Over de ethische consistentie van dierenrechten

Stijn
Berichten: 94
Lid geworden op: di 04 feb 2014, 23:29

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door Stijn »

hagenaars schreef:Vrijdenkers geloven niet
je moet eens verschillende interpretaties van het woord "geloven" onderzoeken, en je zult zien dat bij sommige interpretaties (o.a. de interpretatie die in deze context relevant was) jij net zo gelooft als ik.
ze zijn wel geinteresseerd in bijzondere opinies.
interesse hebben in bijzondere opinies is ok, maar er meer geloof aan hechten wordt al snel irrationeel, in de zin dat je al snel daar inconsequent in gaat doen. Men mag niet naar willekeur wel meer geloof hechten aan sommige bijzondere opinies, en aan andere weer niet.
Ik lees bij tijd en wijle graag de opinies van Kroonenberg en zeker die van Louise Fresco, daarbij beschouw ik haar als voedingsdeskundige bij uitstek...Dit omdat zij het vraagstuk van de voeding multifunctioneel en mondiaal benadert.
terwijl haar uitspraken over gezonde voeding bij bv een kind of een bejaarde net een individuele benadering vereist, in de zin dat het losstaat van mondiale landbouwkundige vraagstukken over voedselzekerheid.
hagenaars

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door hagenaars »

Ik heb die klimaatdiscussie even laten rusten. De opinie van Kroonenberg volgde ik jarenlang. Hij bracht een paar sterke argumenten ter tafel. Maar geloof hechten, nou nee, dat uiteraard niet.

Ik adviseer je haar boek toch maar eens in te kijken...
Bron:
Fresco's Paradijs

In de zesdelige documentaire-reeks, gebaseerd op het in 2012 verschenen boek Hamburgers in het paradijs trekt de auteur onder het motto eten is weten is geweten de wereld rond. Ze bezoekt plekken waar op het gebied van landbouw en voedsel hoopvolle ontdekkingen zijn gedaan, kleine stappen worden gezet, of grote ontwikkelingen worden voorbereid. Gedurende deze reis laat Fresco zien wat we kunnen leren van de fouten uit het verleden en benadrukt ze de noodzaak van de wetenschap en de macht van de consument voor onze toekomst.


Binnenkort verkrijgbaar als DVD box

Uitgezonden op TV, oktober-november 2013, HUMAN TV, regie: Marjoleine Boonstra

Lees meer over Fresco's Paradijs

Hamburgers in het Paradijs

is Louise O. Fresco’s magnum opus over het beheer van de aarde in een tijd van ongekende groei en mondialisering. Ze neemt de lezer mee op een unieke culturele reis door de geschiedenis en de toekomst van ons voedsel. Met een even verhelderende als fijnzinnige pen schrijft ze over de meest uiteenlopende onderwerpen, van het eerste brood tot gentechnologie, van klimaatverandering tot megastallen, van het nut van de hamburger tot de problemen van slowfood.
Hamburgers in het paradijs is een belangwekkend, fascinerend en rijk geïllustreerd verhaal over voedsel en voeding, landbouw en de aarde, bestemd voor een breed lezerspubliek. Uitgeverij: Prometheus-Bert Bakker

Binnenkort Engelse en Franse vertaling beschikbaar

Lees meer over Hamburgers in het Paradijs
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door fred neerhoff »

Zie verder onder Antropocentrisme viewtopic.php?f=12&t=790
hagenaars

Re: Over de ethische consistentie van dierenrechten

Bericht door hagenaars »

Ik ga nog even door op dit thema en nu met het z.g. veganisme. Dit geloof (Elk geloof is bijgeloof, knoop dat goed in je oren.) wil ons niet alleen vleesloos maken, maar ook een smakelijk en gezond eitje verbieden. Omdat een ei uit een kip rolt en niet aan een boom hangt of uit de grond groeit als een knol, is het volgens Edwin Keja verboden er van te genieten. Hij schrijft dit in Het Parool op pagina 70 deze zaterdag 6 oktober en heeft daarmee het hoogste woord.
Ik ken deze dogmaticus niet (Ik weet alleen dat hij in zijn woonplaats Alphen aan den Rijn de afstand 10 km in de Berntsen Mulder Advocaten prestatieloop heeft gelopen. Dat hij man is en de plaats
564 / 1057
Categorie plaats
420 / 644) ) behaalde. ) Een hele prestatie!
Plaats reactie