Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitiever

Aloja
Berichten: 8
Lid geworden op: di 28 apr 2020, 23:00

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door Aloja »

De problematiek die u heeft benoemd, heeft al zolang als de mens bestaat, bestaan.
Deze problematiek manifesteert zich echter iedere keer opnieuw in andere vormen.
Natuurlijk zijn er voor zover hulpmiddelen te bedenken, maar ik denk dat u uw hoop betreft concrete oplossingen beter los kunt laten.
Het heeft geen zin om te peinzen over 'hoe het vroeger allemaal beter was', productiever en bevorderlijk is om vooruit te kijken en te bedenken hoe wij de beste situatie kunnen creëren met de huidige ingrediënten.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door hagenaars »

Toch even een reactie van mij, zonder dat ik mij in uw discussie wil mengen.
Het gebruik van geweld werd minder en minder wat een gelukkige ontwikkeling was. (Ik verwijs naar Norbert Elias voor een verklaring.) Maar nu is het tij gekeerd en neemt het aantal geweldmisdrijven weer toe. Daar wijst Monique terecht op.
Een verklaring heb ik niet en ik heb daarnaar ook niet gezocht. Misschien dat Aloja ons wil helpen?
Monique

Re: Wordt de mensheid onbewust aldoor 'beschaafd' primitieve

Bericht door Monique »

@Aloja,

U bedoelt allemaal doen of er niets aan de hand is en ‘gewoon’ doorgaan op zoek naar .......dan maar niets doen? Dat hoofdstuk moet eindelijk eens uit zijn.
Waar wij altijd respect hadden voor onze ouders en educatieve opvoeders, verliest die groep al op steeds jongere leeftijd van de jeugd hun noodzakelijke overwicht wanneer het om
ethische waarden gaat als geweten, eerlijkheid, respect voor het leven van ieder mens, on- en sportiviteit enz. enz..
De opvoeders, de gezagsdragers voor de zeer jonge jeugd, verliezen hun invloed doordat de kinderen op school al vaak na 1 of 2 jaar computeronderwijs hun ouders domme sukkels vinden achter de computer. Ja, dat was nog in de tijd waarin de onvolgroeide hersens en emoties van onze kwetsbare tieners nog niet vergiftigd werden door agressieve videogames die omwille van het punten scoren zo veel mogelijk mensen laten neerknallen, steken of vergassen met gasgranaten. Dit kan vanaf 6+. Dat n.a.v van uw opmerking dat alles vroeger beter was. In deze context, ja.
Kan toch niet zo moeilijk zijn meneer of mevrouw Aloja om dit te begrijpen als mijn uitgangspunt is dat de overheid het verbod op harddrugshandel gelijk moet schakelen met het geestelijk vergiftigen van de meest kwetsbare mens uit onze samenleving: de tiener. Meaning: Met hoge sancties verbieden van gewelddadige games. Het gaat om de erkenning van de invloed op veel jonge kinderen van hardwerkende ouders en ouders die de wind hun kinderen laat opvoeden. Het gezwam om alle verantwoordelijkheid van de overheid te verhinderen dat het onder eigen verantwoordelijkheid valt, is blijkbaar al jaren in praktijk niet haalbaar gebleken. De massa gaat heel slecht om met het begrip eigen verantwoordelijkheid. Liberaal gezwets om van een moeilijk probleem af te komen!
Wij zijn met godsdienstonderwijs opgevoed en hoewel ik al vele jaren een agnost ben, ben ik in mijn moraal nog steeds een diep gewortelde christen, tot mijn eigen verbazing en constatering. Die kinderen leren spelenderwijs hun woede en agressie in een game onmiddellijk en zonder schroom af te reageren op iedereen die op hun scherm beweegt.
Duizenden zo vermoord te hebben, zitten ze nu in een disco met hun puberimago en krijgen een irritatie met een andere bezoeker in de club. Ze dragen messen bij zich en voor ze het vaak zelf beseffen als bij een game-impuls steken ze flink raak. Binnen of buiten maakt niet uit. Hun imago (van de stoere jongen zijn die voor niemand bang is) weegt onmetelijk zwaarder dan aan de gevolgen van hun steken te denken. Hoe duidelijk wilt u het nog meer hebben? Keihard verbod op al die krankzinnige legale ultra agressieve videogames!
Waarom niet, met een steekhoudend argument???
Plaats reactie