Hemmerechts en de familie Dutroux.

hagenaars

Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door hagenaars »

Hemmerechts en de familie Dutroux.


Kristien Hemmerechts (Brussel, 27 augustus 1955) is een Vlaams auteur. Zij schreef De vrouw die de honden te eten gaf, 2014 (roman)

sensatie, v. (-s), opzien ; opschudding.

Er zijn zaken waarbij sensatie het oogmerk is. Dit is er zo een. Ik heb het boek niet gelezen en zal dat waarschijnlijk ook niet doen. Ik heb geen zin mij verder in die gruwel geschiedenis te verdiepen. Hemmerechts schreef een roman, maar het is natuurlijk in de eerste plaats een sensationeel verhaal.
Is die sensatie, die schaamteloze ophef over deze zaak verkeerd.? Het is geen belangrijk boek, denk ik. Laat die mevrouw Dutroux maar rustig in haar klooster blijven. En als het klooster gaat sluiten, liefst terug naar de cel.
Ik denk dat veel mensen dit boek gaan lezen omdat het de verkeerde nieuwsgierigheid prikkelt. In de besprekingen worden uiteraard de grote bezwaren die veel vooral Belgische mensen hebben geuit naar voren gehaald. Ik deel die bezwaren, althans ik begrijp ze heel goed. De auteur fantaseerde er lustig op los en de vraag is natuurlijk of dat wenselijk is. Zij had ook een serieus boek over de zaak kunnen schrijven, de sensatie vermeden.
Ik wil nog zeggen dat de banaliteit van het kwaad er met de haren bij wordt gehaald. Het wereldberoemde boek van Hannah Ahrendt las ik natuurlijk wel. Ik was het met de titel niet eens. Eichmann was helemaal geen onbelangrijk ambtenaar, integendeel uit de notulen van de Wannsee conferentie blijkt overduidelijk dat zijn rol in de vernietiging van het Europese Jodendom niets onbetekenends had. Hij heeft bij Hannah Ahrendt een verkeerde indruk gewekt.
De heer en mevrouw Dutroux hadden van mij de doodstraf kunnen krijgen. Net als Eichmann. Ik ben meestal tegen die straf, maar er zijn uitzonderingen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hannah_Arendt
Berre
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 14 jul 2014, 12:21

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door Berre »

Principieel ben ik van mening dat niemand het recht heeft te beslissen over leven en dood. Zelf niet in het geval van de meest verschrikkelijke seriemoordenaar. Mijn overtuiging wordt niet ingegeven door een religie, ik ben zo compleet mogelijk atheïstisch.

Wie een leven neemt verliest zelf zijn waardigheid, vooral als er sprake is van wraak. Dat gun ik de misdadigers niet.

De zwaarste straf is wellicht niet de doodstraf. Een leven dat eindeloos aansleept, opgesloten in volledige afzondering, in complete verveling, zonder afleiding of amusement en met net voldoende voeding en verzorging om te blijven leven lijkt me veel erger. Geen boeken, geen films, geen muziek, geen sport, geen spel, geen contact met de buitenwereld, geen kranten, geen inspanning, geen ontspanning en natuurlijk zonder hoop op een voorwaardelijke vrijlating.

Uiteraard dient deze straf voorbehouden te zijn voor de allerzwaarste misdadigers. Het gevangenisregime van Dutroux en zijn soort zoals we dat nu kennen is inderdaad veel te soepel.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door fred neerhoff »

Berre schreef:Wie een leven neemt verliest zelf zijn waardigheid, vooral als er sprake is van wraak.


Kan je deze bewering nader toelichten?
Berre schreef:De zwaarste straf is wellicht niet de doodstraf. Een leven dat eindeloos aansleept, opgesloten in volledige afzondering, in complete verveling, zonder afleiding of amusement en met net voldoende voeding en verzorging om te blijven leven lijkt me veel erger. Geen boeken, geen films, geen muziek, geen sport, geen spel, geen contact met de buitenwereld, geen kranten, geen inspanning, geen ontspanning en natuurlijk zonder hoop op een voorwaardelijke vrijlating.

