Politieke Unie gewenst

hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

De tijd van koloniale imperia is voorbij, zoals je weet. Nee, het gaat om een Europese Unie, geen imperium... :mrgreen:
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Wim Klever (http://nl.wikipedia.org/wiki/Wim_Klever) verzond dd. 21 - 6 - 2012 onderstaande tekst naar het NRC voor plaatsing in de rubriek 'Opinie':

"Onder de krachtige impuls van Merkel drijven wij op rampkoers richting een politieke unie. Er wordt immers gesproken over (voorlopig gedeeltelijke) soevereiniteitsoverdracht naar Brussel. En dit betekent in feite dat een democratisch onvoldoende gedekte en voornamelijk ambtelijke super instantie gaat bepalen over welke zaken de lidstaten straks geen volledige zeggenschap meer hebben. Diverse volkeren zullen dit bij volksraadpleging niet accepteren. Overdracht van bevoegdheden betekent afstand ervan. Zoiets heeft in de geschiedenis nog nimmer zonder gewelddadige oorlogen plaats gevonden. Geen individu, geen land doet vrijwillig afstand van het eigen beheer over zaken van het allerhoogste eigen belang. Hoge nood, zoals die wij thans meemaken, heeft wel altijd gedwongen tot samenwerking in een of andere collectiviteit, een alliantie of federatie, waarin men zelf mee bepaalt wat voor alle partners zal gaan gelden.  Dat is logisch, daarin wil men goed- of kwaadschiks berusten als men het anders niet redt. Maar zoiets is in het Europa van vandaag met zijn democratisch tekort niet mogelijk, tenzij de EU grondig wordt verbouwd en gereconstrueerd naar een statenbond, waarin de lidstaten naar rato van hun economische potentie tezamen hun gemeenschappelijke belangen behartigen. In het  regionaal gespleten Europa van vandaag lijkt het niet meer te kunnen worden vermeden om aan de samenwerkende lidstaten, wier BBP zo dramatisch uiteenloopt ene wier schuldenlasten zo ongelooflijk verschillen, slechts een gewogen stem in het kapittel te geven, afhankelijk van hun productiviteit, hun financiële positie, hun bevolkingsaantal ook. In  de werkelijkheid van vandaag begint het geldschietende Duitsland die rechtmatige hoofdrol ook al voor zich op te eisen. Er zal een nieuwe grondwet moeten worden geconcipieerd voor een politiek stelsel van eerlijke solidariteit in passende verhoudingen en coëfficiënten, ongeveer naar het model van de 17e eeuwse Generale Staten van de Zeven Provincien, waarin het rijke Holland de doorslaggevende stem had of van de Provinciale Staten van Holland, waarin de wereldmetropool Amsterdam de doorslaggevende stem had. De vragende partij moet rechten afstaan; de betalende partijen  bepalen naar evenredigheid. Dat is de enig mogelijke weg naar een nieuw Europa."

Op 22 - 6 - 2012 antwoorde de NRC-redactie dat Klever's ingezonden brief niet geplaatst zou worden (wegens 'andere voorkeur'). Naar mijn mening een misser van de NRC.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Klever vergist zich of hij heeft de actualiteit niet goed bijgehouden, Europa is al een jaar of veertig een politieke unie, aleen zijn bepaalde taken en bevoegdheden niet adequaat geregelt. Dat wordt nu verholpen. Het zijn kleine minderheden die de Euro willen afschaffen, zij tonen weinig inzicht in de kosten die dit met zich brengt...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Ik denk eerder dat jij je vergist. Wim Klever publiceerde al op 18 - 11 - 2000 een concept Europese grondwet in de NRC.

Regelingen doordrukken die gebaseerd zijn op whisfull thinking - zonder je eerst te verzekeren van een democratisch draagvlak - is spelen met vuur. Enfin, ik begin mij nu te herhalen.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Nee, dat wist ik niet. Maar wat hield die "grondwet" dan in? En waarom is die Unie nu een ramp? Ik vind het meer een zegen...Welvaart, vrede,vrije handel, dat soort zaken kun je niet genoeg bevorderen, toch?

Trouwens met dat draagvlak zit het wel goed. Er is overal in Europa een ruime tot zeer ruime meerderheid voor dit interstatelijk arrangement. Toch? Denk ook eens aan landen als Turkije, Oekraine en Servie, wat willen ze graag lid zijn...
Nee, ik beschouw Europa als een groot succes.
Laatst gewijzigd door hagenaars op vr 29 jun 2012, 07:42, 1 keer totaal gewijzigd.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Kritiekloos gebabbel, Lex. Als vanouds.
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Kom op man en geef gerust je mening. Ik zal je er niet hard om vallen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef:Kom op man en geef gerust je mening.
Ik zou voor de zoveelste keer in herhaling vervallen.
hagenaars schreef: Ik zal je er niet hard om vallen.
Alsof mij dat zou deren!
hagenaars

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door hagenaars »

Ik wil jou helemaal niet deren, maar ik bestrijd wel jouw opinie inzake de door mij gevoelde noodzaak van een verdergaande politieke unie. Ik bedoel ook een meer explicite en direct gekozen leiding voor het integratieproces.
Directe verkiezingen, dus...Voor een federatiebestuur.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Politieke Unie gewenst

Bericht door fred neerhoff »

Referenda dus. Voor een vis op het droge. Ik hoor China op de achtergrond al lachen.
Plaats reactie