodstraf in aanmerking; de dood op zich zelf is geen leed, de doodsangst kan dit zijn, maar staat niet in verband met het vergrijp. "

Polak is dus voor vergelding, maar tegen de doodstraf met de bovengenoemde argumentatie, die ik niet overtuigend vind...
hagenaars

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door hagenaars »

Het is blijkbaar niet goed mogelijk voor de ambtelijke staf van de immigratiediensten 'lost persons' op te sporen. Een tip Haha. vraag even aan Het Rode Kruis hoe zij dat doen...

SAN DIEGO (ANP) - Uit stukken die de Amerikaanse regering maandag bij de rechtbank in San Diego heeft ingeleverd blijkt dat 463 migrantenouders die apart van hun kinderen waren opgesloten, niet meer in de Verenigde Staten verblijven, terwijl hun kinderen daar nog vastzitten. De ouders zijn uitgezet of zelf vertrokken.
De rechtbank had de regering in juni opgedragen om voor komende donderdag alle circa 2500 migrantenkinderen die apart zijn opgesloten met hun ouders te herenigen. Deze deadline wordt waarschijnlijk niet gehaald. Uit de stukken blijkt dat tot dusver 879 ouders hun kinderen hebben teruggekregen. Om hoeveel kinderen het gaat is niet duidelijk.
Plaats reactie