Geen wraak, zeg je? Maar waarom verkies je deze perverse marteling dan boven de doodstraf? Een marteling die de gemeenschap voortdurend aandacht en geld kost.

Ik vind het genadeschot beter: men is meteen bevrijd van het subject en men belast zichzelf bovendien niet met een voortdurende preoccupatie met zo'n persoon.
hagenaars

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door hagenaars »

Mijn humanisme verzet zich tegen de doodstraf, maar ik snap het argument. De doodstraf is eenvoudig. Toch is het mensenwerk en waar mensen werken, worden fouten gemaakt. Je kunt de doodstraf niet ongedaan maken.
Geen goed idee, dus.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Mijn humanisme verzet zich tegen de doodstraf
Omdat humanisten zichzelf zulke gutmenschen vinden?
hagenaars schreef:Je kunt de doodstraf niet ongedaan maken.
Waarom zou de doodstraf ongedaan gemaakt moeten worden indien het bewijs van de misdaad onweerlegbaar is?
hagenaars

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door hagenaars »

Twee goeie vragen, hartelijk dank hiervoor. De humanist ziet in de mens een mogelijkheid tot verandering van gedrag. Het gaat dus niet om hoe de humanist zichzelf ziet, maar hoe hij de mogelijkheden bij de anderen ziet. Stel iemand vemoordt zijn familie, dan is het mogelijk dat betrokkene zijn fout later inziet en zich ontwikkelt tot een goed lid van de gemeenschap. Geef je hem de kogel dan gaat die mogelijkhied verloren- Vgl. Leo Polak, De zin der vergelding. (Is hier en daar nog antiquarisch verkrijgbaar.)
Tweede vraag. Een bewijs is helaas of gelukkig nooit onweerlegbaar. De laatste tijd kwamen er vele gevallen van gerechtelijke dwaling aan het licht. Jammer als je dan de vermeende daders heb opgehangen o.i.d.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:De humanist ziet in de mens een mogelijkheid tot verandering van gedrag.


Daar hoef je toch geen humanist voor te zijn?
hagenaars schreef:Een bewijs is helaas of gelukkig nooit onweerlegbaar.
Onjuist. Zie bijvoorbeeld de slachtpartij op jonge mensen door de reactionaire moordenaar Anders Behring Breivik, of zo je wilt de moord op Theo van Gogh door de islam-fascist Mohammed Bouyeri.
hagenaars

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door hagenaars »

Nee, hoor, wij humanisten claimen geen exclusiviteit. Ja, nu noem je twee uitzonderlijke politieke en openbaar gepleegde moorden, bovendien met bekennende verdachten. In mijn ogen zijn zij voldoende en afdoende gestraft.
Ik zie in dit geval niet de meerwaarde van het genadeschot.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Ik zie in dit geval niet de meerwaarde van het genadeschot.
Oh nee? En de afwezigheid van voortdurende staatsbemoeienis met deze lieden dan? En de kostenbesparing van hun jarenlange detentie? Trouwens, hoe kan je hun jarenlange eenzame opsluiting met je humanistische geweten overeenkomen? Een opsluiting die hierboven zo treffend als een perverse marteling is beschreven?

Ik vind dat als iemand moedwillig iemand anders van het leven heeft beroofd zelf geen recht op verder leven heeft.
hagenaars

Re: Hemmerechts en de familie Dutroux.

Bericht door hagenaars »

Ja, daar verschillen we dan van mening over, ik kan daar wel mee leven. Ik vind dat de staat zo nu en dan mensen zwaar moet straffen, dat kost geld ja, die kosten dragen we collectief. Daar worden in Den Haag meerderheidsbesluiten over genomen.
Plaats reactie