Ontwikkelingshulp? Me reet...

hagenaars

Ontwikkelingshulp? Me reet...

Bericht door hagenaars »

Wie goed nadenkt over de situatie met de vluchtelingen en het eventuele Europese beleid daarin, slaat de schrik om het hart. Wat is het geval? Er komen steeds meer vluchtelingen, meestal per vliegtuig of met de trein, maar zoals we weten uit Noord Afrika met de boot. Vaak gaat dat goed, maar soms is er een scheepsramp. Er mogen geen mensen verdrinken, dat leerde ons Hugo de Groot al. Op zee geldt de wet van de hulp, je probeert een schip in nood altijd te helpen, het mensenleven telt, er mogen geen mensen verdrinken, zegt Hans van Balen terecht. ( Van Baalen is de zoon van een administrateur. Hij volgde de lagere school in Krimpen aan den IJssel en ging vervolgens naar het Krimpenerwaard College in die plaats, waar hij van 1973 tot 1977 de Havo volgde en van 1977 tot 1979 het Atheneum. Vervolgens studeerde hij rechten aan de Rijksuniversiteit Leiden. Van Baalen werd lid van de studentenvereniging Minerva en was voorzitter van de aan Minerva verbonden studentenweerbaarheid Pro Patria.

Tijdens zijn studententijd was Van Baalen freelance-journalist bij de Sijthoff Pers. Na zijn afstuderen trad hij als directeur Public Affairs Consultants in dienst bij Deloitte Consulting. Van Baalen sloot zich in 1986 aan bij de VVD en was voor die partij vooral op internationaal gebied actief. Hij was als internationaal secretaris lid van het partijbestuur, was lid van het bestuur van de Liberale Internationale, hield zich bezig met het opstellen van de verkiezingsprogramma's voor de verkiezingen van het Europees Parlement en was VVD-gedelegeerde bij de algemene vergadering van de NOVIB.) Je bent niet voor niets een fatsoenlijk jurist. Maar dan hoe gaan we verder? Daarvoor raadpleeg ik andere politicus, namelijk Frans Timmermans.

Hij studeerde ook recht, maar is vooral een talenwonder en studeerde dus Franse Taal en letterkunde. Promoveerde.

Dr. F.C.G.M. (Frans) Timmermans-is sinds 1 november 2014 vicevoorzitter van de Europese Commissie en in de Commissie-Juncker belast met 'betere regulering' en duurzame ontwikkeling. Hij was van 5 november 2012 tot 17 oktober 2014 minister van Buitenlandse Zaken in het kabinet-Rutte II i. Daarvoor was hij van 22 februari 2007 tot 23 februari 2010 staatssecretaris van Buitenlandse Zaken (belast met Europese samenwerking) in het kabinet-Balkenende IV i. Van 19 mei 1998 tot 22 februari 2007 en van 17 juni 2010 tot 5 november 2012 was de heer Timmermans Tweede Kamerlid voor de PvdA. Daarvoor was hij adviseur en particulier secretaris van dr. M. van der Stoel, Hoge Commissaris nationale minderheden van de OVSE. Als Kamerlid hield hij zich bezig met defensie en buitenlandse zaken.)

Hij is ook verantwoordelijk, en vertelt in mijn avondblad hoe dit varken naar de mening van de Europese Commissie gewassen moet worden.
Drie dingen vallen mij op, terugkeer naar de regio van de vluchtelingen, stop de instroom en maak afspraken met de lande in de regio. En dan? Stel ze willen hun gevluchte inwoners niet meer terug? Papieren zoek, allerhande juridische belemmeringen, Zie daarvoor het boek Venushaar ( http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... kId=927742)

Het blijkt nagenoeg onmogelijk een vluchteling effectief terug te zenden. Dat is de lastige conclusie...

Onde de kop "Dit is een noodsituatie! We moeten dit regelen" Doet Frans een aantal waardevolle suggesties, maar oplossen, nee, dat kan hij ook niet. Want zijn ultieme dreigement, de ontwikkelingshulp stopzetten zal de Afrikaanse leiders, de leiders in het Midden Oosten, denk aan Syrië, Jordanië echt niet op andere gedachten brengen. Sommige problemen zijn onoplosbaar. Dit is er zo een. Niet op te lossen.

Bron: NRC Handelsblad 13 mei 2015.In het nieuws pagina 4.

Citaat C.v. Wiki en Parlement en Politiek.
Plaats reactie