Hoerenlopen.

hagenaars

Re: Hoerenlopen.

Bericht door hagenaars »

Je moet het werk zelf maar lezen. Het is trouwens echt de moeite waard. Het gaat er om dat ons gedrag sinds de 16e eeuw steeds meer ingehouden wordt. Norbert Elias introduceert de problematiek van de civilisatie van het gedrag met een analyse van de wellevendheidsboekjes van Erasmus. Vormen van gedragsvoorschriften zijn uiteraard van alle tijden. Maar het specifiek soort van gedragsverfijning en verandering—het civilisatieproces—waar Elias het over heeft, ontstaat volgens hem vanaf grofweg de 16de eeuw. Vanaf die periode voltrekt zich een belangrijke kwalitatieve omslag inzake gedragssturing en gedragscontrole en wordt het begrip Civilité een zeer bepaalde inhoud gegeven.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hoerenlopen.

Bericht door fred neerhoff »

Ter herinnering: het issue is betaalde seks.

Nu nog even toelichten wat Elias hierover te berde bracht.

Tip: Als je naar een schrijver verwijst, wees dan zo beschaafd om specifiek te verwijzen (titel publicatie, eventueel pagina nummer en jaar van publiceren) zodat je mensen niet het bos in stuurt.

Verder: naar mijn mening bedrijft Elias een vorm van luchtfietserij in plaats van wetenschap. Heeft hij de opkomst van IS voorspeld? Van het salafisme soms? Nee, en nog eens nee. Hoezo civilisatie? Voor en van wie eigenlijk?
hagenaars

Re: Hoerenlopen.

Bericht door hagenaars »

ik heb verwezen naar zijn hoofdwerk. Dat lijkt mij legitiem. Hij heeft uiteraard in 1938 niet geschreven over IS, zoals je zult begrijpen. Wel schreef hij later over de gevestigden en de outsiders, een samenhangende theorie over de ontvangst van nieuwkomers.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hoerenlopen.

Bericht door fred neerhoff »

Het issue is betaalde seks. Ik stel vast dat je in zake dit thema niets anders hebt in te brengen dan jouw reactionaire -kleinburgerlijke mening.
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Hoerenlopen.

Bericht door Tree Fhinker »

En vooral niet hier op in gaan he? Hagenaars!
hagenaars schreef: Mensen zijn inderdaad dieren, maar dieren zijn geen mensen. Mensen hebben namelijk, zoals u waarschijnlijk wel weet, beschaving,
Beschaving is een relatief begrip. De Mens had 1000 jaar geleden ook "beschaving", maar vandaag de dag zien we dat niet als "beschaafd". Het is enkel beschaafd ten opzichte van ......

Daarnaast, "de mens" heeft geen beschaving. Sommigen leven volgens de ene norm, anderen volgens de andere norm. De norm is waar men voor zichzelf de beschaving aan afmeet. Dus zeer relatief. De 1 kan vinden dan prostitutie niet beschaafd is volgens zijn/haar norm, de ander kan juist pleiten voor dat prostitutie wel beschaving is. Want zonder prostitutie zou er zeer waarschijnlijk veel meer sexueel geweld zijn als aanranding en dergelijk. De norm waar "we" ons aan dienen te houden is de Nederlandse wet. En zolang prostitutie zich binnen die norm afspeelt, is het dus gewoon "normaal"!

Dus die beschaving waar je zo mee loopt te zwaaien, is nou niet echt een sterk argument. Je lijkt moeite te hebben met de relativiteit van woorden en situaties. Je lijkt alles als absoluut te zien.

Je lijkt mij helemaal geen "vrijdenker". Je zit erg vast in "absoluten".
hagenaars

Re: Hoerenlopen.

Bericht door hagenaars »

U zegt het. (Je lijkt mij helemaal geen "vrijdenker". Je zit erg vast in "absoluten". zegt Tree Fhinker.)
Tree Fhinker
Berichten: 317
Lid geworden op: wo 25 mei 2016, 23:11

Re: Hoerenlopen.

Bericht door Tree Fhinker »

hagenaars schreef:U zegt het. (Je lijkt mij helemaal geen "vrijdenker". Je zit erg vast in "absoluten". zegt Tree Fhinker.)
En de rest uit de reactie wordt te moeilijk voor je natuurlijk. Daarom negeer je het maar he? Typisch Hagenaars. En daar moet iemand nog tijd in steken? Hagenaars, je bent de moeite onwaardig. Je gedraagt je als een kleuter.
hagenaars

Re: Hoerenlopen.

Bericht door hagenaars »

U kunt het schelden en schimpen niet laten, jammer is dat. Kunt u niet een tijdje gaan hoerenlopen? Waar moet ik in godsnaam nog op ingaan? Op uw betoogje over beschaving?
Het issue begon met mijn bezwaar tegen een plannetje van de PvdA en de C.U. om hoerenlopen te verbieden. Een bezopen plan...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hoerenlopen.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Het bedoelde z.g.. beroep speelt zich in een geheimzinnige gemaskerde sfeer af, u kunt het desgewenst ontkennen maar dat zegt mij niets.
Zoals bekend pissen nogal wat mannen regelmatig buiten de pot. Maar als je niet of nauwelijks hoeft te pissen is de kans dat je ernaast pist natuurlijk ook nogal klein. En als je dan toch een keertje vreemd gaat dan ben je daar natuurlijk heel open over want je houdt niet van geheimzinnigheid. Gezellig ook voor het vrouwtje thuis, en oh zo beschaafd…..
hagenaars

Re: Hoerenlopen.

Bericht door hagenaars »

Je zou wel willen dat ik uitgebreid inging op dit gezever. Dat doe ik niet. Waar het om gaat, is dat de hoeren gemaskerd demonstreren voor hun vrijheid. En dat is raar. Dat plaatst het z.g. beroep in een vreemd daglicht.

Beschaving heeft een verscheidenheid van betekenissen met betrekking tot de menselijke ontwikkeling. Het kan verwijzen naar de algemene ontwikkeling van individuen of groepen, maar ook naar maatschappij met een bepaalde mate van complexiteit.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Beschaving

Soms wordt het begrip ook gebruikt om iemands maintien of attitude te beschrijven.
Plaats reactie