Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

hagenaars

Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door hagenaars »

Ik was helaas verhinderd, nu moet ik het met het verslag van Loes Ouweneel doen, de lezing van Prof. dr. Paul Scheffer*) over migratie. Naar aanleiding van zijn boek Het Land van Aankomst. Het biedt een inzicht in de kijk van humanisten op het moderne en actuele vraagstuk van de migratie naar Europa van uit Het Midden Oosten, Afrika en Azië. Paul begint met aan te geven dat het probleem niet een twee drie zal stoppen, wen er maar aan. Het probleem is dan " Hoe bescherm je de eigen leefsfeer, met behoud van normen als tolerantie, respect en menselijke waardigheid in het intermenselijk verkeer." Er was een (Typisch voor humanisten.) discussiegroep die de lezing door Paul Scheffer goed had voorbereid en dit waren de opgekomen vragen. De verdrinkende vluchtelingen in de Middellandse Zee maakte het probleem actuelere dan ooit. Prof. dr. Paul Scheffer stelde de ruim vijftig bezoekers niet teleur. De laatste decennia is deze migratie enorm toegenomen, naar Amerika, Australië en Europa, van rijk naar arm. Maar er is een spanning tussen humanitaire verplichting enerzijds en aantallen humanitaire en economische vluchtelingen anderzijds.
Paul stelde dat segregatie dan direct om de hoek ligt. Een vorm van conflictvermijding. Maar vroeg of laat komt er toch conflict. Bronnen van conflict zijn sociaal economisch, bedreiging van banen, religieus, de islam, en internationale ontwikkelingen, IS, Israël, waardoor veiligheidsmaatregelen noodzakelijk worden. Verder is migratie een gedeelde ervaring van verlies. De migrant verliest zijn land van herkomst en wijzelf zien onze vertrouwde samenleving sterk veranderen.

Is er een gezamenlijke toekomst, essentieel is wederkerigheid. Als wij ons beroepen op de scheiding van kerk en staat dan kunnen er geen kruisbelden in de klas en rechtszaal zoals in Duitsland nog het geval is. Wat ook erg zou helpen is consistentie in normen van buitenlandse en binnenlandse politiek. De CiTo toetsen werden bv. in Amsterdam steeds beter, maar kinderen met lage schoolprestaties deden helemaal niet mee! Goed voor het imago van de school maar slecht voor de waarheidsvinding.
Ander onderwerp bleek de toegang tot de welzijnsmarkt. Dit om ongewenste spanning tussen arbeidmigratie en de verzorgingsstaat te voorkomen.
Er bleek voldoende stof tot overdenkeing.


*)prof. dr. P.J. (Paul) Scheffer
Hoogleraar

Tilburg School of Humanities
Department of Culture Studies
Most recent publications

Scheffer, P.J. (2012, January 14). Munt slaan uit de oorlog kan niet meer. NRC Handelsblad/De Morgen.


Scheffer, P.J. (2012). Die offene Gesellschaft und ihre Einwanderer. In I. Charim & G. Auer Borea (Eds.), Lebensmodell Diaspora: Über moderne Nomaden (pp. 85-94). Bielefeld: Transcript Verlag.


Scheffer, P.J. (2012). La sociedad abierta y sus creyentes: El islam en Europa, el islam y Europa. In S. Gesser & S. & R. Raanan (Eds.), El otro en la Espana contemporanea: Practicas, discursos y representaciones (pp. 31-53). Sevilla: Celeccion Anfora.


Scheffer, P.J., & Entzinger, H. (2012). De staat van integratie: Amsterdam en Rotterdam vergeleken.: Gemeente Amsterdam en Rotterdam.


Scheffer, P.J. (2011, December 31). Vaclav Havel: De morele omweg van een buitenstaander. Volkskrant.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door fred neerhoff »

hagenaars schreef: Bronnen van conflict zijn sociaal economisch, bedreiging van banen, religieus, de islam, en internationale ontwikkelingen, IS, Israël, waardoor veiligheidsmaatregelen noodzakelijk worden.
Ach gut, die Paul toch, die zegt het toch maar weer eens even heel flink.
hagenaars

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door hagenaars »

Je spot is misplaatst, ik plaatste dit bericht om aan te geven dan anders dan jij suggereert die humanisten in dit geval in Haarlem wel degelijk op het juiste pad blijven en zonder weg te kijken de werkelijkheid onder ogen willen zien. Dapper volkje...
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door fred neerhoff »

Over welk "juiste" pad heb je het? Je zal toch niet het juiste pad van je humanistische geloof bedoelen?
hagenaars

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door hagenaars »

Je weet mijn antwoord, ik geloof niets. Ik ben ongelovig, maar ik ben ook humanist. Dat is een opinie gebaseerd op waarden en normen.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door fred neerhoff »

Ja hoor, alweer die vulgaire voorstelling van wat de essentie van het humanisme zou zijn.

Maar vertel eens, hoe voelt dat nu om je bij het goede deel van de mensheid te weten? Is dat hetzelfde warme gevoel dat je ook al als katholiek had?
hagenaars

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door hagenaars »

Opa vertelt...Aan het humanisme liggen waarden en normen ten grondslag, dat is duidelijk en in het geheel niet vulgair.
hagenaars

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door hagenaars »

Er ligt natuurlijk geen warm gevoel aan ten grondslag.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door fred neerhoff »

Kijk even naar http://www.flipvandyke.nl/2013/10/immig ... buitenhof/ waarin jouw Paul wordt neergesabeld door een adept van jouw Hein. Vergelijk http://www.vrijdenkersforum.nl/forum/vi ... ?f=8&t=503
hagenaars

Re: Migratie, Paul Scheffer en de Humanisten.

Bericht door hagenaars »

Ik doe verslag van een discussie onder humanisten, dit om aan te tonen dat anders dan jij hier beweert, die aardige mensen wel degelijk zich verdiepen in de problemen die samengaan met migratie. Hoe je er nu weer toe komt om de zaak belachelijk te maken en van Prof. dr. Paul Scheffer plotseling "mijn Paul" moet maken, ik kan het niet begrijpen...Gaat het wel goed met je?
Plaats reactie