Duurt het nog erg lang?

hagenaars

Duurt het nog erg lang?

Bericht door hagenaars »

Ik denk het niet...Obama wil in elk geval bij zijn afscheid de vuile boel van George W Bush opgeruimd hebben. Ik geef nu eerst het laatste bericht (van Reuter en Nu.nl )...(En daarna mijn commentaar.)


Het Pentagon heeft zaterdag negen Jemenitische gevangenen van Guatanamo Bay verhuisd naar Saudi-Arabië.


Het is de grootste groep gevangenen die uit de omstreden Amerikaanse gevangenis op Cuba is verplaatst sinds president Barack Obama van plan is Guantanamo Bay in zijn geheel te sluiten voordat hij aftreed in januari 2017.

Onder de gevangenen was ook een man die al lange tijd in hongerstaking was.

Met de verhuizing blijven er nog tachtig gevangenen over in Guantanamo Bay. Velen van hen worden vastgehouden zonder proces, iets wat internationaal voor veel verontwaardiging heeft gezorgd.

Terug

De Amerikanen zitten met de gevangenen in hun maag, omdat ze vaak niet terug kunnen naar hun landen van herkomst. Het Congres wil ook niet dat de gevangenen naar de VS komen, dus probeert de regering andere landen te overtuigen om ze op te nemen.

Toen Obama in 2009 president werd, zei hij al dat het kamp binnen een jaar dicht moest. Het is een erfenis van zijn voorganger George Bush en diens oorlog tegen terrorisme.

Om buitenlandse verdachten ieder recht te ontzeggen, werden ze opgesloten in de Amerikaanse marinebasis op Cuba.

Voor bij het nieuws
Zie ook: Overzicht: Guantánamo Bay

De operatie leek succesvol, binnen een jaar de gevangenis vol krijgsgevangenen sluiten. Maar het bleek toch niet zo eenvoudig als gedacht. En logisch ook, geen land wil boze oud krijgsgevangenen opnemen. Allemaal zijn we boos en verontwaardigd, maar het is als met windmolens, goed dat ze er zijn, vooral als er veel wind is en de subsidiekraan wijd open staat, maar alsjeblieft niet bij mij in de tuin. En ook niet in het wandelgebied...De vraag is nu gaat het Obama lukken? Ik hoop het, want het zou een kroon op zijn werk zijn.
Plaats reactie