Informeel gedrag.

Plaats reactie
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Informeel gedrag.

Bericht door hagenaars »

In 1990 schreef dr. Cas Wouters een boeiende studie, Van Minnen en Sterven, informalisering van omgangsvormen rond seks en dood. Uitgeverij Bert Bakker, Amsterdam.
Sindsdien reist hij de wereld rond met deze boeiende theorie. Hij publiceert ook ( bijna jaarlijks) vele artikelen, ik geef een recente 1)

Ik zat laatst bij de tandarts, je vindt daar grappige tijdschriften. Zo ook Cosmo 2018 no 7 Je eerste ongesteldheid vieren. Het blad is voor jongedames vanaf 12 jaar. ( girls.) Het artikel is rijk geïllustreerd en bevat serieuze cultureel antropologische feiten van alle windstreken op deze wereld. Boeiend. De "girls" deinzen niet terug voor objectieve wetenschappelijke informatie, populair gebracht. Ik vermoed dat enige jaren terug het ondenkbaar was zulke publicaties in een populair tijdschrift. We gaan vooruit...

1)Cas Wouters • Michael Dunnin9 Editors

Civilisation and
Informalisation
Connecting Long-Term Social and Psychic Processes. E-reader Mcmillan 2019.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Informeel gedrag.

Bericht door wilfred degens »

U noemt dat vooruit gaan? :o Interessant voor iedere lezer van het populair magazine? :roll:
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Informeel gedrag.

Bericht door wilfred degens »

Wat dacht meneer hagenaars van:
ongeremd exhibitioneer gedrag? Voor u kennelijk amusant gedrag, maar een paar groei-jaartjes later voor die rijk geïllustreerd bloedende uit het ei kruipende uilskuikens, puur spijtgedrag?
Uw tandarts houdt in ieder geval wel rekening met zijn klantendiversiteit.
Bedenkelijk om dat 'vooruit gaan' te noemen, met of zonder uw 3 punten achter uw 'vooruit'.
Degens nu een zeikende moraalrakker?
Ben je dat wanneer je als gewoonte jezelf hebt aangeleerd om bij leuke, impulsieve opwellingen
altijd even door te denken of dat actuele leuk na enige tijd nog steeds zo leuk was.
Zelf dit uit al mijn eigen uiteindelijk niet zo leuke grappen geleerd.
Arme meisjes van 12 voor de gulzige camera's van een immorele eind- en hoofdredacteur.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Informeel gedrag.

Bericht door wilfred degens »

Informeel gedrag hoort bij de ontdekkingstocht van het leven, lekker even zonder de pappie's en mammie;s ge- en verboden.
Wie heeft niet informeel gedrag vertoond tijdens je generatieconflicten? Volstrekt normaal.
Bij volwassen verantwoordelijken in onze samenleving/de maatschappij met haar spelregels om voor iedereen het leven gelijkwaardig mogelijk te maken, mag informeel gedrag zwaarder gewogen worden.

Anekdote over informeel gedrag op de Leidse sociëteit Minerva.
Pins Bernhard sr was 'ns buitengewoon eregast op een Minerva corpsleden bijeenkomst. Op heuphoogte stond voor hem een grote stevige borreltafel.
De praeses begon zijn betoog toen hij plotseling Prins Bernhard bezig zag zich een naar eigen vermeend inzicht een eigentijdse houding te geven tussen al die veelbelovende jongelui.
De praeses onderbrak zijn woord, starend naar de man met de witte anjer in zijn revers, hangend in zijn Popie Jopie houding in zijn extra geplaatste comfortabele fauteuil, een paar seconden.
De praeses vervolgde weer zijn betoog met de woorden;
"Wil die jongen van Lippe Biesterfeld zijn poten van die borreltafel halen"!?!!
Bron; mondelinge overlevering.
Carnaval is het feest van het informele gedrag. Soms best wel heel leuk!
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Informeel gedrag.

Bericht door hagenaars »

Er zit zoals altijd veel emotie in uw bijdrage, die ik waardeer. Maar ik moet toch verzoeken niet van alles en nog wat door elkaar te klutsen. De samenleving in Europa en ons kikkerlandje daarin, gaat langzaam, heel langzaam vooruit. Natuurlijk zijn er terugvallen en excessen en het lijkt er op dat u daar erg op bent gefocust.
De informalisering is een niet meer te loochenen lange termijn beweging. Alleen de weerman en de Kamerleden dragen nog een kostuum..
Jaja de mores op sociëteit Minerva, vertel me wat. Maar ook dat is door de grote maatschappelijke verandering inmiddels geschiedenis. De groei van het onderwijs, de emancipatie en de mondialisering (Dit is geen volledige opsomming !) hebben veel goede, nee uitstekende verandering teweeg gebracht.
Dat er excessen zijn, en u noemt er enkele dat is juist en het is onze taak daar tegen te strijden. Er zijn ruim voldoende mogelijkheden om ergens een actie voor te voeren.
Dat is ook de enige werkzame manier om ellendige situaties de kop in te drukken.
wilfred degens
Berichten: 750
Lid geworden op: di 26 mei 2015, 09:29

Re: Informeel gedrag.

Bericht door wilfred degens »

hagenaars schreef: Jaja de mores op sociëteit Minerva, vertel me wat. .
Laat me raden, je bent waanzinnig gepest door je corpsleden. :roll:
Wie had dát op dit forum nou niet kunnen raden! :lol:
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Informeel gedrag.

Bericht door hagenaars »

Ik, gepest? Hoe komt u er bij.
Samoht Epées

Re: Informeel gedrag.

Bericht door Samoht Epées »

Moeten we dan volgens u al die meest persoonlijke intieme belevenissen zo aan de grote klok hangen? Gaat u dan ook ter wille van uw toegejuichte openheid uw eerste natte droom ervaring met uw kleikinderen bespreken? Voortaan met open gordijnen op uw huiskamerbank de liefde bedrijven vanwege de absurde openheid? Ik geloof daar niets van.
Ik vind die privacy loze openheid neigen tot exhibitionisme. Er zijn nu eenmaal zeer persoonlijke levenservaringen, welke je normalerwijze met niemand wilt delen. Die meisjes hun eerste menstruatie lijkt mij geen publicatie waardige informatie voor een normaal meisje met een gezond gevoel van intieme privacy.
Immers, alles wordt en dient zich aan culturele normen te houden, iedere cultuur gebonden norm bepaalt zijn grenzen.
hagenaars
Berichten: 365
Lid geworden op: zo 20 okt 2019, 16:33

Re: Informeel gedrag.

Bericht door hagenaars »

Inderdaad, zonder grenzen geen cultuur. (Vgl. Paul Scheffer De vorm van vrijheid Amsterdam: De Bezige Bij, september 2018. ISBN 9789023467151)
Plaats reactie