Dat hele humanisme deugt niet

hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Hoe kom je er op! Er is ruim voldoende bekend dat hij vanaf het begin bij de werkzaamheden van het comité betrokken was. Natuurlijk wilde Polak breken met die nazi troep na 1933, begrijp je dat niet? Je moet wel heel grof besnaard zijn om niet in te zien dat Leo Polak een gekend vrijdenker, niets maar dan ook niets met de nazi´s te maken wilde hebben.
Jouw probleem blijft, dat je het boekje verkeerd hebt geïnterpreteerd en daar nu moeilijk afscheid van neemt.
In 1938 uitgenodigd voor een hoogleraarschap in Princeton, natuurlijk een typische nazi, waar ben jij in godsnaam mee bezig?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Nog steeds geen concrete referentie, en maar doorbabbelen!

Enfin, het is een feit dat de nazificering van het Duitse Kant-Gesellschaft in 1933 betekende: alle Joden eruit. Nogal wiedes dat Leo Polak in 1933 zo opvallend snel wilde breken (maar nooit daarvóór).
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Al weer een onjuiste redenering, de nazificatie strekte zich natuurlijk niet uit tot Nederland. Waarom zou Leo Polak voor 1933 willen breken met de Duitse tak van het Kant Gesellschaft?

Je verzint er lustig op los.
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

De nazificering strekte zich in 1933 nog niet uit tot Nederland nee, maar betrof wèl het gehele Duitse Kant-Gesellschaft waarvan Leo Polak voorzitter van de Landesgruppe Holland was, en daarmee als vanzelf deel uit maakte van de internationale bestuursraad van de Duitse moedervereniging het Kant-Gesellschaft!
Laatst gewijzigd door fred neerhoff op ma 10 aug 2015, 22:02, 6 keer totaal gewijzigd.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Voor zover mij bekend was hij geen voorzitter van de Duitse tak in Berlijn
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Ben je nu echt zo onnozel om te veronderstellen dat Leo Polak geen risico liep na de nazificering van het Duitse Kant-Gesellschaft?

Je weet toch wel dat de latere NSB'er Van der Vaart Smit eind 1933 een hetze tegen Leo Polak startte en aan Berlijn vroeg of Leo Polak nog wel lid kon blijven van de bestuursraad van de Kant-Gesellschaft? Hij zou daarbij hebben geschreven dat de voorzitter in Nederland 'een sluwe Jood' was. Polak schreef een woedende brief aan de Nederlandse leden waarin hij bedankte voor 'de eer, als jood lid der Kant-Gesellschaft te mogen zijn'.

Bronnen: "H.J. Pos, 1898-1955: Objectief en partijdig", proefschrift Peter Derkx, 1994 en "Hendrik Willem van der Vaart Smit (1888 – 1986) bij de Spinozaherdenking in 1932 leek alles nog pais en vreê, http://spinoza.blogse.nl/log/hendrik-wi ... -vree.html

Het is nu duidelijk dat Leo Polak zich wegens zijn Joodse achtergrond in zijn positie bedreigd voelde en om die reden in 1933 brak met het Duitse Kant-Gesellschaft.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Laten we om te beginnen vaststellen dat ik evenmin onnozel ben als jij. In Nederland was de nazi invloed, zeker onder filosofen en de universiteit in het algemeen, gering. Maar de zorg om de ontwikkelingen natuurlijk groot. Ik ken die onverkwikkelijke geschiedenis met Van Der Vaart Smit natuurlijk. We hebben er eerder over gecorrespondeerd. Nee, dat is mij niet duidelijk, hij trad af nadat de secretaris een stiekeme verrader bleek. Niet omdat hij iets moest vrezen. Leo Polak was een fatsoenlijk man, snap je?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Nergens vond ik een geschrift, brochure, essay , radio-rede of een publicatie anderszins waaruit blijkt dat Leo Polak een helder inzicht had in de politieke krachten in zijn tijd, noch dat hij ergens blijk geeft inzicht te hebben in de ware aard van het nazisme en het fascisme.

Neem bijvoorbeeld zijn radio-rede “De Grote Kentering en de Nieuwe Taak” uit 1933 (het jaar waarin Hitler aan de macht kwam) waarin Leo Polak zijn zorgen uitte over “de grote kentering”.

Daar bedoelde Leo Polak NIET de politieke kentering in Duitsland mee maar, ik citeer “het wordend en met de dag wassend besef, dat het niet zo langer gaat, dat een grote, dubbele waan de wereld aan de rand van de afgrond heeft gebracht: enerzijds de waan van het bovennatuurlijk kerkgeloof, het supra- naturalisme, en anderzijds de waan van het blinde noodlot der natuur, van het naturalisme.

Het is duidelijk dat de Kantiaan Leo Polak zich met deze tekst laat kennen als iemand die volstrekt losgezongen was van de politieke realiteit van zijn tijd.
hagenaars

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door hagenaars »

Ik zie dat totaal anders en begrijp jouw hardnekkigheid niet goed. Hij staat in alle documenten prominent genoemd. Tussen 1933 en 1940. De passage lijkt mij niet zo relevant voor jouw stelling. Als de man als valkfilosoof ergens anders over praat dan Nazi Duitsland, dan wil dat toch niet zeggen dat dat probleem uit zijn gedachten is...?
fred neerhoff
Berichten: 4560
Lid geworden op: di 13 dec 2011, 09:55

Re: Dat hele humanisme deugt niet

Bericht door fred neerhoff »

Uit bovenstaand citaat uit “De Grote Kentering en de Nieuwe Taak” blijkt overigens ook nog dat Leo Polak weinig begreep van Spinoza noch van Darwin; zo heeft hij het over het blinde noodlot der natuur, waar Spinoza de universele geldigheid van de natuurwetten bedoelde. Dus niks nood-lot, maar op z’n best lot.

Het leven (zèlfs het menselijke, Hagenaars!) is nu eenmaal niet bij machte in te grijpen in de universeel geldende natuur-wetten, maar is er juist het gevolg van! Evolutie is niet moreel, noch immoreel, maar amoreel.
Plaats reactie