Koningslied versus Wilhelmus

Plaats reactie
David Bakker
Beheerder
Berichten: 1337
Lid geworden op: ma 28 nov 2011, 00:35

Koningslied versus Wilhelmus

Bericht door David Bakker »

Na al die commotie over het Koningslied misschien eens leuk om stil te staan bij het Wilhelmus. In het verleden schreef ik onderstaande tekst en publiceerde die naar ik meen op oude inmiddels verwijderde internetforum van De Vrije Gedachte. Hieronder treft u de tekst aan. Misschien kunt u er iets mee.

Ons prachtige Vlaamse, Franse, Duitse volkslied
Ons volkslied is een “Christelick Liedt gemaect ter eeren des Doorluchtichsten Heeren, Heere Wilhelm Prince van Oraengien”. Voor veel vrijdenkers zal dit “Christelicke” wel een gruwel zijn. Zelf heb ik er niet zo veel moeite mee. Als het aan mij ligt blijven we het Wilhelmus nog eeuwen nog eeuwen zingen, ook als we de Oranje monarchie zouden afschaffen. Het geuzenlied werd overigens al lang gezongen voordat we een monarchie werden.

Veel landgenoten begrijpen niet dat we zingen over "van Duytschen bloet" en “Den Coninck van Hispaengen” eren. Maar dat is natuurlijk geen reden om het Wilhelmus dan maar af te schaffen. Wie zijn best doet komt er achter dat ‘Duytsch’ iets anders is dan ‘Duits’ in de huidige betekenis van dat woord. Weliswaar komt Willem van Oranje uit een gebied dat in het tegenwoordige Duitsland ligt, maar er wordt bedoeld dat hij behoorde tot het Heilige Roomse rijk der Duytsche natie waar de Nederlanden ook een onderdeel van vormden (denk ook aan het verwante Engelse ‘Dutch’ dat weer Nederlands betekent). In de beginperiode van de Opstand werd de fictie gehanteerd dat we vochten tegen het wrede Spaanse bestuur van de Hertog van Alva maar niet tegen Filips II, koning van Spanje. Daarom eerden wij zogenaamd “Den Coninck van Hispaengen”. In 1581 zwoeren we dan uiteindelijk toch maar de koning af (‘Acte van Verlatinghe’).

Wie schreef het Wilhelmus? Volgens dr. E. Hofman zijn er twee versies van het Wilhelmus. De eerste versie uit 1568-69 zou zijn geschreven door Adrianus Saravia, de uit Artois (thans Noord-Frankrijk) afkomstige legerpredikant van Willem van Oranje. Deze versie is droevig van toon omdat de Opstand niet erg vlotte en Oranje de ene na de andere nederlaag leed. De Brusselaar Marnix van St. Aldegonde, vertrouweling, secretaris en propagandist van Willem van Oranje, zou in juli 1572 het gedicht van Saravia hebben bewerkt tot het huidige naamdicht. De voorletters van de coupletten vormen de naam van Oranje (WILLEM VAN NASSOV). Deze bewerking is optimistischer van toon. De reden is dat door de inname van Den Briel op 1 april 1572 door de watergeuzen, de Opstand een gunstige wending nam. Frappant is dat de melodie van het Wilhelmus afkomstig is van een Frans pro-katholiek spotlied over een mislukte onderneming van de Hugenoten onder de Prins van Condé tegen de stad Chartres in 1568.

Kortom, het Wilhelmus is een (protestants) geuzenlied dat een Duitse prins bezingt, geschreven door Frans/Vlaamse auteurs op de melodie van een pro-katholiek Frans spotlied. Het klinkt misschien gek, maar ik ben hier apetrots op. Wij hebben het oudste volkslied ter wereld, dat is ontstaan in een tijd dat de strijd om onze onafhankelijkheid begon. Het vormt een prachtige startpunt voor lessen over onze vaderlandsche geschiedenis, een geschiedenis die onze identiteit mede heeft gevormd. Laten wij ,vrijdenkers, daarom eendrachtig en uit volle borst te zingen: “Wilhelmus van Nassouwe, Ben ik van Duytschen bloet….”.
hagenaars

Re: Koningslied versus Wilhelmus

Bericht door hagenaars »

Ik kende deze bijdrage aan het oude forum niet, het is een geleerd en toch aardig opstel. Nederland is naast een fiere republikeinse natie een resultaat van Duits, Frans en Oostenrijks gekonkel. De monarchie danken we aan Napoleon. Een Corsicaan. Een kleine Corsicaan, luisterend naar de naam Napoleon Bonaparte, zet zichzelf op 2 december 1804 in de Notre Dame van Parijs een keizerskroon op, onder toezicht van de paus. Frankrijk is na de met bloed besmeurde revolutie weer een monarchie. Zelfs in het door hem geminachte Noorden ontkwamen we niet aan zijn macht. Wij kregen een ander lid van de familie als koning. Hij ging in Haarlem wonen, in een schilderijengalerij. Paviljoen Welgelegen. Onlangs prachtig gerestaureerd.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Paviljoen_Welgelegen
Naskatew
Berichten: 10
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 10:16

Re: Koningslied versus Wilhelmus

Bericht door Naskatew »

hagenaars

Re: Koningslied versus Wilhelmus

Bericht door hagenaars »

Ter aanvulling, de huidige monarchie danken we aan de Restauratie. Een, wat we nu een reactionaire beweging zouden noemen, greep Willem aan om zich een kroon aan te meten. Willem Frederik Prins van Oranje-Nassau, was de eerste Koning der Nederlanden uit het huis Oranje-Nassau. Na de nederlaag van Napoleon in de Slag bij Leipzig in 1813 werd hij ingehuldigd als 'Soeverein Vorst' der Verenigde Nederlanden.

Macht wordt genomen en niet geschonken... Wil je hier meer over weten, lees dan het meer dan tweeduizend jaar oude meesterwerk over strategie van Sun Tsu, Winnen zonder strijd, de Chinese klassieker over conflicthantering.
(Mijn editie is uit 2006, uitgegeven bij Altamira-Becht in Haarlem) Sun Tsu leefde van 544–496 voor onze jaartelling.
Plaats reactie