Wat mag dat nou kosten, een mens.

Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door Tree Fhinker »

Moeilijke vraag om te beantwoorden zo. Ik denk dat de vraag anders gesteld moet worden. Tot welk bedrag mag een mensenleven waarde hebben als het om "gemeenschappelijk" geld gaat. En wat is het persoonlijk waard?

Veel mensen hebben voor mij geen waarde, want onbekend maakt onbemind. Veel mensen die ik wel ken zijn wat mij betreft geen cent waard omdat ze naar mijn mening er een "verrotte" mentaliteit op na houden. Dus voor mij persoonlijk ligt de waarde daar waar ik die kan beoordelen op basis van wat ik weet van de persoon in kwestie. Voor sommigen die ik ken, is geen prijs te hoog, en in 2 gevallen zou ik mn eigen leven er absoluut voor op inruilen/geven.

Wanneer het om kinderen gaat, dan zeg ik gevoelsmatig, een kinderleven is meer waard. Volwassen mag je afrekenen op gedrag, kinderen niet want het zijn deels "ongeschreven bladeren". Beoordelen kan nog niet omdat men nog niet als "volledige persoonlijkheid" gezien kunnen worden. Maar wanneer is de persoonlijkheid compleet genoeg?

Ook dat is een dilemma, want de 1 heeft meer tijd nodig voor "het kind zijn" dan de ander. En een verstandelijke beperking kan weer de uitzondering zijn op de regel, want dan kun je onderbouwen dat de handicap belet ooit echt als "volwassen" gezien te worden.

Daarnaast is er het dilemma, dat de wereld overbevolkt raakt als je de technologie hebt iedereen te redden en dat ook doet. Dan wordt het onleefbaar uiteindelijk.

Heel moeilijk hier een antwoord op te geven in algemene zin, sommigen zijn "alles"waard, sommigen nog geen cent zegt mn gevoel. Maar kinderen verdienen in elk geval de kans in elk geval "volwassen" te worden. En dan kan ik in elk geval wel zeggen dat kinderen in algemene zin "alles" waard zijn wat mij betreft.

Dat is het beste objectieve antwoord dat ik kan bedenken zo snel.
hagenaars

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door hagenaars »

Het dilemma wordt door u uitstekend verwoord. Ik ben een beetje jaloers...Het gaat natuurlijk om twee problemen, twee politieke problemen. Misschien wel drie. (1) Hoeveel geld mag de overheid van ons vragen en hoe verdelen we het tekort, want er is nooit genoeg. 2.Als mensen creperen en dat doen ze in Afrika, in Azië etc. moet je dan helpen? Gegeven de overbevolking van deze aarde? Ik ben geneigd, de vraag, het dilemma met een volmondig "ja" te beantwoorden, maar er is een mits. De hulp moet gericht zijn en blijven op zelfredzaamheid...
3. Hoe houd je de belastingbetaler bij de les. Dat laatste is misschien nog wel de moeilijkste vraag...Egoïsme versus empathie. Marshallhulp versus ontwikkelingssamenwerking. https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... 4746,d.d24

Marshall was een Amerikaanse generaal die de Amerikaanse bevolking er van wist te overtuigen dat hulp aan Europa een intelligent idee was. (Het Marshallplan was een omvangrijk materieel hulpplan, op initiatief van de toenmalige Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken George C. Marshall ...)
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door Tree Fhinker »

Eeehm Hagenaars, even om op deze discussie verder te gaan. Wat mij betreft ben je flink in prijs gedaald :P
hagenaars

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door hagenaars »

flauw.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door Tree Fhinker »

Je zit bijna op 0,0
hagenaars

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door hagenaars »

Alweer zo'n tragische misrekening, kunt u niet een tijdje iets anders gaan doen. Een inburgeringscursus wellicht?
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:Alweer zo'n tragische misrekening, kunt u niet een tijdje iets anders gaan doen. Een inburgeringscursus wellicht?
Je zit op negatief, je bent total loss.
hagenaars

Re: Wat mag dat nou kosten, een mens.

Bericht door hagenaars »

U zegt het...
Plaats reactie